W edukacji możemy wyróżnić trzy prędkości. Jedna to innowatorzy społeczni, którzy starają się zmienić rzeczywistość polskiego szkolnictwa i nauczania. Do drugiej zaliczają się osoby, których chęci do wdrożenia zmian są hamowane przez system. W trzeciej znajdują się szkoły, które nie przechodzą zmian lub ich skutki są mniej korzystne. – Teraz pytanie, jaki model edukacji chcemy mieć w Polsce? Czy chcemy mieć ten model właśnie edukacji pragmatycznej do rynku pracy? Czy chcemy mieć model edukacji refleksyjnej do tego, abyśmy mieli kapitał kreatywny czy intelektualny? Czy chcemy mieć wreszcie szkołę, która podąża za pasjami, czy chcemy mieć szkołę odtwórczą, która podąża za rutyną? – zapytał prof. nadzw. dr hab. Mirosław Grewiński.
116:39 7.05. Strefa rodzica - nauczyciele.mp3 Jak wykształcić kadrę nauczycielską gotową do zmian? (Strefa rodzica/PRD)_7.05.2021.
Dla systemu edukacyjnego w Polsce charakterystyczna jest rywalizacja oraz porównywanie się między szkołami, nauczycielami i uczniami. Co więcej, dyskusji można poddać także system oceniania, który nie przez wszystkich uważany jest za dobry. To dlatego, ponieważ jego publiczna forma może wywoływać u niektórych dzieci poczucie bycia gorszym. Dodatkowo często zapominamy, że za rozwój dziecka nie odpowiada jedynie szkołą, ale też np. rodzina czy grupy rówieśnicze.
"Wymarzony nauczyciel" to osoba, która oprócz posiadania odpowiedniej wiedzy i umiejętności, wie także jak należy wspierać dziecko, rozmawiać z nim i odpowiadać na jego potrzeby. Jednakże, aby w szkole mógł pracować taki pedagog, musi on najpierw przejść odpowiednią ścieżkę rozwoju. Istnieją opinie mówiące o tym, że na uczelniach dla przyszłych nauczycieli jest za mało praktyki. – Osoby, które kończą studia i przychodzą do pracy naprawdę są bardzo często zagubione. Mają trudności w odnalezieniu się w miejscu pracy. Tak naprawdę nie wiedzą, jak z tymi dziećmi pracować – skomentowała Marzena Martyniak. Praktyka pozwoli także pozyskać przydatne informacje, m.in. jak zaczynać i kończyć lekcje oraz w jaki sposób tonować głos, aby dzieci nie traciły koncentracji podczas słuchania nauczycieli.
Oczekiwania rodziców wobec szkoły się różnią, gdyż jedni wolą zostać przy tradycyjnym systemie nauczania, podczas gdy inni chcieliby spróbować innego podejścia. Niemniej jednak, aby edukacja spełniała swoją rolę, istotne jest odpowiednie przygotowanie kadry. Co prawda, niektórzy z nas mają naturalne predyspozycje do pracy w tym zawodzie, jednakże nie oznacza to, że nie da się ich wykształcić. Istotną zmianą mogłoby być wprowadzenie większej ilości praktyk na studiach oraz położenie nacisku na stałe uzupełnianie wiedzy i dostosowywanie metod nauczania do zmieniających się czasów.
Więcej w załączonej audycji.
---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---
Audycja: Strefa rodzica
Prowadził: Mikołaj Foks
Goście: Marzena Martyniak / Instytut Rozwoju Emocji oraz współwłaścicielka przedszkola, prof. nadzw. dr hab. Mirosław Grewiński, rektor Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka.
Data emisji: 7.05.2021
Godzina emisji: 21.00.
Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00. Polskie Radio Dzieciom - całodobowa stacja radiowa dla dzieci i ich rodziców. Co tydzień Polskie Radio Dzieciom nadaje ponad 130 premierowych audycji dla dzieci i rodziców, w tym bajki, audycje kulturalne, edukacyjne, podróżnicze i rozrywkowe.
Codziennie od 7.00 do 21.00 usłyszeć można audycje dla dzieci, wieczorem zaś audycje publicystyczne i muzyczne dla dorosłych z udziałem uznanych ekspertów i wybitnych twórców.
Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych.