Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio Dzieciom
Joanna Osmańska 27.08.2021

Jak zadbać o dobrą komunikację w rodzinie?

Relacje stanowią fundament rodziny, natomiast słuchanie jest podstawowym elementem komunikacyjnym. Dzięki praktykowaniu komunikacji empatycznej jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć drugą osobę oraz odczytać sygnały mówiące o tym, że nasze działania są dla kogoś krzywdzące. W efekcie tego możemy przestać zachowywać się w dany sposób i poprawić relację z członkiem rodziny. O poprawnej komunikacji w rodzinie opowiedziała w "Strefie Rodzica" Monika Szczepanik, autorka książki "Jak zrozumieć się w rodzinie".

Można powiedzieć, że empatia to umiejętność widzenia własnych uczuć i emocji oraz innych ludzi. Zdolność do zrozumienia, co kryje się za słowami oraz obdarzenie człowieka obecnością i uwagą. Z kolei komunikacja empatyczna wynika z decyzji o porozumiewaniu się w taki sposób, by być zrozumiałym i słuchać, by rozumieć.

Słuchanie nie jest łatwe. Co więcej, istnieje różnica między słuchaniem, a słyszeniem. Jako że wierzymy, że słowa budują kontakt, podczas słuchania jesteśmy zawsze gotowi do reakcji i udzielenia odpowiedzi. – Natomiast to, co buduje kontakt i co wspiera to jest przestrzeń, którą dajemy dziecku do tego, żeby ono mogło powiedzieć i zostać usłyszane także z tym, czego nie mówi wprost – podkreśliła Monika Szczepanik.  Tak wiec, kiedy dziecko komunikuje, że dana osoba lub sytuacja jest niesprawiedliwa, możemy starać się mu coś wytłumaczyć lub posłuchać, co ma do powiedzenia i odkryć, co naprawdę kryje się za jego słowami. Dzięki temu maluch będzie czuł się widziany, ważny i zaakceptowany oraz zwiększy swoje zaufanie do dorosłego. 

Posłuchaj
59:50 2021_08_25 22_00_01_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 25 sierpnia godz. 22:00

W relacji z dzieckiem rodzice często mówią „stop”, np. by ochronić je przed krzywdą emocjonalną lub niebezpieczeństwem. Czasami jednak wypowiadając to słowo ingerujemy w emocje dziecka, co sprawia, że zaczyna się ono denerwować i złościć. Z drugiej strony, pociechy także potrafią powiedzieć „nie”, dosłownie lub poprzez pokazanie trudnych emocji, co może być dla nas ciężkie. Jednakże zakomunikowanie „nie” jest równoznaczne z tym, że dziecko mówi czemuś tak, np. odmowa przyjęcia pomocy oznacza, że dziecko chce spróbować zrobić coś samemu. Jeśli spojrzymy na to w taki sposób, zaakceptowanie słowo „nie” z ust dziecka stanie się prostsze.

Chociaż komunikacja może być prosta, niekoniecznie jest ona łatwa. Jeśli chcemy ją ułatwić, możemy zrezygnować z używania języka nawykowego, który został wypracowany na podstawie poprzednich pokoleń i własnych doświadczeń i skupić się na języku osobistym, opartym na uczuciach i potrzebach.

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Aleksandra Jasińska-Klimaszewska
Gość: Monika Szczepanik
Data emisji: 25.08.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

 

---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---