Co trzecie dziecko w Polsce wymaga wsparcia w zakresie psychologiczno-pedagogicznym. Z trudem przychodzi im opanowanie materiału i np. zrozumienie matematyki. Co prawda nie kwalifikuje ich to do orzeczenia o niepełnosprawności, lecz komplikuje funkcjonowanie w szkole. Jeśli chodzi o dzieci z niepełnosprawnością przygotowane są dla nich dwa rodzaje podstawy programowej. - Ok. 70% uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszcza do szkół ogólnodostępnych – powiedziała Joanna Wilewska.
W przypadku dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim realizowana jest podstawa kształcenia ogólnego. Wymagania zatem nie są obniżane, lecz przykłada się większą uwagę do indywidualizacji nauczania. Natomiast uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym realizują program zapewniony przez szkoły specjalne. W okresie pandemii dyrektorzy mogą zapewnić osobom niepełnosprawnym możliwość nauczania stacjonarnego lub zdalnego na terenie szkoły.
Edukacja włączająca ma za zadanie umożliwienie dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nauki z innymi. Dzięki temu takie osoby poczują się bardziej zaakceptowane w społeczeństwie i nabiorą większej pewności siebie. Co więcej, ułatwi im to wejście w dorosłość i pracę na miarę swoich możliwości. Z kolei u innych uczniów poziom empatii wzrośnie, nauczą się funkcjonować w różnych grupach, a także rozwiną cenione na rynku pracy umiejętności miękkie. -Edukacja włączająca daje nam możliwości korzystania z potencjałów rożnych ludzi w budowaniu takiego lepszego, bardziej inkluzywnego społeczeństwa – zaznaczył Mateusz Różański. Wymaga to jednak czasu, chęci, stworzenia odpowiedniej przestrzeni i umiejętnego odpowiadania na potrzeby dzieci.
Obecnie trwa praca nad "Edukacją dla wszystkich", czyli programem, którego celem jest wsparcie i pomoc uczniom i ich rodzinom, w szczególności osobom niepełnosprawnym. Zakłada on podniesie jakości edukacji włączającej oraz przygotowanie nauczycieli do pracy w klasie, która jest zróżnicowana. Ważną rolę w projekcie stanowią także specjalne placówki oraz poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Natomiast już we wrześniu zostanie pilotażowo wprowadzony tzw. asystent ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Podniesienie kształcenia wszystkich dzieci jest ważne, gdyż dobro ucznia zawsze stoi na pierwszym miejscu, bez względu na to w jakim systemie edukacyjnym on się uczy. Dzięki edukacji włączającej następuje integracja społeczeństwa i dołączenie do niego ludzi o różnych potrzebach. Jak stwierdziła Paulina Szczypińska – Każdy z nas ma prawo do życia, do kształtowania swoich kompetencji, które później wykorzysta w dorosłym życiu. Tak naprawdę trudności np. w danym obszarze nie powinny wyłączać tych uczniów z takiego dalszego korzystania z życia.
---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---
Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek
Goście: Joanna Wilewska/Departament Wychowania i Edukacji Włączającej, Mateusz Różański/niepełnosprawni.pl, Paulina Szczypińska/Nowatorska Szkoła Podstawowa
Data emisji: 29.04.2021
Godzina emisji: 21.00.
Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.
PRD to radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.
Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam!
Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych.