Polskie Radio Dzieciom

Jakie są odczucia po egzaminach ósmoklasisty?

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2021 10:49
Nadszedł moment, kiedy egzaminy zwieńczające edukację podstawową dobiegły końca. W związku z tym, po wielu stresujących miesiącach przygotowań ósmoklasiści i ich rodzice mogą w końcu odetchnąć. Już po raz drugi z powodu pandemii egzaminy te musiały zostać przeprowadzone w innych warunkach niż zazwyczaj, co spotęgowało podenerwowanie wśród dzieci i nauczycieli, a także wymusiło dostosowanie arkuszy z zadaniami do nowej rzeczywistości. Jak wyglądał okres przygotowań oraz jaki charakter mają egzaminy na koniec ósmej klasy? W "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, rozmawialiśmy o tym z dyrektorem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, dr. Marcinem Smolikiem, dyrektorem szkoły podstawowej, Magdaleną Kaźmierczak oraz pomysłodawczynią i szefową "Pracowni z Oknem na Świat", Martą Hendzel.
Uczniowie podczas egzaminu ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 21 w Gorzowie Wielkopolskim.
Uczniowie podczas egzaminu ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 21 w Gorzowie Wielkopolskim.Foto: PAP/Lech Muszyński

Przygotowanie arkuszy dla danego rocznika trwa 3 lata, tak więc praca nad egzaminami dla tegorocznych ósmoklasistów rozpoczęła się w 2018 roku. W wyniku pandemii oraz nauczania zdalnego niektóre zadania musiały zostać wykluczone, podczas gdy inne zmienione. Niemniej jednak, dostosowano je do podstawy programowej, która reguluje obowiązkowy zestaw treści nauczania w szkołach. W odróżnieniu od egzaminu gimnazjalnego, który przed reformą systemu szkolnictwa składał się z 6 części, obecny schemat pokrywa 3 przedmioty - język polski, matematykę oraz język obcy nowożytny. Nad tworzeniem arkusza pracuje grupa ekspertów, w tym nauczyciele praktykujący oraz akademicy. Zadania są także testowane wśród uczniów, by mieć pewność, że są one zrozumiałe dla osób w danym wieku. Odnośnie występowania tzw. kluczy wyboru poprawnych odpowiedzi, dr. Marcin Smolik powiedział – Oczywiście w zadaniach zamkniętych, w tych, w których mamy cztery odpowiedzi podane i jedna z nich jest prawidłowa, tam oczywiście jest klucz, bo nie ma innej możliwości. Odpowiedź jedna, jest poprawna. Natomiast zadania otwarte żadnego klucza nie mają. Każda poprawna odpowiedź, która spełnia warunki zadania jest przez egzaminatora oceniana pozytywnie. 

Posłuchaj
117:27 27.05. Strefa egzaminy.mp3 Jakie są odczucia po egzaminach ósmoklasisty (Strefa rodzica/Polskie Radio Dzieciom)_27.05.2021.

 

Okres ten jest ciężki dla wielu osób. Rodzice są spięci, ponieważ stresują się tym, jak ich dziecko poradzi sobie na egzaminach. Uczniowie odczuwają presję osiągniecia jak najlepszego wyniku, a nauczyciele są podenerwowani i niepokoją się, czy przekazali wszystko to, co chcieli. Co więcej, oprócz formalnej atmosfery spowodowanej m.in. galowym strojem czy innym ustawieniem ławek, w tym roku uczniowie mogli odczuwać także nerwowość z powodu obowiązku noszenia maseczek oraz utrzymywania dystansu. Są jednak osoby, które uważają, że w szkołach podstawowych zbyt duża uwaga jest skupiana na egzaminach, a za mało jest starań o to, by odnaleźć i rozwinąć pasje, talenty oraz zainteresowania dzieci. Istnieją przypadki, kiedy zdolne dzieci radzą sobie gorzej na egzaminach, przez co nie zdobywają odpowiedniej ilości punktów i nie są w stanie dostać się do wymarzonej szkoły. To z kolei może negatywnie wpłynąć na ich samopoczucie lub nawet zdrowie psychiczne.

Bardzo często dzieci i ich rodzice decydują się na skorzystanie z dodatkowych przygotowań do egzaminów. Największe zainteresowanie nimi jest we wrześniu i październiku, lecz zdarzają się także sytuacje, kiedy uczniowie kończą kursy w lutym lub marcu. Bardzo często są to dzieci, które posiadają już pewien poziom wiedzy, zdają sobie sprawę, co muszą poprawić i chcą nad tym popracować. Inni natomiast pragną uporządkować swoje wiadomości oraz dowiedzieć się, jak podejść do egzaminu i na co zwrócić uwagę. – My pracujemy w taki sposób, jeśli chodzi np. o matematykę, że po prostu idziemy pewnymi działami. Czyli, jeśli jest 30 godzin kursu, to poświęcamy odpowiednią liczbę godzin na ułamki, procenty, geometrię i my jednak przechodzimy przez cały ten program – skomentowała Martą Hendzel. Co więcej, zarówno materiały, jak i testy z którymi pracują dzieci są autorskie. W zależności od działu czy przedmiotu, jedni uczniowie będą radzili sobie lepiej lub gorzej. Natomiast, jeśli rodzic bądź nauczyciel dostrzeże u dziecka większe trudności, mogą być wtedy zalecane korepetycje indywidualne.

Podczas rekrutacji do szkół ponadpodstawowych bierze się pod uwagę dwa kryteria: wynik egzaminu ósmoklasisty, a także równowarte oceny ze świadectwa ukończenia szkoły. O tym, jak w tym roku poradzili sobie uczniowie dowiemy się na początku lipca. – I do tego czasu polecałabym spokój. Nie skupianie się na tym, bo to i tak nic się nie zmieni. To, co już napisali, no to będzie już napisane. Więc tego nie da się zmienić – zaznaczyła Magdalena Kaźmierczak. 

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek
Gość: dr. Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Magdalena Kaźmierczak dyrektor szkoły podstawowej oraz Marta Hendzel pomysłodawczyni i szefowa "Pracowni z Oknem na Świat".
Data emisji: 21.05.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych 

---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <--- 

Zobacz także
Czytaj także

Filmy bodźcem do trudnych rozmów

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2021 18:00
Edukacja filmowa stanowi doskonałe narzędzie wspierające proces edukacji i wychowania dzieci. Słowa i dźwięki przekazywane w produkcjach audiowizualnych mogą być dla dorosłych inspiracją do poruszenia pewnych zagadnień z dziećmi i młodzieżą, którym z kolei film pomaga lepiej zrozumieć rzeczywistość.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Co nowego dał uczniom ten kończący się szkolny?

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2021 10:19
Już niedługo rozpoczną się wakacje, kończąc tym samym rok szkolny, który w znaczny stopniu był spędzony na nauce zdalnej i społecznej izolacji. Podczas tego trudnego okresu jedni uczniowie i nauczyciele znaleźli w sobie motywację do działania i nie poddawania się, podczas gdy inni mieli z tym trudności. Jak zatem ocenić ostatnie kilkanaście miesięcy? Czy był to czas stracony, a może wręcz przeciwnie? W "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom zapytaliśmy o to nauczycielkę i wychowawczynię, Magdalenę Niemczuk-Kobosko.  
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ile godzin powinniśmy spać by dobrze się wyspać? [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2021 12:44
Odpowiednia ilość snu jest dla naszego organizmu niezwykle ważna, ponieważ to właśnie wtedy nasze ciało i umysł się regenerują, a pokłady energii zużytej w ciągu dnia mogą zostać odbudowane. Sen umożliwia także logiczne myślenie oraz rozwiązywanie problemów w skuteczny sposób. Jak się jednak okazuje, jego nadmierna ilość może być równie niekorzystna, co niedobór senny. Co możemy zatem zrobić, aby dobrze się wysypiać? W "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom zapytaliśmy o to Kaję Romanowicz, psychologa klinicznego i psychoterapeutę.
rozwiń zwiń