Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 02.03.2015

Rynek sprzedaży bezpośredniej ciągle rośnie

Sprzedaż bezpośrednia może odbywać się wszędzie. Na targu, w domu, spotkaniu biznesowym, w czasie rozmów kuluarowych. To jedna z najstarszych form transakcji zawieranych w biznesie.
ZakupyZakupyGlow Images/East News
Posłuchaj
  • O rynku sprzedaży bezpośredniej mówił w radiowej Jedynce gość Porannych rozmaitości: Mirosław Luboń, dyrektor Generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej /Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

Wartość rynku sprzedaży bezpośredniej w Polsce dziś to około 3 miliardów złotych. To wobec wszystkich naszych zakupów  niewiele, ale ten rynek stale rośnie. Mimo zainteresowania innymi formami zakupów coraz chętnie korzystamy i z  takiej sprzedaży, tłumaczy Mirosław Luboń, dyrektor Generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.
- Jest to stabilny wzrost, w granicach 4 – 5 proc. i myślę, że taki będzie wynik za ubiegły rok. Są firmy, które miały bardzo potężne wzrosty, nawet dwucyfrowe. I tu wcale nie chodzi o małe, firmy, którym takie wzrost jest łatwo uzyskać, tylko np. średnie – mówi Mirosław Luboń.

Największy wzrost sprzedaży odnotowują firmy kosmetyczne
Największe wzrosty sprzedaży w ostatnich latach mają firmy kosmetyczne, ale nie tylko.
- Firmy kosmetyczne są wiodącymi i nadal będą potęgą na tym rynku. Jeżeli chodzi o udział w rynku, będzie to powyżej 70 proc. Rosną też obroty firm sprzedających suplementy i produkty dietetyczne. Firmy już obecne na rynku mają coraz większe obroty. Przybywa również nowych firm, które też wprowadzają tego typu produkty na rynek. Także firmy sprzedające artykuły AGD odnotowują znaczący wzrost w ubiegłym roku – mówi Mirosław Luboń.

Uwaga na nieuczciwych sprzedawców

W Polsce takich firm działa około 80. Oprócz firm mocno zakotwiczonych na rynku jest sporo takich, które się pojawiają i znikają. Bardzo często są to spółki działające nieuczciwie i na nie warto uważać. Najczęściej sprzedają urządzenia paramedyczne - na przykład biostymulatory fotonowe, magnetyzery czy  pościel o niezwykłych właściwościach.

Warto pamiętać o swoich prawach
Pamiętajmy o naszych prawach. Kupujący ma 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na pokazie, prezentacji. Przed transakcją sprzedawca musi poinformować o takim prawie i wręczyć formularz odstąpienia od umowy - warto na to zwrócić uwagę.

Elżbieta Mamos, awi

/