Wiceprezes firmy Tramwaj Fordon Maciej Kozakiewicz wyjaśnił, że billboard został wykonany na zlecenie jego spółki i właśnie tam może zgłosić się zainteresowany mieszkaniec Bydgoszczy. - Mam te wizualizacje i powiem, że trudno byłoby tu kogokolwiek rozpoznać, gdyż tło jest dość dalekie, a postacie są niewielkie. Jeżeli ten człowiek uznał, że to jednak jest on, to zapraszam do kontaktu z nami - powiedział w rozmowie z Januszem Weissem.
Tomasz Koellner z Kancelarii Markiewicz & Sroczyński wyjaśnił, że wizerunek to dobro chronione prawem i podlega ścisłej kontroli przez osobę, do której należy. - Zasadniczo każda forma wykorzystania wizerunku, zwłaszcza w reklamie, wymaga indywidualnej zgody - powiedział.
Są jednak pewne wyjątki. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku - jak mówi art 81 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.
Być może tak właśnie było w przypadku słuchacza z Bydgoszczy. Jeśli jednak stał się on głównym bohaterem tramwajowej reklamy, radzimy jak postąpić. - Artykuł 79. tej samej ustawy mówi o konsekwencjach prawnych naruszenia wizerunku, jakimi są: publikacja przeprosin, możliwość uzyskania zadośćuczynienia, usunięcia skutków i zaniechania dalszych naruszeń - powiedział prawnik.
Czy prawo określa wysokość materialnego zadośćuczynienia? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.
Audycja Janusza Weissa - słuchaj wcześniejszych wydań >>>
Audycja "Wszystko, co chciałbyś wiedzieć i nie boisz się zapytać" towarzyszy słuchaczom Jedynki codziennie od poniedziałku do piątku. O godz. 8.40 Janusz Weiss przedstawia temat, którym tego dnia będzie się zajmował, o godz. 12.50 oraz 14.10 relacjonuje postępy poszukiwań, a w głównym wydaniu audycji o godz. 16.30 podsumowuje całodzienne działania, rozmawia z ekspertami i przedstawia wnioski.
Z pytaniami do redaktora Janusza Weissa można dzwonić pod nr tel: 22 645 21 55. Można też pisać na adres: weiss@polskieradio.pl.
(asz/kd)