Polskie Radio

Coraz więcej dróg szybkiego ruchu w Polsce. Bazowa sieć TEN-T niemal ukończona

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2025 11:30
Sieć dróg krajowych dynamicznie się rozwija. Tylko w tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje oddać do ruchu 400 km nowych dróg. Wiele z realizowanych  inwestycji stanowi też część tras o istotnym znaczeniu dla całej Unii Europejskiej. Wchodzą one w skład transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). 
Sieć dróg krajowych dynamicznie się rozwija. Tylko w tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje oddać do ruchu 400 km nowych dróg.
Sieć dróg krajowych dynamicznie się rozwija. Tylko w tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje oddać do ruchu 400 km nowych dróg.Foto: PAP

Sieć TEN-T jest rozwijana w trzech etapach:  

  • sieć bazowa do końca 2030 r., 
  • rozszerzona sieć bazowa do końca 2040 r., 
  • sieć kompleksowa do końca 2050 r. 

W ramach sieci TEN-T funkcjonują też europejskie korytarze transportowe, których celem jest rozwój przewozu osób i ładunków na kluczowych trasach międzynarodowych. Funkcjonuje dziewięć europejskich korytarzy transportowych, z czego aż trzy biegną przez terytorium naszego kraju. 

Sieć TEN-T w naszym kraju będzie miała długość ok. 7700 km, z czego sieć bazowa składająca się z połączeń priorytetowych ma długość ok. 3900 km i jest w dużej mierze ukończona. Mamy ją zrealizować do 2030 r.  

Funkcjonują już kompletne ciągi autostrad A1, A4, A6 i A8, a na A2 oddane zostaną w tym roku odcinki od Siedlec do Białej Podlaskiej. Wyłonieni zostaną również wykonawców dalszej części do Dobrynia i Terminala Samochodowego w Koroszczynie. Na ostatni fragment trasy, od Dobrynia do granicy (6,8 km), postępowanie w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) jest zawieszone. Jego kontynuacja jest uzależniona od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.  

W komplecie są też ciągi dróg ekspresowych: S2 w Warszawie, S8 od Wrocławia do Łodzi i od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej, S17 od Warszawy do Lublina, S19 od Lublina do Rzeszowa (dobudowujemy drugą jezdnię od Sokołowa Małopolskiego do Jasionki). Gotowa jest też droga ekspresowa S22 od Elbląga do granicy Polski, a S61 od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą, z której już korzystają kierowcy, będzie w tym roku ukończona w pełnym, dwujezdniowym przekroju. W tym roku oddamy do ruchu ostatnie dwa odcinki S3, a w kolejnych latach zamkniemy realizację S1 od Pyrzowic do Zwardonia (w 2025 r. GDDKiA udostępni ponad 36 km, w tym odcinek tunelowy - obejście Węgierskiej Górki) i S7 od Gdańska do Warszawy (w tym roku oddany zostanie prawie 10-kilometrowy odcinek Modlin - Czosnów).



źródło: GDDKiA