Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Michał Mendyk 23.01.2015

Filozof, który wyjaśnił awangardę

Co z "Filozofii nowej muzyki" T.W. Adorna pozostało nam dziś? O tym rozmawialiśmy w "Barierze dźwięku".
Arnold Schoenberg na portrecie Richarda Gerstla. To pioniera dodekafonii T.W. Adorno uczynił bohaterem nowej muzyki.Arnold Schoenberg na portrecie Richarda Gerstla. To pioniera dodekafonii T.W. Adorno uczynił "bohaterem" nowej muzyki.wikipedia, domena publiczna
Posłuchaj
  • Piotr Graczyk i Krzysztof Kwiatkowski o "Filozofii nowej muzyki" T.W. Adorna. Rozmawiał Adam Suprynowicz (Bariera dźwięku/Dwójka)
Czytaj także

Mniemanie, że Beethoven jest zrozumiały, a Schönberg nie, jest, obiektywnie biorąc, złudzeniem. Co prawda dla publiczności odciętej od produkcji artystycznej zewnętrzne brzmienie nowej muzyki jest rzeczywiście zaskakujące; ale mimo to nawet najbardziej nowatorskie zjawiska tej muzyki wyrastają z tych samych założeń społecznych i kulturalnych, z których wychodzą słuchacze. Dysonanse, które słuchaczy przerażają, mówią o ich własnym stanie; właśnie i tylko dlatego są dla nich tak nieznośne.

To słowa Theodora Wiesengrunda Adorna, którego słynna "Filozofia nowej muzyki", a także inne prace estetyczne, zbudowały intelektualny fundament europejskiej awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku. Co jest istotą tej filozofii, co jej słabością i co z Adorna pozostało nam dziś – o tym rozmawialiśmy z doktorem Piotrem Graczykiem, filozofem z Uniwersytetu Jagiellońskiego, oraz z publicystą muzycznym Krzysztofem Kwiatkowskim.

***

Tytuł audycji: Bariera dźwięku
Prowadzenie:
Adam Suprynowicz
Goście:
Piotr Graczyk, Krzysztof Kwiatkowski
Data emisji: 23.01.2015
Godzina emisji: 22.30

mm/jp/bch