Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Michał Lipka 25.10.2017

Jak uczyć dzieci, by nie krzywdziły i nie były krzywdzone?

Akcja #metoo, która pojawiła się w ostatnim czasie w mediach społecznościowych, miała zwrócić uwagę ludzi na całym świecie na problem molestowania seksualnego. Na to, że nawet pozornie nieszkodliwe zachowania mogą być przekroczeniem granic. Jak powinniśmy rozmawiać z dziećmi, by – gdy już dorosną – miały świadomość owych granic, zarówno własnych, jak i cudzych?
Posłuchaj
  • Jak uczyć dzieci, by nie krzywdziły i nie były krzywdzone? (Godzina wychowawcza/Trójka)
Czytaj także

Skala reakcja na akcję #metoo pokazała, z jak wielkim zjawiskiem mamy do czynienia. Nie tylko kobiety opowiadały o sytuacjach, w których czuły, że ktoś naruszał ich strefę komfortu. Jednocześnie ujawnił się inny problem – osoby, które są ofiarami molestowania, rzadko zgłaszają takie sytuacje i udają się po specjalistyczną pomoc.

– Temat molestowania seksualnego pojawia się bardzo rzadko. Pacjentki to najczęściej ofiary dużej przemocy. Prawie w ogóle nie są zgłaszane przypadki dotyczące zaczepiania, przekraczania granic cielesnych, klepania, obleśnych żartów. Dla nich to jest oczywiste i nie dostrzegają, że to na nie wpływa – mówi psychoterapeuta Iwona Centka. – Dzieci od podstaw, od urodzenia, powinny dostawać jasne komunikaty, gdzie są te granice: moje i drugiej osoby – dodaje gość Trójki.

Zapraszamy do wysłuchania audycji, w której mówimy także o wpływie telefonów komórkowych na relacje rodzic-dziecko.

***

Tytuł audycji: Godzina wychowawcza 
Prowadzi: 
Katarzyna Pruchnicka
Goście: Iwona Centka (psychoterapeuta), Marta Bąkowska (dziecięcy psycholog kliniczny, Centrum Zdrowia Dziecka)
Data emisji: 24.10.2017
Godzina emisji: 23.08

ml/mk