Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Piotr Radecki 06.10.2021

Polacy jeżdżą najstarszymi samochodami w Europie!

Jak wynika z najnowszych danych Eurostatu, niespełna 40 procent aut w Polsce ma 20 i więcej lat, a to oznacza, że jeździmy najstarszymi samochodami w Europie. Czy rzeczywiście jest to powód do obaw i troski? Tej kwestii przyjrzał się Trójkowy reporter.

Polskie Radio Kierowców.jpg
Audycje na czterech kółkach – startuje Polskie Radio Kierowców!

Nie ma wątpliwości, że jeśli chodzi np. o ekologię, to kwestia starych samochodów jest problemem i to poważnym. Jednak jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to nie jest już tak oczywiste. Natomiast jest pewne, że kupujemy stare auta nie z powodu naszych oryginalnych zamiłowań czy fetyszu: po prostu kupujemy to, na co nas stać.


Posłuchaj
04:50 TROJKA Trojka do trzeciej 2021_10_06 11-16-51.mp3 Blisko 40% samochodów w Polsce ma ponad 20 lat! (Trójka do trzeciej)

Starsze = tańsze. I wciąż bezpieczne

– Auta używane są po prostu tańsze – mówi jeden z kierowców spotkanych na giełdzie samochodowej. - Prosta sprawa: nie pójdę do salonu, bo mnie po prostu nie stać – przytakuje drugi.

– Większość ludzi, niezależnie od kraju, w którym mieszkają, preferuje nowe samochody – mówi Maciej Brzeziński z magazynu Auto Świat. – Gdyby wszystkich Polaków stać było na nowy samochód, to prawdopodobnie większość z nas zmieniałaby auto co rok albo trzy lata i kupowała nowe w salonie – wskazuje.

Starszy wiek pojazdu nie musi przekładać się na jego gorszy stan techniczny, czyli ewentualne generowanie zagrożenia na drodze: – Te pojazdy mają obowiązkowe przeglądy techniczne. I kontrole prowadzone przez policję i Inspekcję Transportu Drogowego pokazują, że nie jest z tym najgorzej, mimo że wiek pojazdów jest wyższy niż średni wiek pojazdów w Unii – tłumaczy komisarz Robert Opas z Komendy Głównej Policji.

Nowe = drogie. I trudno dostępne

Jednak kupno nowego samochodu nie jest obecnie bynajmniej łatwą sprawą. – To nie jest najlepszy moment, aby kupować nowy samochód. Może bowiem się okazać, że będziemy na niego czekać 6 miesięcy, albo nawet i 9. A może „pół roku, ale nie możemy zagwarantować terminu” – opowiada Maciej Brzeziński. – Wszystko dlatego, że z powodu braków komponentów fabryki samochodów mają ogromne przestoje – wyjaśnia.

A na dodatek cena jest wyższa o ok. 10 procent, na co składa się wiele czynników: m.in. wzrost cen komponentów, ograniczona ich dostępność, inflacja.


***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Mateusz Drozda
Autor materiału reporterskiego: Jakub Witkowski
Data emisji: 06.10.2021
Godzina emisji: 11.16

pr