Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Paulina Jakubowska 29.06.2021

Pociągiem nad Adriatyk? Czesi już tak jeżdżą

Doświadczenie pandemiczne sprawiło, że kolej rzuca wyzwanie liniom lotniczym, tworzy nowe międzynarodowe połączenia. 

lotnisko free 1200.jpg
Wakacje za granicą? Obostrzenia i zasady sprawdzaj codziennie

Na tory pasażerów mają przyciągać przede wszystkim atrakcyjne ceny biletów i chęć ograniczenia śladu węglowego. 


Posłuchaj
02:59 czwórka pierwsze słyszę 29.06.2021 pociąg.mp3 Czy pociągi wyprą samoloty w połączeniach międzynarodowych? (Czwórka/Pierwsze słyszę)

 

W ubiegłym roku czeskie linie kolejowe, Regio Jet, uruchomiły kolejowe nocne połączenia międzynarodowe. Ich popularność okazała się tak duża, że przewoźnik musiał podwoić częstotliwość kursów.

- Ten pomysł okazał się wielkim sukcesem właśnie w czasach pandemii, kiedy samoloty przestały latać, ludzie pchali się, wyczekiwali na wolne bilety, czekali na wolne miejscówki, bo chcieli jechać nad ciepłe morze - mówi Jakub Majewski z Fundacji Pro Kolej. 

Z podobnych pociągów już niedługo najprawdopodobniej będą mogli skorzystać Polacy. W grudniu przyszłego roku czeski Regio Jet chce uruchomić pociąg z Warszawy do austriackiego Tyrolu. - Polacy chętnie jeżdżą na narty do Austrii, czemu nie mogą robić tego pociągiem? - pyta retorycznie rozmówca Błażeja Prośniewskiego. - Być może z Krakowa czy Katowic powstaną też połączenia z Chorwacją - dodaje. 

Posłuchaj także:


koleje dolnośląskie free shutter 1200.jpg
"Opóźnienie może ulec zmianie". Podróż po marzenia

Pociągi mogą stać się atrakcyjną alternatywą dla samolotów. To jednak, jak mówi Michał Bajm, ekspert do spraw transportu z Instytutu Sobieskiego, całkowicie połączeń lotniczych nie wyeliminuje. - Kolej raczej nie zastąpi w połączeniach międzynarodowych lotnictwa, ale może zdobyć całkiem niezły udział w rynku w wysokości kilku, kilkunastu procent w rynku podróżnych - wyjaśnia. 

Samolot zwykle zabiera na pokład 150-200 pasażerów. Pociąg nocny może zabrać nawet 600 osób. 

Rozwiązaniom kolejowym z pewnością sprzyjają: rosnąca świadomość ekologiczna i wyzwania związane z ociepleniem klimatycznym. Już dziś kolej w większości zasilana jest energią z odnawialnych źródeł. Emisja śladu węglowego podczas podróży pociągiem z Paryża do Rzymu, jest o 23 razy mniejsza niż podczas pokonywania tego dystansu samolotem, jak chwali się tamtejszy przewoźnik.  

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Materiał przygotowała: Błażej Prośniewski

Data emisji: 29.06.2021

Godzina emisji: 07.19

pj