Mechanizm zawsze jest podobny. Najpierw telemarketer zaprasza na pokaz, oferuje nagrody, a potem profesjonalni prezenterzy namawiają do zakupów, czasami nawet proponują ułatwienia w otrzymaniu kredytu, jeżeli towar jest drogi.
Łukasz Salwarowski ze Stowarzyszenia MANKO uważa, że seniorzy w większości nie są przygotowani do takich prezentacji. - Cały czas pracujemy nad edukacją, ale cały czas ta metoda jest skuteczna - przyznaje. Często seniorzy nie są świadomi, że mają 14 dni na odstąpienie od zakupu lub zapominają o tym przepisie i przekraczają termin.
Elżbieta Ostrowska ze związku emerytów zwraca uwagę, że seniorzy mają trochę więcej zaufania do świata i nie bardzo mają świadomość sztuczek marketingowych. Są to często osoby samotne. - Udział w prezentacji traktują jako namiastkę życia społecznego - zauważa gość Jedynki.
Marek Niechciał, prezes UOKiK, uważa, że nie tylko seniorzy są podatni na poczynania prezenterów, którzy zawróciliby w głowie również 20-latkom. - To nie jest kwestia seniorów, tylko sposobu manipulacji - mówi. Urząd zrobił eksperyment z byłymi już prezenterami, którzy młodym i świadomym pracownikom tej instytucji potrafili sprzedać wszystko. Seniorzy są główną grupą docelową, bo mają stałe dochody w postaci rent i emerytów.
W jaki sposób telemarketerzy, mimo istnienia RODO, trafiają do seniorów? Czy takie prezentacje to specyfika małych miast? Jaki jest sposób na ukrócenie organizowania prezentacji? Dlaczego prezentacje odbywają się w ekskluzywnych miejscach albo w pomieszczeniach publicznych? Czy są potrzebne zmiany w prawie?
Posłuchaj całej debaty. Polskie Radio objęło swoim patronatem tę kampanię społeczną.
***
Tytuł audycji: Debata Jedynki
Rozmawiała: Anna Grabowska
Goście: Elżbieta Ostrowska (Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów), Marek Niechciał (prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów), Łukasz Salwarowski (Stowarzyszenie MANKO).
Data emisji: 20.02.2019
Godzina emisji: 17.26
ag