Jelczem do Iranu i z powrotem. Podróż w hołdzie polskiemu himalaizmowi
Następca słynnego "ogórka"
Ikarusy były następcami tzw. ogórków, czyli autobusów Jelcz 043. – W 1981 roku w Krakowie Jelcze były powolutku likwidowane, więc pojawienie się nowoczesnych autobusów Ikarus, które były już znane na Śląsku, w Łodzi czy w Warszawie, robiło niesamowite wrażenie – twierdzi Jacek Kołodziej z Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. – To jest coś, czego się nie zapomina. To były nowoczesne, wspaniałe autobusy – dodaje.
02:58 Trojka Pora na Trojke Ikarusy 2021_10_13 07_35_20.mp3 Mijają cztery dekady, odkąd kultowe autobusy Ikarus pojawiły się na krakowskich ulicach (Pora na Trójkę)
Źródło nostalgii i strachu
Innego zdania jest rzecznik prasowy MPK SA w Krakowie Marek Gancarczyk. – Każdy ma wspomnienia, nie zawsze pozytywne. Te autobusy były bardzo głośne i nie były zbyt wygodne przy wsiadaniu. Drzwi często zamykały się w taki sposób, że trzeba było martwić się o swoje bezpieczeństwo – punktuje rzecznik, choć przyznaje, że Ikarusy mimo wszystko są źródłem nostalgii. – Mnóstwo mieszkańców Krakowa ma sentyment do Ikarusów. To widać, kiedy publikujemy informacje o tym, że Ikarus wyjeżdża na linię muzealną. W czasie parady jest mnóstwo chętnych, żeby tym autobusem się przejechać.
Ponad ćwierć wieku na krakowskich ulicach
Po ulicach samego Krakowa przez 26 lat eksploatacji jeździło w sumie 299 Ikarusów, zwłaszcza przegubowych, jak Ikarus 281, ale nie tylko. – Proszę pamiętać, że nie były to jedyne auta marki Ikarus, które pojawiły się w tamtym czasie. Były jeszcze krótkie Ikarusy 260, a wraz z nimi 11-metrowe Jelcze M11 – zaznacza Marek Gancarczyk.
odc. 49 | IKARUS 280 - NAJPOPULARNIEJSZY AUTOBUS, LEGENDA KM /the most popular bus, the legend of PT/Urban Transport Systems
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Piotr Firan
Autorka materiału reporterskiego: Magdalena Zbylut-Wiśniewska
Data emisji: 13.10.2021
Godzina emisji: 7.35
kr