Zobacz, jak powstały zarejestrowane fale grawitacyjne (wideo)

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2016 21:00
NASA i LIGO prezentują filmowe symulacje kolizji, dzięki której potwierdziliśmy istnienie fal grawitacyjnych. - Odkrycie zespołu LIGO otwiera całą nową gałąź w astrofizyce - czytamy na stronie NASA.
Zobacz, jak powstały zarejestrowane fale grawitacyjne (wideo)
Foto: NASA, wizja artysty

- Odkrycie zespołu LIGO otwiera całą nową gałąź w astrofizyce - czytamy na stronie NASA. - Niemal wszystko, co do tej pory wiedzieliśmy o kosmosie, pochodziło z analizy promieniowania elektromagnetycznego: radiowego, podczerwieni, nadfioletu, promieni X i gamma. Teraz mamy nowe okno na Wszechświat - fale grawitacyjne. Dane uzyskane tą metodą uzupełnią i pewnie zmienią nasze pojmowanie Wszechświata.

Nic dziwnego, że odkrycie LIGO fetują inne ośrodki badawcze, w tym NASA. Agencja przygotowała nawet specjalny film, na którym można zobaczyć, jak wyglądało zderzenie czarnych dziur.

Misje kosmiczne NASA badają teraz ten sam rejon kosmosu, gdzie wydarzyła się kolizja zarejestrowana przez LIGO. Satelity Agencji szukają tam promieniowania X i gamma. Analiza fal elektromagnetycznych może pomóc w jeszcze lepszym zrozumieniu wrześniowego fenomenu.

Co dokładnie się wydarzyło?

Amerykańskie detektory LIGO, które wykryły "zmarszczki" w czasoprzestrzeni, to monumentalne interferometry laserowe. Ich tunele mają kształt litery L, a każde z ich ramion ma po 4 km długości. We wnętrzu tych ramion biegnie światło lasera. W uproszczeniu chodzi o sprawdzanie z niezwykłą precyzją (do tysięcznych średnicy protonu), czy długość jednego ramienia instalacji zmienia się w stosunku do długości drugiego ramienia.

14 września 2015 udało im się zarejestrować fale grawitacyjną, która powstała na skutek zderzenia i połączenia się dwóch masywnych czarnych dziur odległych o 1,3 mld lat świetlnych od Ziemi.

A tak prezentuje się symulacja wykonana przez LIGO. W chwili połączenia, obiekt wytwarza falę - zmarszkę grawitacyjną:

(ew/NASA/LIGO)

Mogłaby zaćmić galaktykę. Najpotężniejsza supernowa w historii

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2016 23:23
Gigantyczny i najjaśniejszy z dotychczas wykrytych wybuchów gwiazdy, tzw. supernowej, wykrył międzynarodowy zespół astronomów - poinformowało w swym ostatnim wydaniu czasopismo "Science".

Fale grawitacyjne istnieją! Albert Einstein miał rację. 100 lat czekaliśmy na to odkrycie

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2016 20:25
Po pół wieku poszukiwań fizycy dokonali odkrycia, które jest potwierdzeniem ostatniego ważniejszego postulatu teorii względności Einsteina. Po raz pierwszy udało się zaobserwować na Ziemi fale grawitacyjne.

Posłuchaj, jak brzmią fale grawitacyjne

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2016 20:00
Po zarejestrowaniu fal, naukowcy przekonwertowali je na fale dźwiękowe. Posłuchaj, jak brzmią i zobacz, skąd nadeszły.