Niestety, Polacy należą do jednych z najbardziej agresywnych narodów pod względem zachowania na drodze. Zdecydowanie trudniej jest spostrzec pozytywne kiwnięcie kierowcy do drugiego kierowcy, miłe machnięcie czy sympatyczne ,,puszczenie oczka” światłem. Znacznie częściej można się spotkać z trąbieniem, gniewnym wymachiwaniem rękami, wulgaryzmami i niegrzecznymi gestami. Często też zachowania drogowe przybierają formę popisu, a prowadzący pojazd chcą pokazać, że świetnie sobie radzą w trudnych warunkach i w niebezpiecznych okolicznościach.
Dlaczego kobiety są bardziej spostrzegawcze?
Psycholog transportu Andrzej Markowski zajmujący się od lat badaniami nad zachowaniami kierowców wyróżnił ich cztery typy:
- Mad max uważa się za najważniejszego na drodze. Wszyscy muszą mu ustępować i jego się słuchać. To on, w swoim mniemaniu, decyduje o tym, co na drodze będzie się działo. No chyba, że na drodze jest policja, ale ona gra w innej lidze i to się nie liczy.
- Wychowawca ogromną satysfakcję sprawia mu, gdy zobaczy, że ktoś popełnia błąd, że źle się zachował np. skręcając nie włączył kierunkowskazu, nieprawidłowo zaparkował. Ma wewnętrzny przymus strofowania takich ludzi: mrugania światłami, trąbienia czy znaczącego pukania się w czoło. Agresja wychowawcy musi mieć czynnik wywoławczy w postaci złego zachowania innych.
- Słodka idiotka osoba która wie, że obowiązują pewne normy, ale dość wybiórczo albo w ogóle ich nie przestrzega. Potrafi zaparkować w bramie i wracając po półgodzinie stwierdzić z rozbrajającym zdziwieniem „To tutaj stanąć nie można”? To pewien sposób manipulowania otoczeniem. Co ważne, ten typ kierowcy dotyczy nie tylko płci żeńskiej!
- Nadmiernie lękliwy osoba, która w każdej innej sytuacji życiowej poza jazdą samochodem czuje się niepewnie. Siadając za kółko odpręża się, nic go nie stresuje, ma wszystko w nosie. Zaczyna zachowywać się w sposób nieprzewidywalny, bo prowadzenie samochodu działa na niego jak narkotyk.
Foto: pixabay.com
A co na to sami kierowcy? Co ich najbardziej denerwuje podczas prowadzenia auta? Przyczyny motoryzacyjnych frustracji podzielono na dwie grupy:
- Kwestie związane z innymi użytkownikami dróg
Dlaczego w Wielkiej Brytanii jest ruch lewostronny?
- Wyprzedzanie ,,na trzeciego” – 45%
- Cwaniactwo – objeżdżanie innych stojących w korku – 41%
- Zajeżdżanie drogi, wpychanie się ,,na chama” – 39%
- Brawurowa jazda - 34%
- Późne włączanie kierunkowskazu (lub niewłączanie) przy zmianie pasa – 25%
- Trąbienie bez powodu – 22%
- Parkowanie tak, że samochód zajmuje dwa miejsca – 22%
- Rowerzyści jadący bez oświetlenia – 20%
- Zbyt wolna jazda – 18%
- Piesi bez odblaskowych elementów ubioru w terenie niezabudowanym – 16%
Poza tą dziesiątką znalazły się także: skręcanie z pasów do jazdy na wprost/jazda na wprost z pasów do skrętu – 14%, powolna jazda lewym pasem – 13%, młodzi, niedoświadczeni kierowcy – 13%, kierowcy rozmawiający przez telefon – 12%, kierowcy wyrzucający śmieci i niedopałki przez okno – 12%, przekraczanie prędkości – 11%, blokowanie skrzyżowania – 11%, motocykliści – 7%, stare, niesprawne samochody – 7%, kierowcy, którzy nie dziękują za wpuszczenie – 5%.
Foto: Glow Images/East News
- Kwestie związane z infrastrukturą
- Stan dróg – 69%
- Korki – 49%
- Roboty drogowe – 33%
- Źle wykonane remonty dróg, które trzeba ponawiać – 33%
- Policjanci z radarami schowani za krzakami – 31%
- Bez sensu ustawiane znaki z ograniczeniami prędkości – 30%
- Nieczytelne oznakowanie dróg/skrzyżowań – 26%
- Źle zsynchronizowana sygnalizacja świetlna – 24%
- Niewidoczne linie na drogach – 22%
- Ronda z sygnalizacją świetlną – 10%
- Szutrowe pobocza – 8%
Nie pozostaje nam nic innego jak życzyć wszystkim kierowcom szerokiej drogi, życzliwości innych jej użytkowników i jak najmniej podobnych sytuacji:
Źródła:
youtube.com/Polscy Kierowcy; tnsglobal.pl; motofakty.pl
Aleksandra Rybińska