Polskie Radio Dzieciom

Jak szkoły dbają o wychowanie fizyczne dzieci?

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2021 14:25
Okres pandemii, w którym możliwości uprawiania aktywności fizycznej były ograniczone, pokazał bardzo wyraźnie, jak ważny jest sport dla naszego organizmu i zdrowia. Jednym z miejsc, które chcą wyrobić u dzieci nawyk ruchu i pomagają znaleźć w sobie sportową pasje są szkoły. O lekcjach wf-u, programie "Aktywny powrót do szkoły" oraz zajęciach w sportowych ośrodkach edukacyjnych opowiedzieli w Polskim Radiu Dzieciom, w audycji "Strefa Rodzica", Bartosz Molik, rektor AWF-u, Mateusz Gębarowski, dyrektor sportowy Uczniowskiego Klubu Sportowego oraz trenerzy i dyrektorka Justyna Post z CLXIV Liceum Mistrzostwa Sportowego w Warszawie.
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne Foto: Shutterstock/Africa Studio

Pod koniec maja rozpoczął się program "Aktywny powrót do szkoły", którego celem jest poprawa kondycji fizycznej u dzieci i uczniów po powrocie do nauki stacjonarnej. Po przygotowaniu treści odnośnie szkoleń i informacji na temat poszczególnych etapów rozpoczęły się ogólnopolskie szkolenia dla nauczycieli, w których udział do tej pory wzięło 28,000 osób. Od 1 września uruchomiono także tzw. Sport Kluby, które są uzupełniającymi zajęciami sportowymi dla uczniów. Od Szkolnych Klubów Sportowych (SKS-ów) odróżnia je to, że są one przeznaczone nie tylko dla dzieci i młodzieży, które interesują się aktywnością fizyczną, ale dla każdego. – Zajęcia Sport Klubów, one nie są ukierunkowane na jedną dyscyplinę sportu. One są ukierunkowane na gry, zabawy, generalnie na taką poprawę stanu kondycji fizycznej – skomentował Bartosz Molik. 

Posłuchaj
59:36 2021_09_30 21_00_12_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 30 września godz. 21:00

W przypadku lekcji wychowania fizycznego, treść zajęć jest dostosowana do wieku uczniów. W klasach 1-3 uwagę skupia się na grach i zabawach. Zamiast dążyć do rywalizacji, dzieci zachęca się, aby poprawiały swoje rezultaty dla siebie, a nie z powodu bycia porównywanym do innych. Z kolei w klasach 4-8 dochodzą gry zespołowe oraz podział na dyscypliny sportowe. Natomiast w szkołach średnich pracuje się nad tym, aby uczniowie byli świadomi możliwości swojego organizmu oraz tego, że regularna aktywność fizyczna korzystnie wpływa na zdrowie. 

Posłuchaj
60:04 2021_09_30 22_00_10_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 30 września godz. 22:00

Uczniowski Klub Sportowy (UKS) to stowarzyszenie założone przez nauczycieli i rodziców uczniów. Poprzez organizowane treningi i szkolenia piłkarskie klub ten zachęca dzieci do spędzania czasu na świeżym powietrzu. – Chcemy przyciągnąć je na boiska, żeby nie spędzały czasu przed komputerem, tylko właśnie w sposób zdrowy, w sposób aktywny – zaznaczył Mateusz Gębarowski. Oprócz nauki techniki, zajęcia zapewniają dobrą zabawę dla osób młodszych. Co więcej, są one prowadzone zarówno dla chłopców, jak i dla dziewczynek już od 7 roku życie. Młodsze dzieci mogą skorzystać natomiast z piłkarskiego przedszkola.

Młodzież, która wiąże swoją przyszłość ze sportem może wybrać się do  CLXIV Liceum Mistrzostwa Sportowego w Warszawie, gdzie uczniowie mają możliwość łączenia treningów z nauką oraz specjalnie dobranym żywieniem. Jak w każdej szkole obowiązuje tam podstawa programowa, oprócz której młodzież może wybrać sobie rozszerzenie z danego przedmiotu. W przypadku np. klasy pływackiej jest to biologia lub geografia.

Z racji tego, że liceum pragnie wspomagać młode talenty, uczniowie mają więcej godzin wychowania fizycznego w tygodniu, a treningi są włączone w plan szkoły. Dzięki temu, że nauczyciele rozumieją potrzeby swoich uczniów oraz specyfikę dyscyplin sportowych, młodzież ma szansę realizować swoje pasje oraz dążyć do zdobycia jak najlepszych wyników w wybranym przez siebie sporcie. Zanim jednak kandydat zostanie przyjęty do liceum, wymagane jest zdanie odpowiednich testów sprawności fizycznej, które są dostosowane do danego sportu oraz reprezentowanie pewnego poziomu zaawansowania w konkretnej dyscyplinie. 

---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Katarzyna Hagmajer-Kwiate
Gość: Bartosz Molik, rektor AWF-u, Mateusz Gębarowski, dyrektor sportowy Uczniowskiego Klubu Sportowego oraz trenerzy i dyrektorka Justyna Post z CLXIV Liceum Mistrzostwa Sportowego w Warszawie.
Data emisji: 30.09.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

 

Zobacz także
Czytaj także

Jak szkolne relacje wpływają na uczniów

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2021 00:20
Od małego jesteśmy ciekawi świata oraz wyposażeni w umiejętność i chęć uczenia się. Z czasem jednak to zaciekawienie mija, a zapał do chodzenia do szkoły maleje i ustępuje miejsca negatywnym emocjom. Co zatem możemy zrobić, aby dzieci lubiły i chciały do niej chodzić? W "Strefie Rodzica", której gościem była Maria Hawranek, autorka książki "Szkoły, do których chce się chodzić", porozmawialiśmy o relacjach między uczniami i dziećmi, a nauczycielami.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Co to znaczy być dobrym nauczycielem? [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2021 13:58
Praca w zawodzie nauczyciela nie jest prosta. Niemniej jednak, ludzie, którzy decydują się na taką profesję najczęściej wybierają ją, ponieważ chcą podzielić się swoją pasją z innymi. Zdarza się również, że na podstawie własnych doświadczeń wiedzą, że spełnią się w tej roli i nada ona znaczenie ich wysiłkom. Zanim jednak rozpocznie się pracę jako nauczyciel, trzeba przejść odpowiednią drogę, o której w "Strefie Rodzica" opowiedziały Magdalena Swat-Pawlicka oraz Grażyna Sekulska-Gładysz ze Szkoły Edukacji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak wspierać pierwszoklasistów? Podpowiada psycholog

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2021 13:54
Pójście do pierwszej klasy szkoły podstawowej jest ogromną zmianą nie tylko dla dziecka, ale też i całej rodziny. W odróżnieniu od przedszkola, gdzie jedną z największych trudności stanowiło rozstanie z maluchem i zostawienie go pod opieką innego dorosłego, w tym wypadku główny temat stanowi adaptacja dziecka do nowego środowiska i obowiązków. O tym, jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości i pomóc swojemu dziecko opowiedziała w "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, Marta Chrościcka, psycholog i terapeutka dzieci i rodzin.
rozwiń zwiń