Polskie Radio Dzieciom

Jak dbać o podmiotowość dziecka w cyfrowym świecie? 

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2023 12:31
Mówiąc o dzieciach i nowych technologiach, najczęściej myślimy o limitach korzystania z internetu, zagrożeniach cyfrowych czy wieku, od jakiego dziecko może korzystać ze smartfona. Problem widzimy więc jako zjawisko, którym trzeba zarządzać odgórnie i zapominamy przy tym, że ostatecznie mamy do czynienia z człowiekiem. I choć wciąż jeszcze małym i kształtującym się, posiadającym już prawa, wolną wolę, własne emocje i autonomiczne przemyślenia. I to on będzie niósł konsekwencje naszych decyzji. 
Co zrobić, żeby młodzi czuli się współodpowiedzialni za cyfrowy świat tematem audycji PR Dzieciom.
Co zrobić, żeby młodzi czuli się współodpowiedzialni za cyfrowy świat tematem audycji PR Dzieciom.Foto: Shutterstock

Niedawno ukazał się raport, który dość wyraźnie pokazuje, że podmiotowość dziecka w cyfrowym świecie praktycznie nie jest uznawana i szanowana. Jego tytuł to "Dojrzeć do praw", a całość przygotowało grono kilkudziesięciu ekspertów z wielu dziedzin. Wszyscy zgodnie uznali, że jest nad czym pracować. Raport ten dotyczy praw i podmiotowości dziecka w środowisku informacyjnym, cyfrowym i medialnym i jest to pierwszy taki raport w Polsce. 

Podmiotowość dziecka w wirtualnym świecie

Żyjemy dziś w świecie, w którym rządzi technologia, co wiąże się zarówno z licznymi możliwościami, jak i obciążeniami. - Żyjemy w całym ekosystemie informacyjnym, z którego czasem nie zdajemy sobie sprawy, bo to jest środowisko nie zawsze widoczne, natomiast jego wpływ jest ogromny - tłumaczył Konrad Ciesiołkiewicz. 

Posłuchaj
58:56 2023_06_05 21_00_00_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Jak dbać o podmiotowość dziecka w cyfrowym świecie? _Strefa Rodzica 5 czerwca godz. 21:00

Nie bez znaczenia pozostaje zachowanie podmiotowości także w wirtualnym świecie. - Ta podmiotowość wiąże się z poczuciem pewnej refleksyjności i krytycznego stosunku do zjawisk cyfrowych i informacyjnych, pewną sprawczością, poczuciem własnej, odrębnej od innych tożsamości, świadomością celów - prawa dzieci do tego są obowiązkiem i powinnością dorosłych - dodał inicjator powstania raportu. 

Prawa dziecka to prawa człowieka. Obowiązują także w internecie 

Do czterech fundamentalnych, które najlepiej określają prawa dziecka są: kierowanie się dobrem dziecka przed dobrem innych grup społecznych, zakaz dyskryminacji, również w środowisku cyfrowym, jak najlepsze warunki do życia, przeżycia i rozwoju oraz traktowanie poglądów i opinii dzieci w sposób poważny. W Polsce najgorzej wypada właśnie poszanowanie poglądów dziecka. Nie radzimy sobie także z mową nienawiści. 

Jako dorośli, wciąż mamy niską świadomość praw dziecka, od których tak naprawdę zaczynają się prawa człowieka. To dorośli muszą dojrzeć do praw dziecka. Jednym z rozwiązań jest wzrost kompetencji informacyjnych, medialnych i cyfrowych. - W pewnym momencie zgubiliśmy naukę logiki i krytycznego myślenia, czyli elementarnych podstaw, które przez setki lat były trzonem edukacji, a w tej chwili tego nie uczymy i wielokrotnie też sami nie umiemy - mówiła Anna Buchner. Przez to młodym brakuje dystansu do sytuacji, które często wydają im się bez wyjścia, choć wcale takie nie są. 

Wbrew pozorom rzadko słuchamy, co na temat swojego świata mają do powiedzenia młodzi. Częściej słuchamy dorosłych i to właśnie przez ich okulary widzimy i projektujemy rzeczywistość dzieci i młodzieży. Jednak najmłodsi mają nam dużo do powiedzenia i mogą nas wiele nauczyć. Dorośli muszą mieć świadomość, że wychowują przyszłe pokolenia. Nauczyciele i rodzice powinni współpracować, a nie być przeciwko sobie. To my modelujemy zachowania dzieci i w rzeczywistości wiele się nie różnimy. Te same problemy, które trapią młodych ludzi, dotyczą także dorosłych.

Z raportu wynika, że młodym internet służy przede wszystkim do kontaktu z rówieśnikami. Często mają poczucie, że internet jest przestrzenią, w której kreują swój wizerunek i nieustannie czują, że każdy ich ruch jest obserwowany, a jakiekolwiek potknięcie to wystawienie się na hejt. 

Jak wygląda kwestia szanowania podmiotowości dzieci w sieci? Kto ma dojrzeć do praw: dzieci, dorośli, a może system? O jakie prawa chodzi i czy wszystkie mają przedrostek „cyber”? Co zrobić, żeby młodzi czuli się współodpowiedzialni za cyfrowy świat? Odpowiedzi na te i inne pytania w audycji Strefa Rodzica na antenie Polskiego Radia Dzieciom. Zapraszamy do wysłuchania! 

Audycja: Strefa Rodzica
Prowadzi: Marcin Perfuński
Gość: Anna Buchner - socjolożka z Ośrodka Badawczego Ciekawość, współautorka raportu, Konrad Ciesiołkiewicz - prezes Fundacji Orange, inicjator powstania raportu
Data emisji: 05.06.2023
Godzina emisji: 21:00

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 22.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje kilkadziesiąt premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---

Polskie Radio Dzieciom - nadajemy na dziecięcej fali!

Zobacz także
Czytaj także

Dzieci w wirtualnym świecie. Jak dbać o bezpieczeństwo w sieci? [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2022 14:54
Kiedy dziecko powinno stawiać pierwsze kroki w wirtualnej przestrzeni? Jak z głową wprowadzić młodego użytkownika do świata cyfrowego? Dlaczego rodzice obawiają się nowych technologii? W cyberświecie często brakuje obecności rodzica przy dziecku i wzajemnej komunikacji, która mogłaby nie tylko ułatwić mu funkcjonowanie w sieci, ale też uchronić pociechę od czyhających w wirtualnej przestrzeni niebezpieczeństw. Jak o to zadbać?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dzieci w sieci. Jak uczyć bezpiecznego korzystania z internetu?

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2023 17:11
Jak rozmawiać z dziećmi o bezpieczeństwie w internecie? Temat obecności dzieci w sieci powraca co chwilę, ale najczęściej rozmawiają o nim dorośli. W kontekście bezpieczeństwa z ust ekspertów padają wówczas trudne pojęcia: cyberprzemoc, seksting, fomo czy child grooming. Wiecie, co się pod nimi kryje? Pewnie wielu z nas miałoby problem z podaniem ich definicji, a co dopiero dzieci. Tymczasem to jedne z wielu niebezpieczeństw, czyhających na nie w cyfrowym świecie, o których powinny one wiedzieć, żeby nie stać się ich ofiarami.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak przygotować dziecko do życia w sieci?

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2023 15:45
Ponad połowa dorosłych Polaków deklaruje, że uważa, iż spędza za dużo czasu przed ekranem. Korzystanie z internetu działa na układ nagrody. Kontrolowanie przebywania w świecie cyfrowym wymaga zrozumienia, że dzieje się to w naszym mózgu. Aby powstrzymywać odruchy mózgu, który w sposób naturalny kieruje naszą uwagę w stronę źródła przyjemności, trzeba pracować nad mechanizmami samokontroli. Tyczy się to zarówno dorosłych, jak i dzieci. 
rozwiń zwiń