Polskie Radio Dzieciom

Niekonwencjonalne formy edukacji w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2021 11:55
Ostatnie kilkanaście miesięcy sprawiło, że ludzie zaczęli dostrzegać, które obszary edukacji można poprawić. Efektem tego jest wzrost zainteresowania i otwartość społeczeństwa na rozmowy dotyczące polskiego szkolnictwa. Co więcej obecne pokolenie uczniów ma łatwiejszy dostęp do wymiany informacji między sobą, dzięki czemu jest bardziej świadome swoich praw oraz możliwości w zakresie systemu nauczania. W związku z tym w Strefie Rodzica porozmawialiśmy z prezeską fundacji Bullerbyn, Marianną Kłosińską o modelach szkoły w dzisiejszych czasach.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Kzenon/shutterstock.com

Innowacyjne metody nauczania są dostępne głównie w szkołach niepublicznych, odpłatnych. Niestety ta bariera ekonomiczna sprawia, że wybór placówek edukacyjnych jest ograniczony. Uczniowie są jednak świadomi tego, że mogą skorzystać z nauczania domowego, które jest dla nich bardzo atrakcyjne. To dlatego, ponieważ sami organizują sobie wtedy czas i przestrzeń na poszerzanie wiedzy. Ponadto nauka ta swoim charakterem przypomina model akademicki, gdyż uczniowie nie muszą skupiać się jednocześnie na wielu dziedzinach, lecz przygotowują się do konkretnego egzaminu klasyfikacyjnego. Oprócz takiego modelu nauczania rozwija się także ruch edukacji demokratycznej. Unschooling to forma edukacji, gdzie szkoły zakładane są przez rodziców. Pozwala ona dzieciom rozwijać swoje zainteresowania poprzez doświadczenie oraz odkrywanie. 

Posłuchaj
59:30 2021_06_18 21_00_08_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 18 czerwca cz.1

Wybór odpowiedniego systemu szkolnictwa może być trudny. Pomóc w tym pomoże zastanowienie się na czym zależy dziecku i jego rodzicom. – Ważne jest, żeby szkoła którą wybieram była właśnie spójna z system wartości, który jest w domu – zaznaczyła Marianna Kłosińska. Dla jednych osób istotne będzie zdobycie wiedzy ogólnej, co zapewnia podstawa programowa. Inni natomiast mogą preferować, aby nauka odbywała się na skutek doświadczania świata, podróżowania i kontaktu z ludźmi, w związku z czym pójście do szkoły konwencjonalnej może nie być najlepszą decyzją. 

Posłuchaj
59:13 2021_06_18 22_00_17_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 18 czerwca cz.2

Niemniej jednak ważniejsze od rodzaju szkoły są cechy biologiczne dziecka. Następnie środowisko w jakim ono dorasta, a które zapewniają mu rodzice będący jego wzorem. Co więcej, niezależnie od tego, czy dziecko będzie chodziło do szkoły publicznej, prywatnej, korzystało z edukacji domowej, czy dołączy do grupy edukacyjnej, wsparcie rodziców będzie dla niego tak samo ważne. 

Audycja: Strefa rodzica
Prowadził: Mikołaj Foks
Gość: Marianna Kłosińska, prezeska fundacji Bullerbyn.
Data emisji: 18.06.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych 

---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---

 

 

Zobacz także
Czytaj także

"Strefa rodzica". Jak wykształcić kadrę nauczycielską gotową do zmian?

Ostatnia aktualizacja: 11.05.2021 13:42
W ciągu ostatnich dwudziestu lat proces kształcenia nauczycieli nie został poddany wielu zmianom. Z jednej strony świadczy to o poszanowaniu tradycji, lecz z drugiej oznacza, że osoby w tym zawodzie nie zawsze są w stanie sprostać wymaganiom wynikającym z pojawienia się nowych narzędzi i metod nauczania.  W związku z tym nawet najlepsza placówka edukacyjna nie osiągnie całkowitego sukcesu, jeśli nauczyciele nie zostaną odpowiednio przygotowani do swojej roli. O tym na co zwrócić uwagę podczas kształcenia kadry opowiedzieli w "Strefie Rodzica" Marzena Martyniak, założycielka Instytutu Rozwoju Emocji oraz współwłaścicielka przedszkola, a także prof. nadzw. dr hab. Mirosław Grewiński, rektor Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Co nowego dał uczniom ten kończący się szkolny?

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2021 10:19
Już niedługo rozpoczną się wakacje, kończąc tym samym rok szkolny, który w znaczny stopniu był spędzony na nauce zdalnej i społecznej izolacji. Podczas tego trudnego okresu jedni uczniowie i nauczyciele znaleźli w sobie motywację do działania i nie poddawania się, podczas gdy inni mieli z tym trudności. Jak zatem ocenić ostatnie kilkanaście miesięcy? Czy był to czas stracony, a może wręcz przeciwnie? W "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom zapytaliśmy o to nauczycielkę i wychowawczynię, Magdalenę Niemczuk-Kobosko.  
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy każde dziecko powinno być promowane do następnej klasy?

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2021 12:51
Koniec roku szkolnego jest dla większości uczniów równoznaczny z przejściem do następnej klasy. Niektórzy jednak takiej promocji nie otrzymują, przez co powtarzają raz jeszcze ten sam materiał. Są opinie, które mówią że jest to szansa dla dziecka na zdobycie więcej czasu na naukę oraz skupienie się na przedmiotach, które wcześniej sprawiały problem. Pojawia się zatem pytanie, czy każde dziecko powinno być promowane do następnej klasy? W "Strefie rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom porozmawialiśmy o tym z Marzeną Żylińską z Budzącej się Szkoły.
rozwiń zwiń