Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Borys 16.10.2017

Ponad połowa Polaków deklaruje zaufanie do firm rodzinnych

Ponad połowa Polaków (51,3 proc.) deklaruje wysoki lub bardzo wysoki poziom zaufania do rodzinnych firm. To ponad dwa razy więcej niż wobec księdza (25,2 proc.), czy bankiera (23,6 proc.) - wynika z przekazanego PAP przez firmę doradczą Grant Thornton.

Raport "Polacy o firmach rodzinnych IV. Firmy zbudowane na zaufaniu" przygotowała Fundacja Firmy Rodzinne, której partnerem jest Grant Thornton.

W zestawieniu zawodów zaprezentowanych w badaniu respondentom przedsiębiorca zebrał najwięcej odpowiedzi pozytywnych. Łącznie wysoki i bardzo wysoki poziom zaufania do rodzinnego przedsiębiorcy zadeklarowało 51,3 proc. ankietowanych Polaków.

Bardzo duże zaufanie do przedsiębiorców

- Wyjątkowo zaskakujące jest to, że więcej Polaków ufa przedsiębiorcom niż urzędnikom państwowym, bankierom, czy nawet księżom i dziennikarzom. Widzimy więc, że prawdziwie uczciwa postawa przedsiębiorców, a także ich działalność społeczna w regionach przekłada się na otwartą postawę społeczeństwa wobec nich - komentuje cytowana w raporcie prezes Fundacji Firmy Rodzinne Katarzyna Gierczak Grupińska.

Ważny atut

- To, z kolei wiąże się z rekomendacjami, jakich udzielamy zarówno produktom i usługom, jak i samym firmom, w tym również sklepom prowadzonym przez rodziny. Polacy zwracają już uwagę nie tylko na to, co kupują, ale także od kogo kupują. Rodzinny charakter producenta lub sklepu jest ważnym argumentem przy rekomendacjach dla ponad połowy Polaków - dodała.

Zgodnie z raportem, "rodzinność" firmy jest ważnym argumentem branym pod uwagę przy rekomendacjach zakupowych. Ponad 97 proc. Polaków poleca swoim znajomym produkty i usługi, z których są zadowoleni. W tym połowa twierdzi, że robi to zawsze.

Wyzwania firm rodzinnych

Firmy rodzinne tworzą w Polsce ponad 18 proc. całości PKB. Tym ważniejsza jest więc dla naszej gospodarki kwestia sukcesji w tych firmach, bo dobra sukcesja jest gwarancją dalszego istnienia i rozwoju firmy. 

Jak mówi w rozmowie z Naczelną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, przybywa ewentualnych sukcesorów zgłaszających gotowość przejęcia rodzinnej firmy.

- To jest 8 proc. To wskaźnik, który drgnął od ostatniego badania, w dobrą stronę, w ostatniej edycji to było 6 proc. Jest więc coraz większa liczba tych, którzy o tej sukcesji myślą poważnie – zauważa rozmówczyni Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

Młodzi przejmują firmy z różnych powodów

Motywy, dla których młode pokolenie decyduje się na kontynuowanie rodzinnego biznesu, są różne, dodaje ekspertka.

- Młodzi przejmują biznesy z różnych powodów. Czasami jest to po prostu chęć kontynuowania czegoś, co zaczęli rodzice, czasami jest to ciekawa branża, czasami jest to przygoda biznesowa, ale też umiejętne wychowanie rodziców do tego, żeby kiedyś taka decyzja rzeczywiście była pozytywna – wyjaśnia dr Adrianna Lewandowska.

Mimo, że młodzi coraz chętniej podejmują się prowadzenia firm rodzinnych, problem sukcesji w takich firmach w dalszym ciągu spędza ich właścicielom sen z oczu, bowiem, jak wskazują dane światowe, tylko 30 procent sukcesji kończy się powodzeniem.

PAP, Jedynka, abo