Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Katarzyna Walterska 01.06.2018

W jaki sposób RODO chroni dzieci w internecie?

Piętnastolatek może samodzielnie kupić grę albo książkę w internecie, ale nie ma prawa wyrazić zgody na otrzymywanie newsletterów czy informacji o nowościach. Do tego konieczna jest już akceptacja rodzica. Tak wynika z przepisów RODO o ochronie danych osobowych, które weszły w życie 25 maja. W jaki sposób chronią one teraz dzieci i młodzież w internecie? - o tym Piotr Wardziak z Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.
Posłuchaj
  • Przepisy RODO nie mówią w jaki sposób rodzice mają wyrazić zgodę - mówi Witold Masionek z Kancelarii Prawnej KOLS w rozmowie z Piotrem Wardziakiem/Naczelna Redakcja Gospodacza
  • Regulacje pozwalają zwiększyć kontrolę rodziców nad poczynaniami dzieci w internecie - mówi Aleksandra Piotrowska, ekspert z Fundacji Wiedza to Bezpieczeństwo w rozmowie z Piotrem Wardziakiem/Naczelna Redakcja Gospodarcza
Czytaj także

Co dziesiąty polski internauta to osoba w wieku od 7 - 14 lat - wynika z raportów firmy Polskie Badanie Internetu. Dzieci mają własne skrzynki mailowe czy konta w portalach społecznościowych albo na platformach gier. Do tej pory wiele firm oferujących takie usługi czy sklepów internetowych nie weryfikowało wieku użytkowników.

Teraz to się zmieniło. Obostrzenia dotyczą przede wszystkim reklamodawców i pozyskiwania przez nich zgód na wykorzystanie informacji o nieletnich i ich preferencjach. Główną granicą jest 16 lat. Osoba w tym wieku może samodzielnie wyrażać zgody na wykorzystanie danych osobowych, w przypadku młodszych - konieczna jest zgoda rodziców.

- Przepisy nie regulują w jaki sposób rodzice muszą te zgody wyrazić, zobowiązują jednak przedsiębiorców żeby "przedsięwzięli odpowiednie środki tak aby weryfikacja wieku była realna" - mówi Witold Masionek z Kancelarii Prawnej KOLS.

- Regulacje pozwalają zwiększyć kontrolę rodziców nad poczynaniami dzieci w internecie ale wiele zależeć będzie od postawy samych rodziców i tego czy te zgody będą wyrażać automatycznie czy przyjrzą się sprawie dokładniej - podkreśla Aleksandra Piotrowska, ekspert z Fundacji Wiedza to Bezpieczeństwo.

Przepisy RODO wprowadzają też zakaz profilowania dzieci czyli analizowania ich decyzji i preferencji w internecie i potem wysyłania im spersonalizowanych reklam czy ofert.

Eksperci nie mają wątpliwości, że za wiarygodny mechanizm weryfikacji wieku nie można uznać tylko podania daty urodzenia czy też zaznaczenia opcji potwierdzającej pełnoletność. Takie rozwiązania nie zostaną uznane za wystarczające w przypadku kontroli ze strony Urzędu Ochrony Danych Osobowych stojącego na straży przestrzegania RODO i mogą nakładać wysokie kary finansowe na przedsiębiorców.

 Naczelna Redakcja Gospodarcza, Piotr Wardziak, kw