Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Anna Wiśniewska 19.07.2015

MIR: nowy program budowy dróg gotowy we wrześniu. "Radykalna zmiana filozofii"

Rząd powinien przyjąć we wrześniu projekt Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 r. - mówi wiceszef MIR Paweł Olszewski. Co roku z Krajowego Funduszu Drogowego nie mniej niż 300 mln zł ma trafiać na inwestycje dot. bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Posłuchaj
  • Premier Ewa Kopacz o budowie nowej drogi szybkiego ruchu na trasie Brzesko - Nowy Sącz (IAR)
  • Premier Ewa Kopacz: będzie rozważana budowa w Małopolsce linii kolejowej Podłęże - Piekiełko (IAR)
Czytaj także

- Program powinien trafić pod koniec sierpnia do Komitetu Stałego Rady Ministrów, a we wrześniu być zatwierdzony przez Radę Ministrów - podkreślił wiceminister, który jest jednocześnie pełnomocnikiem rządu ds. bezpieczeństwa transportu i ruchu drogowego.



Pytany, czy po konsultacjach publicznych nastąpiły zmiany na podstawowej liście inwestycji drogowych, odparł: "Program ulegał zmianom. Po to są konsultacje, by wsłuchiwać się w głosy społeczeństwa, lokalnych środowisk. O szczegółach nie chciałbym mówić, bo muszą być one jeszcze formalnie zatwierdzone".

- Od momentu, kiedy zacząłem się zajmować tym programem, staram się zmienić filozofię myślenia i podejścia do niego. Mam nadzieję, że będzie to miało wyraz w ostatecznej treści tego dokumentu - zaznaczył wiceszef MIR.

"Dość radykalna zmiana filozofii"

Jak mówił, "będzie to dość radykalna zmiana filozofii". - Zmiany te będą dotyczyć m.in. wyboru inwestycji przeznaczonych do realizacji, zarówno pod względem źródeł finansowania, jak również ich przygotowania pod kątem dokumentacyjnym. Te dwa kryteria są absolutnie kluczowe - wskazał.

Wiceminister chce, by Polskie Inwestycje Rozwojowe (PIR) czy Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOiR) włączyły się w realizację inwestycji drogowych. - Źródeł finansowania takich projektów jest wiele. Wartość programu, która ostatecznie będzie zatwierdzona przez Radę Ministrów, jest minimalna. Poza klasycznymi źródłami finansowania - czyli środkami unijnymi, pieniędzmi z budżetu państwa i Krajowego Funduszu Drogowego - mamy dodatkowe w ramach na przykład Polskich Inwestycji Rozwojowych - podkreślił.

Łączna wartość Programu nie mniejsza niż 100 mld zł

Jak mówił, łączna wartość Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 r. będzie określona decyzją Rady Ministrów. - Będzie to kwota nie mniejsza niż 100 mld zł, w tym łącznie pieniądze z budżetu państwa i środki unijne. Oprócz tego będą też dodatkowe źródła, które w tym programie wskażemy - zaznaczył.

Wyjaśnił, że spółki celowe, czyli specjalnego przeznaczenia, będą powoływane przy okazji konkretnych projektów drogowych i będą decydowały o kontraktach, a także wskazywały źródła ich finansowania.

Głównym celem Programu Budowy Dróg Krajowych jest dokończenie sieci dróg w Polsce i takie skomunikowanie głównych miast, aby czas przejazdu między nimi skrócił się o co najmniej 15 proc.

Środki z nowej perspektywy finansowej UE

W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych. Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023, MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.

Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023".

Projekt przewiduje ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

Premier o nowych inwestycjach

O budowie dróg mówiła również w niedzielę premier Ewa Kopacz.

Jest duża szansa na budowę nowej drogi szybkiego ruchu na trasie Brzesko - Nowy Sącz, tak zwanej sądeczanki, zapowiedziała w Nowym Sączu premier. Podkreśliła, że droga będzie wybudowana w ramach listy priorytetowej. Droga ekspresowa byłaby największą inwestycją w regionie.

Premier dodała, że w Małopolsce będzie też rozważana budowa linii kolejowej Podłęże - Piekiełko. Na liście rezerwowej jest 6,5 miliarda złotych na budowę kolei w tym regionie. Na razie trwają konsultacje. Ostateczny krajowy projekt kolejowy będzie gotowy najpóźniej we wrześniu. Linia skróciłaby czas dojazdu pociągiem z Krakowa do Krynicy i Zakopanego

Ewa Kopacz odwiedziła NEWAG w Nowym Sączu - zakłady zajmujące się produkcją i naprawą taboru kolejowego.

IAR/PAP, awi