- Jeżeli chcesz rozwijać u dzieci kreatywność, to stosuj zadania otwarte, czyli takie, które mają wiele dobrych odpowiedzi. To dlatego, że dzieci muszą wymyślać, snuć hipotezy – radzi gość audycji "Obieg otwarty”.
Czyli w praktyce: zamiast pytać kiedy Kolumb odkrył Amerykę, warto zapytać, co by było, gdyby nie odkrył. - Warto też odwoływać się do przeczuć dzieci, nie tylko do ich wiedzy, ale do myślenia życzeniowego, niech sobie gdybają – dodaje Krzysztof Szmidt.
Według eksperta z Uniwersytetu Łódzkiego zmorą polskiej szkoły, ale też studiów jest to, że pierwszy, mniej lub bardziej opracowany pomysł, daje się jako ten finalny. – Tymczasem pierwsza próba na ogół nie przedstawia nic nowatorskiego, natomiast siódma czy ósma jest już znacznie lepsza. Wynika to też z badań psychologicznych. Po prostu w kreatywności bardziej liczą się skojarzenia odległe - dodaje Krzysztof Szmidt.
Audycji "Obieg otwarty" można słuchać w poniedziałki o godzinie 7.40, w porannym paśmie "Zapraszamy do Trójki". Przygotowała ją Agnieszka Stępień.
(ei)