Rajd Ludomiła Rayskiego i Leonarda Kubiaka wokół Morza Śródziemnego – 1925
Późniejszy dowódca polskiego lotnictwa Ludomił Rayski, wraz z mechanikiem Leonardem Kubiakiem, oblecieli na francuskiej maszynie Breguet 19, Morze Śródziemne. Był to trzeci rajd w niepodległej Polsce i jedno z wydarzeń, które zainspirowały kolejne polskie lotnicze rekordy.
Pionierski lot Warszawa-Tokio-Warszawa -1926
W dniach 27 sierpnia-25 września 1926 Bolesław Orliński i mechanik Leonard Kubiak pokonali trasę Warszawa-Tokio-Warszawa (z międzylądowaniami w Moskwie, Seulu i – w drodze powrotnej – w Mongolii). Trasa w jedną stronę wynosiła 10 300 km. Za przelot Orliński otrzymał japoński cesarski Order Wschodzącego Słońca VI klasy oraz Złoty Medal Cesarskiego Towarzystwa Lotniczego. Orliński do końca życia (zmarł w Kanadzie w 1992 roku) był odwiedzany przez japońskich dyplomatów.
Czytaj także:
Rajd Stanisława Skarżyńskiego i Andrzeja Markiewicza wokół Afryki – 1931
W dniach 1 lutego-5 maja 1931 Stanisław Skarżyński i obserwator Andrzej Markiewicz na w polskim samolocie PZL Ł.2. przelecieli 25 770 km nad Afryką. Przystankami rajdu były m.in. Warszawa, Belgrad, Ateny, Kair, Chartum, Léopoldville, Lagos, Dakar, Casablanca i Paryż.
Zwycięstwo Żwirku i Wigury w Challange – 1932
28 sierpnia 1932 pilot Franciszek Żwirko i konstruktor Stanisław Wigura zwyciężyli w największej międzywojennej imprezie lotnictwa sportowego – Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge 1932 na polskim samolocie RWD-6. Trasa zawodów wiodła od Berlina, przez Polskę, Czechosłowację, Jugosławię, Włochy, Szwajcarię, Francję, Holandię, Danię i Szwecję. Liczyła 7000 km. Polacy pokonali kilkanaście drużyn z całej Europy. Miesiąc później Żwirko i Wigura zginęli w wypadku lotniczym.
Czytaj także:
Rekordowy przelot Stanisława Skarżyńskiego przez Atlantyk – 1933
Wyprawa Skarżyńskiego wiodła z Warszawy, przez Lyon i Casablancę, aż do St. Louis w Senegalu. Tam 8 maja rozpoczął się atlantycki etap ekspedycji. Nad samym Atlantykiem Skarżyński pokonał 3582 km, ustanawiając przy tym rekord światowy dla samolotów turystycznych. Lot w polskim samolocie RWD-5bis nad oceanem trwał 20 godz. 30 min. Skarżyński wylądował w Maceio w Brazylii. Samolotem obleciał skupiska Polonii w Rio de Janeiro, Kurytybie i Buenos Aires.
Czytaj także:
Rekord szybowcowy Tadeusza Góry – 1938
18 maja 1938 roku dwudziestoletni Tadeusz Góra pobił rekord Polski i uzyskał jeden z najlepszych wyników na świecie w przelocie szybowcowym. Na szybowcu PWS-101 pokonał trasę z Bezmiechowej Górnej (Podkarpacie) do Solecznik Małych pod Wilnem liczącą 577,8 km. Za ten wyczyn został jako pierwszy pilot szybowcowy na świecie uhonorowany Medalem Lidenthala przyznawanym przez Międzynarodową Federację Lotniczą.
Czytaj także:
Tadeusz Góra. Legenda światowego pilotażu. W czasie II wojny światowej wykonał 883 loty
Najdłuższe stałe połączenie lotnicze LOT – Warszawa-Bejrut – 1939
Najdłuższym połączeniem obsługiwanym przed wojną przez polskie Linie Lotnicze LOT było połączenie Warszawa - Ateny - Tel-Awiw - Bejrut. Trasę tę pokonywano w 13 godzin. Częścią tego połączenia był najdłuższy rejs bezpośredni LOTu, czyli trasa Warszawa-Ateny, pokonywana w 6 godzin. LOT planował uruchomić połączenia międzyatlantyckie na początku lat 40., plany te pokrzyżował wybuch II wojny światowej.
Czytaj także:
Okna na świat II RP. Dokąd latały polskie samoloty, dokąd pływały polskie transatlantyki? [INFOGRAFIKA]
Lotnicze rekordy II RP. Grafika: Grzegorz Lipiński Tekst: Bartłomiej Makowski
Air Show Radom 2023
W dniach 26-27 sierpnia w Radomiu odbędzie się kolejna edycja imprezy Air Show. Największe tego typu wydarzenie w Polsce powraca po czteroletniej przerwie.