Dwójka
Bartosz Chmielewski
18.09.2016
Muzyczny podpis Fabiána Panisella
- Zawsze podobali mi się malarze, którzy umieszczali siebie na własnych płótnach, to rodzaj autorskiego podpisu, który też stosuję - mówił w Dwójce argentyński kompozytor, jeden z bohaterów tegorocznego festiwalu "Warszawska Jesień".
Posłuchaj
-
Fabián Panisello w rozmowie z Barbarą Schabowską (Filharmonia Dwójki)
Czytaj także
- Cytat w muzyce ma wielką siłę. Podobnie jak powtórzenie. Słuchacz potrzebuje przecież czasem punktu odniesienia - wyjaśniał Fabián Panisello w rozmowie z Barbarą Schabowską. Kompozytor dodawał, że sam posługuje się autocytatami. - Wykorzystuję sprawdzone elementy jednej kompozycji, wplatając je w strukturę kolejnego utworu.
Podobne zabiegi pojawiły się w kilku momentach opery "Le malentendu", która zabrzmiała w sobotę (17.09) na festiwalu "Warszawska Jesień". Libretto tego dzieła jest skróconą adaptacją tekstu Alberta Camusa. To opowieść o człowieku, który po długim pobycie za granicą powraca incognito do rodzinnego domu, nieświadomy tego, że jego owdowiała matka i siostra oferują pokoje do wynajęcia przybyszom, by ich następnie zamordować. Fabián Panisello opowiadał słuchaczom Dwójki o możliwych interpretacjach tej opery w kontekście politycznym i psychologicznym.
***
Rozmawiała: Barbara Schabowska
Gość: Fabián Panisello (kompozytor)
Data emisji: 17.09.2016
Godzina emisji: 21.00
Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".
bch/mg