Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 06.06.2022

Eko-driving. Jak jeździć, żeby zaoszczędzić?

Eko-driving staje się coraz bardziej popularny. Obraz, na którym eko-kierowcę przedstawia się jako dziadka spowalniającego ruch, powoli zanika. Czy Polacy wiedzą jednak, jak jeździć, aby być eko? Co oprócz pieniędzy możemy przez to zyskać? Czy zawsze wolniej, znaczy lepiej?

Eko-droving to technika jazdy stosowana przez kierowców, którzy chcą zmniejszyć zużycie paliwa i zmaksymalizować efektywność paliwową. Dzięki prostym trikom możesz sprawić, że co roku zyskasz miesiąc darmowej jazdy!


Jakie są największe korzyści z eco-drivingu?

Oprócz oczywistej oszczędności paliwa eko-driving powoduje wzrost komfortu podróży – jazda staje się zdecydowanie bardziej płynna i wygodna. To z kolei przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi i ograniczenie negatywnego wpływu samochodu na środowisko. Co dla kierowców jest ważniejsze – ekologia czy ekonomia?

Posłuchaj
00:23 eco5.mp3 Ekologia czy ekonomia? (Wysokie Obroty/PRK)

 – To zespół naczyń połączonych – mówi Marcin Grzebieluch, ekspert ze szkoły bezpiecznej jazdy „Carevent”:

Posłuchaj
00:55 eco2.mp3 Jakie są korzyści eko-jazdy? (Wysokie Obroty/PRK)

-


Jakie są podstawowe zasady ekologicznej jazdy?

Dzięki umiejętnej jeździe możemy nie tylko znacznie obniżyć koszty tankowania, ale również zwiększyć poziom bezpieczeństwa na drodze. Ekologiczne podróżowanie jest niemal w pełni zależne od czynności wykonywanych przez kierowcę. Pogody i niespodziewanego zakorkowania trasy nie można całkowicie przewidzieć.

Aby móc przestawić się na eko-driving, konieczne jest przestrzeganie kilku podstawowych zasad:

1.Płynna jazda - nie ma sensu, abyś przyciskał gaz i zaraz gwałtownie hamował. Oprócz paliwa zużywają się także klocki i tarcze! Zarówno w samochodach z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów, kwestia przyśpieszenia i hamowania zależy wyłącznie od kierowcy – jeśli nie „depniesz”, a przyśpieszysz płynnie, jazda będzie zdecydowanie bardziej ekonomiczna.

Posłuchaj
00:31 eco7 (mp3cut.net).mp3 Automat też może oszczędzać! (Wysokie Obroty/PRK)

2.Pamiętaj o utrzymaniu w miarę stałych obrotów silnika. Trójkę można wrzucić przy 40, czwórkę przy 50, a piątkę przy 60 km/h. Staraj się nie „piłować” samochodu – obroty powinny być jak najniższe.

Posłuchaj
00:40 eco3.mp3 Obroty dla eko-jazdy (Wysokie Obroty/PRK)

00:17 eco4.mp3 Dopasuj bieg do obrotów (Wysokie Obroty/PRK)

3.Przewiduj trasę – jeśli widzisz, że za 200 metrów dojedziesz do skrzyżowania, a właśnie zapaliło się na nim czerwone światło – odpuść gaz i dojedź płynnie do sygnalizacji. Hamuj silnikiem!

4.Kontroluj ciśnienie w oponach – zbyt mała ilość powietrza powoduje wzrost spalania, zbyt duża redukuje spalanie, ale zwiększa zagrożenie wypadkiem (opona niewielką powierzchnią styka się z jezdnią).

5.Tankuj na znanych stacjach, które nie będą próbowały wpływać na parametry paliwa. Paliwo tzw. klasy premium może ograniczyć spalanie.

Posłuchaj
00:22 eco6.mp3 Paliwo klasy premium (Wysokie Obroty/PRK)

-



Bezpieczeństwo ma swoją cenę. Jazda 30 km/h po autostradzie będzie nie tylko bezsensowna, ale i stwarzająca zagrożenia. W takich sytuacjach trzeba wyważyć swoje zachowanie i zdecydować się na tzw. złoty środek.

Posłuchaj
00:24 eco8 (mp3cut.net).mp3 Prędkość i spalanie to nie wszystko! (Wysokie Obroty/PRK)

Co do zasady, im wolniej jedziemy, tym bardziej oszczędzamy (opór powietrza przy większych prędkościach sprawia, że spalamy więcej paliwa). Nie możemy przekładać jednak eko-jazdy ponad wszystko! Życie jest cenniejsze, niż liczba zer na rachunku bankowym!


R. Kilen


CZYTAJ TAKŻE: