Rozpoczynając pracę w szkole nauczyciele pamiętają swoje doświadczenia edukacyjne, co nierzadko wpływa na ich metody nauczania. Czasami pragną być tacy, jak nauczyciele których sami podziwiali lub wręcz przeciwnie. Starają się zatrzeć własne niemiłe wspomnienia i edukować w sposób, jakiego nie doświadczyli.
Zanim ktoś zdecyduje się na rozpoczęcie pracy w tym zawodzie, może zadać sobie kilka pytań, których odpowiedzi mogą pomóc w podjęciu decyzji. – Na pewno do najważniejszych pytań należą pytania o moje umiejętności komunikacyjne. To znaczy w jaki sposób ja do innych mówię, jakie oni mi dają informacje zwrotne na ten temat, czy jestem chętnie słuchana, słuchany – powiedziała Magdalena Swat-Pawlicka. Co więcej, oprócz bycia liderem istotne jest posiadanie umiejętności emocjonalnych, związanych z rozpoznawaniem, nazywaniem i reagowaniem na emocje i uczucia innych osób.
59:48 2021_09_02 21_00_11_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 2 września godz. 21:00
W celu dostania się na studia podyplomowe wymagane jest wcześniejsze ukończenie studiów magisterskich II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku, którego chcemy uczyć; np. w przypadku polonistów jest to filologia polska. Nietypową szkołą podyplomową jest Szkoła Edukacji, gdzie studenci w pierwszej połowie dnia odbywają praktyki w szkole, a następnie mają zajęcia do 18:00. W trakcie intensywnego roku przyszli nauczyciele nie tylko uczą się jak przeprowadzić lekcję, ale także m.in. co zrobić, żeby uczniowie ich słuchali.
Poprzez obserwację nauczycieli, dzieci lub młodzieży, studenci starają się zatem wyciągnąć wnioski, by wiedzieć co jest skuteczne, a co można zmienić. Następnie, dzięki współpracy z mentorem mają okazję do przetestowania zdobytych umiejętności podczas prowadzenia części lekcji. Przez kolejne 2 lata po studiach absolwenci są objęci programem, który oferuje wsparcie indywidualne, np. porady lub wsparcie grupowe i wymianę swoimi doświadczeniami z innymi.
Jednym z największych wyzwań, z którymi zmagają się zarówno młodzi, jak i doświadczeni nauczyciele to tempo zmian, do których nierzadko trudno się przygotować. Kłopotliwe mogą być także sprzeczne oczekiwania, np. wobec przestrzegania podstawy programowej przy jednoczesnym komunikacie i zachęcaniu do bycia twórczym. Co więcej, rodzice nie zawsze pamiętają, że potrzeby dzieci w zakresie zdobywania wiadomości czy tempa nauczania się różnią.
Niestety wciąż mało się mówi na temat stresu z jakim przychodzi się zmierzyć nauczycielom, a który może prowadzić do wypalenia zawodowego, którego skutkami są m.in. niechęć do przebywania z innymi, migreny oraz brak podejmowania rozmów. Okres pandemii był szczególnie trudny, ale pokazał przy tym jak bardzo ważne jest wsparcie rodziców dla nauczycieli i dzieci. Tak samo istotna jest współpraca między dyrekcją, radą rodziców, a wychowawcą, a także tworzenie klasowej wspólnoty.
Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek
Gość: Magdalena Swat-Pawlicka i Grażyna Sekulska-Gładysz ze Szkoły Edukacji.
Data emisji: 02.09.2021
Godzina emisji: 21.00.
Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.
Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.
Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam!
Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych.