Polskie Radio Dzieciom

Edukacja domowa i szkoły demokratyczne. Nowe formy edukacji [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2022 18:25
Przejście na edukację domową to dla ucznia duża zmiana. Ta forma pokazuje, że klasyczny system nauczania nie jest najlepszy dla młodego umysłu i pozwala odkryć własne sposoby na naukę. Swoimi spostrzeżeniami na ten temat podzieliły się Karolina Cieślik, koordynatorka edukacji domowej ze Szkoły w Chmurze oraz Anna Gliszczyńska, mama uczniów korzystających z edukacji domowej.
Jakie są korzyści płynące z edukacji domowej?
Jakie są korzyści płynące z edukacji domowej?Foto: Shutterstock/Fabio Principe

Szkoła w Chmurze to innowacyjne miejsce działające w modelu edukacji domowej. Uczniowie mają do dyspozycji platformę internetową z zadaniami, do rozwiązania których potrzebne są samodzielnie wyszukane informacje oraz te dołączone do zadań. Platforma jest minimalistyczna i zawiera tylko to, czego wymaga podstawa programowa. Uczniowie mają więc możliwość działania we własnym zakresie.

Korzyści płynące z edukacji domowej są bardzo liczne. Zwieńczeniem nauki w domu są coroczne egzaminy, które tylko potwierdzają, jak efektywny jest ten sposób nauczania. Wśród zalet edukacji domowej Anna Gliszczyńska wymieniła elastyczne godziny i krótszy czas nauki, chęć poszerzania wiedzy i rozbudzenie ciekawości uczniów. Po przejściu na zajęcia domowe, jej dzieci były roześmiane i wyspane. 

Posłuchaj
59:26 2022_01_06 22_00_17_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Edukacja domowa - cz. 1
59:27 2022_01_06 21_00_12_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Edukacja domowa - cz. 2

Choć nauczanie domowe zyskuje ostatnio na popularności, wciąż wiele jest osób, które przyzwyczaiły się do klasycznego sposobu nauczania i dostrzegają wady tej nowej formy. Wśród argumentów przeciw wymieniają chociażby brak kontaktu z rówieśnikami czy pozbawienie uczniów stabilnego gruntu. Czy rzeczywiście tak jest? Wszelkie wątpliwości rozwiały w Strefie Rodzica Karolina Cieślik i Anna Gliszczyńska.

Nieco inne spojrzenie na wspieranie rozwoju dzieci zaprezentowała Marianna Kłosińska, założycielka Fundacji Bullerbyn. Na antenie Polskiego Radia Dzieciom opowiedziała między innymi o idei unschoolingu. Ta forma edukacji jest trudna do wprowadzenia w Polsce, ale zdecydowanie warta uwagi. W innych krajach unschooling funkcjonuje w formie nieco bardziej radykalnej polega na tym, że dziecko samo sięga po wiedzę, której potrzebuje.

Unschooling wiele czerpie ze szkoły demokratycznej. Edukacja demokratyczna opiera się na dwóch filarach - autonomii każdej osoby w społeczności szkolnej oraz funkcjonowanie w tworzonej wspólnocie. Każdy uczeń ma możliwość wyboru tego, co pomoże mu osiągnąć wyznaczone przez siebie cele. Po więcej informacji odsyłamy do załączonej audycji.

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek
Gość: Karolina Cieślik - przedstawicielka Szkoły w Chmurze, Anna Gliszczyńska - mama dzieci uczących się w domu i Marianna Kłosińska - prezes Fundecji Bullerbyn.

Data emisji: 06.01.2022
Godzina emisji: 21.00.

Czytaj także:
Jak wspierać pierwszoklasistów? Podpowiada psycholog
Co to znaczy być dobrym nauczycielem? 

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Polskie Radio Dzieciom - nadajemy na dziecięcej fali! 

Zobacz także
Czytaj także

Dzieci powróciły do szkolnych ławek. Czego obawiają się nauczyciele?

Ostatnia aktualizacja: 31.05.2021 08:00
Dziś, 31 maja, placówki oświatowe wznowiły działania stacjonarne. Oznacza to, że po długim oczekiwaniu nauczyciele i uczniowie mogli wrócić do klas i cieszyć się początkiem powrotu do rzeczywistości znanej przed pandemią. Oprócz ogromnych oczekiwań czy nadziei, moment ten może wzbudzić także lęk i niepokój wśród pedagogów, rodziców oraz przede wszystkim dzieci i młodzieży. Na co zatem zwracają uwagę nauczyciele? Jak rodzice i nauczyciele mogą pomóc dziecku w zadbaniu o kondycje fizyczną? I jakie rozwiązanie przygotowało Ministerstwo Edukacji i Nauki wraz z Akademią Wychowania Fizycznego? 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy każde dziecko powinno być promowane do następnej klasy?

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2021 12:51
Koniec roku szkolnego jest dla większości uczniów równoznaczny z przejściem do następnej klasy. Niektórzy jednak takiej promocji nie otrzymują, przez co powtarzają raz jeszcze ten sam materiał. Są opinie, które mówią że jest to szansa dla dziecka na zdobycie więcej czasu na naukę oraz skupienie się na przedmiotach, które wcześniej sprawiały problem. Pojawia się zatem pytanie, czy każde dziecko powinno być promowane do następnej klasy? W "Strefie rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom porozmawialiśmy o tym z Marzeną Żylińską z Budzącej się Szkoły.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rozmowa z nauczycielem chemii o oczekiwaniach na ten rok szkolny

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2021 10:54
Kiedy po raz pierwszy ogłoszono zamknięcie szkół i rozpoczęcie nauki zdalnej z powodu pandemii, okazało się, że mało kto był na to gotowy. Chociaż na początku przystosowanie się do nowej rzeczywistości, w której głównym narzędziem edukacji stał się internet było trudne, z czasem zaczęliśmy coraz pewniej wykorzystywać nowe technologie. Teraz, kiedy zaczął się nowy rok szkolny pojawia się pytanie, jakie mam wobec niego oczekiwania lub obawy. W "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, porozmawialiśmy o tym z Dawidem Łasińskim, nauczycielem chemii znanym w internecie jako Pan Belfer.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Co to znaczy być dobrym nauczycielem? [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2021 13:58
Praca w zawodzie nauczyciela nie jest prosta. Niemniej jednak, ludzie, którzy decydują się na taką profesję najczęściej wybierają ją, ponieważ chcą podzielić się swoją pasją z innymi. Zdarza się również, że na podstawie własnych doświadczeń wiedzą, że spełnią się w tej roli i nada ona znaczenie ich wysiłkom. Zanim jednak rozpocznie się pracę jako nauczyciel, trzeba przejść odpowiednią drogę, o której w "Strefie Rodzica" opowiedziały Magdalena Swat-Pawlicka oraz Grażyna Sekulska-Gładysz ze Szkoły Edukacji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak wspierać pierwszoklasistów? Podpowiada psycholog

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2021 13:54
Pójście do pierwszej klasy szkoły podstawowej jest ogromną zmianą nie tylko dla dziecka, ale też i całej rodziny. W odróżnieniu od przedszkola, gdzie jedną z największych trudności stanowiło rozstanie z maluchem i zostawienie go pod opieką innego dorosłego, w tym wypadku główny temat stanowi adaptacja dziecka do nowego środowiska i obowiązków. O tym, jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości i pomóc swojemu dziecko opowiedziała w "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, Marta Chrościcka, psycholog i terapeutka dzieci i rodzin.
rozwiń zwiń