Samochody w polskich filmach (PRZEGLĄD)
Chyba każdy nastolatek marzył kiedyś o motocyklu. Chociaż to określenie w odniesieniu do Rometa Pony może wydawać się nieco na wyrost, to stał się on kultowym jednośladem czasów PRL i lat 90. Zanim na polskie drogi wyjechały popularne dziś skutery, zazwyczaj najmłodsi (ale nie tylko) zasiadali na tym maleńkim motorku.
Moto-maleństwo produkowano w Nowej Dębie na Podkarpaciu. Pierwszy model popularnej "motorynki" został stworzony w 1978 roku. Najmniejszy z Rometów osiągał prędkość 40 km/h przy pojemności ok. 50 cm3. Spalanie oscylowało w granicach 2 litrów na 100 km, a więc frajdy z jazdy można było mieć naprawdę mnóstwo. W pierwszym modelu Ponego, który był produkowany do 1980 roku, dźwignia skrzyni biegów znajdowała się przy kierownicy. Dopiero druga odsłona "motorynki" pozwalała poczuć się jak na prawdziwym motocyklu. Biegi zmieniało się już stopą.
Kolejne modele Ponego różniły się jedynie detalami: inna rama, pojemność zbiornika paliwa, umocowanie lamp czy miejsce wydechu. Romet znany jako "motorynka" był produkowany do 1994 roku. Na tym małym jednośladzie wychowały się pokolenia dzisiejszych miłośników motocykli.
Motorynka ma tylu zwolenników, co przeciwników. Mimo wszelkich wad i ograniczeń ci, którzy mieli okazję wsiąść za jej kierownicę, wspominają to z uśmiechem na ustach i sentymentem.