Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Karolina Bobryk 14.08.2018

Innowacje w górnictwie i przemyśle samochodowym

Karetki ratunkowe dla energetyki, czyli osobowe samochody elektryczne pełniące rolę magazynów energii, z których pobiera się prąd oraz innowacyjna w skali świata maszyna mobilna z uniwersalnym układem napędu elektrycznego zwiększająca bezpieczeństwo górników w kopalniach, to tylko niektóre projekty współfinansowane przez narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach przedsięwzięcia Regionalne Agendy Naukowo-Badawcze.
Posłuchaj
  • Innowacyjne projekty w górnictwie i przemyśle samochodowym (Eureka/Jedynka)
Czytaj także

Od 2016 roku przeznaczono prawie 800 mln złotych na koordynację projektów naukowo-badawczych i prac rozwojowych prowadzonych przez konsorcja naukowo-przemysłowe, w których liderem jest jednostka naukowa.

- Regionalne Agendy Naukowo-Badawcze to jeden z konkursów, związany z działalnością badawczo-rozwojową. To zagadnienia badawcze, które zostały zgłoszone przez samorządy województw w konsultacji ze środowiskiem lokalnych naukowców. Można je przełożyć na konkretną działalność gospodarczą. Zainteresowana osoba zgłasza swoją potrzebę, mając świadomość tego, że dysponuje w danym regionie potencjałem na zrealizowanie tej potrzeby - mówi Anna Kępińska-Frąckowiak z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

W tym roku konkurs zorganizowany został po raz trzeci. Tegoroczna edycja przedsięwzięcia jest nieco skromniejsza. - W tej chwili mamy zgłoszonych ponad 50 wniosków. Tegoroczny konkurs dotyczy wszystkich województw, poza województwem mazowieckim. Głównym celem jest przełożenie poszukiwań badawczych na rzeczywistość rynkową. Wnioskodawcy lokują swoje projekty w 5 obszarach, począwszy od medycyny poprzez nowoczesne technologie aż do rozwiązań przemysłowych i mechanicznych. 

Średni okres trwania projektu to 3 lata. Po zakończeniu projektu wnioskodawcy mają trzy lata na komercjalizację projektu. Jednym z nich jest innowacyjna maszyna mobilna, z uniwersalnym układem napędu elektrycznego, podwyższająca poziom bezpieczeństwa w górnictwie. - Dotychczasowe maszyny były wykorzystywane przy użyciu silnika spalinowego lub elektrycznego. Pierwszy zanieczyszcza powietrze. W drugim przypadku może dojść do zerwania przewodu elektrycznego maszyny. Podjęliśmy starania, aby wdrożyć maszynę, która byłaby zasilana przez źródło bateryjne oraz kablowe z jednoczesnym doładowaniem baterii akumulatorowej - mówi dr inż. Bartosz Polnik z Instytutu Techniki Górniczej KOMAG w Gliwicach.

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

Audycję przygotowano we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz dofinansowano ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

***

Tytuł audycji: Eureka

Prowadzi: Dorota Truszczak

Goście: Anna Kępińska-Frąckowiak ( Narodowe Centrum Badań i Rozwoju), Bartosz Polnik (Instytut Techniki Górniczej KOMAG w Gliwicach)

Data emisji: 14.08.2018

Godzina emisji: 19.11

kb