Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Konto Usunięte Konto Usunięte 21.02.2018

Pułapki na konsumentów

Po które produkty sięgamy częściej? Po te, które zawierają dodatkowe składniki czy te, które ich nie zawierają? Jakimi sposobami producenci towarów, które stoją na półkach sklepowych próbują przyciągnąć uwagę konsumentów? Zbadała to grupa psychologów ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.
Posłuchaj
  • Po które produkty sięgamy częściej? (Sygnały dnia/Jedynka)

Kolorowe opakowania, nietypowe kształty i materiały, dodatkowe składniki i brak pewnych składników - to sposoby, jakimi producenci towarów sklepowych próbują przyciągnąć uwagę konsumentów. Jak na nie reagują konsumenci? Zbadano to ustawiając na sklepowych pułkach specjalny towar – soki zawierające dodatkowy składnik i soki bez pewnego składnika. Badania pokazały, że klienci o 10 proc. częściej sięgali po produkty bez czegoś, niż po produkty zawierające jakiś dodatek. 

- Konsumenci są przekonani o ogromie dodatków, którymi wzbogacana jest żywność. Jeśli więc na produkcie pojawia się informacja, że nie zawiera on dodatków to kojarzone jest to z produktem bardziej naturalnym i bardziej eco - powiedział w "Sygnałach dnia" dr Konrad Maj ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

- Bywa, że informacja na opakowaniu jednego produktu uruchamia lawinę skojarzeń u konsumentów. Wiele osób myśli, że jeśli widzi szereg produktów i na jednym z nich jest napisane, że on czegoś nie zawiera to prawdopodobnie inne produkty to zawierają – dodał dr Maj ze SWPS.

Dzięki temu można wyróżnić się z tłoku panującego na pułkach, ale to narzędzie marketingowe, łatwe do wykorzystania może być też bardzo groźne. Na co warto zwrócić uwagę aby nie dać się wykorzystać producentom żywności?

O tym w nagraniu.

Tytuł audycji: Sygnały dnia

Prowadzi: Piotr Gociek i Daniel Wydrych

Reporter: Izabela Kostyszyn

Gość: dr Konrad Maj (SWPS)

Data emisji: 21.02.2018

Godzina emisji: 6.35

JO