Polskie Radio Dzieciom

Jak powinny wyglądać zajęcia wychowania fizycznego w szkołach?

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2023 11:39
Lekcje wychowania fizycznego na samym początku edukacyjnej ścieżki - w klasach I – III często bywają marginalizowane, odbywają się na szkolnych korytarzach, ale z drugiej strony - właśnie w tym wieku często są traktowane przez dzieci z ogromnym entuzjazmem i zaangażowaniem. Jak utrzymać ten zapał? Jak sprawić, żeby mimo czasem trudnych warunków zajęcia były atrakcyjne, a zarazem pokazywały dzieciom, czym jest sport wyczynowy, który może stać się ważnym i zdrowym hobby. Jak w sześcio- czy siedmioletnim dziecku rozpoznać potencjalnego sportowca, którego warto kształcić i rozwijać w tym kierunku?  
Jak powinny wyglądać zajęcia wychowania fizycznego w szkołach?
Foto: Glow Images/East News

W starożytnej Grecji do rozwoju umysłu przykładano równą wagę, co do rozwoju fizycznego. Uważano bowiem, że człowiek musi rozwijać się jako całość, podobnie zresztą w wielu innych starożytnych kulturach. Nieco inaczej jest we współczesnych szkołach. Jeszcze do niedawna wf był formą raczej zabawową, teraz zaostrzane są przepisy dotyczące uzyskiwania długoterminowych zwolnień z lekcji wychowania fizycznego w związku z plagą niećwiczenia wśród uczniów oraz wzrastającą liczbą osób otyłych wśród dzieci i młodzieży.  

Jak powinny wyglądać zajęcia wychowania fizycznego?

Podstawy zdobyte we wczesnych latach edukacji, a także wyrobiony w młodym wieku nawyk uprawiania sportu sprawią, że aktywność fizyczna w przyszłości będzie przychodziła łatwiej, ruch w rekreacyjnej formie stanie się stałym elementem życia i zwiększy się szansa na to, że zostanie pasją. – Kształtujemy przyszłych mistrzów, olimpijczyków, ale to jest dosyć wąskie grono, a w kulturze fizycznej powinniśmy uczestniczyć wszyscy, przez dowolną formę rekreacji dopasowaną do własnych potrzeb – zauważył Pan Wuefista. 

Posłuchaj
59:57 2023_02_02 21_00_00_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 O lekcji wychowania fizycznego w szkołach w audycji PR Dzieciom_Strefa Rodzica 2 lutego godz. 21:00

 

Dobrą alternatywą dla gry w piłkę podczas lekcji wychowania fizycznego mogą okazać się zajęcia taneczne. – Taniec jest oczywiście sportem, ale jest też artystyczną możliwością wyrażania siebie w ruchu w sposób ekspresyjny – mówiła Magdalena Koszela – Taniec rozwija wrażliwość i koordynację ruchową, rozciąga nas i pozwala ćwiczyć pamięć poprzez odtwarzanie choreografii. Taniec jest wspaniałą formą dla każdego, od najmłodszych lat do starszych. Dzieci tańczą z chęcią i chętnie wymyślają swoje choreografie. 

Wychowanie fizyczne zaczyna się w domu

Regularna aktywność fizyczna jest jednym z warunków naszego zdrowia, nie tylko w życiu dzieci, ale i dorosłych. Jeśli sport towarzyszy życiu rodzinnemu, dziecku łatwiej jest podejmować aktywność fizyczną i osiągać sportowe wyniki. Nie chodzi więc o same zajęcia w szkole, ale też o przykład, który uczeń będzie miał w domu. – Trudno, żeby dziecko zainspirowało się na podstawie szkolnych wf-ów – dodał Mikołaj Lasek. Nie oczekujmy, że wszystko będzie w rękach wuefisty. Znaczenie ma także nasz styl życia, który może bezpośrednio przełożyć się na codzienność naszego dziecka.  

Audycja: Strefa Rodzica

Prowadzi: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek

Gość: Magdalena Koszela - nauczycielka i trenerka sportowa oraz Mikołaj Lasek, znany jako Pan Wuefista

Data emisji: 02.02.2023

Godzina emisji: 21:00

Czytaj dalej:

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 22.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Zobacz także
Czytaj także

Jak szkoły dbają o wychowanie fizyczne dzieci?

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2021 14:25
Okres pandemii, w którym możliwości uprawiania aktywności fizycznej były ograniczone, pokazał bardzo wyraźnie, jak ważny jest sport dla naszego organizmu i zdrowia. Jednym z miejsc, które chcą wyrobić u dzieci nawyk ruchu i pomagają znaleźć w sobie sportową pasje są szkoły. O lekcjach wf-u, programie "Aktywny powrót do szkoły" oraz zajęciach w sportowych ośrodkach edukacyjnych opowiedzieli w Polskim Radiu Dzieciom, w audycji "Strefa Rodzica", Bartosz Molik, rektor AWF-u, Mateusz Gębarowski, dyrektor sportowy Uczniowskiego Klubu Sportowego oraz trenerzy i dyrektorka Justyna Post z CLXIV Liceum Mistrzostwa Sportowego w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Niezwykli wychowawcy. Jak budować u dziecka nastawienie na rozwój?

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2022 15:24
Dobry nauczyciel to taki, który jest świadomy siebie, swoich mocnych stron oraz tego, nad czym powinien popracować. Ma przy tym ogromny szacunek do wszystkich i jednocześnie pokorę, która wynika ze świadomości, że nie posiada monopolu na rację. Stosuje się przy tym do zasady, że nie ma edukacji bez relacji. Oprócz podstawy programowej nauczyciel ma realizować potrzeby uczniów oraz budować ich samoocenę i przygotować do świata, w którym liczą się kompetencje i umiejętność radzenia sobie z niepewnością.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Co zrobić kiedy szkoła zniechęca dziecko do poznawania świata?

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2023 10:53
Szkoła zniechęca dziecko do poznawania świata - jeśli postawimy taką diagnozę, nie poprzestajmy na tym. Jest wiele sposobów na to, żeby utrzymać  młodego człowieka w ciekawości poznawczej. Elżbieta Manthey podkreśla, że dzieci, szczególnie te młodsze, bardzo uważnie obserwują dorosłych i idą za nimi, dokądkolwiek ci by nie zmierzali. Ważne jest, byśmy naszą ciekawość komunikowali dzieciom, zarówno będąc rodzicem, jak i nauczycielem. 
rozwiń zwiń