Wielkie teleskopy wspólnie zbadały odległe galaktyki

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2016 16:00
Aby lepiej poznać gromady galaktyk, naukowcy postanowili połączyć siły kilku teleskopów zbierających promieniowanie o bardzo różnych długościach fali.
Wielkie teleskopy wspólnie zbadały odległe galaktyki

Gromady galaktyk to zbiorowiska setek lub tysięcy galaktyk, otoczone olbrzymimi ilościami gorącego gazu i związane z masywnymi skupiskami ciemnej materii. To jedne z największych struktur we Wszechświecie. Badając je, można poznać ewolucję Wszechświata i próbować przewidzieć dalsze losy kosmosu.

W projekt zaangażowane są potężne, zasłużone teleskopy: Obserwatorium Rentgenowskie Chandra (zakres rentgenowski), Kosmiczny Teleskop Hubble'a (zakres widzialny), Karl G. Jansky Very Large Array (fale radiowe) oraz Giant Metrewave Radio Telescope (fale radiowe).

Zaprezentowano zdjęcia dwóch zbadanych w ten sposób gromad: MACS J0416.1-2403 (w skrócie MACS J0416) oraz MACS J0717.5+3745 (w skrócie MACS J0717). Pierwsza z nich znajduje się w odległości około 4,3 miliarda lat świetlnych od nas, a druga jest położona dalej, około 5,4 miliarda lat świetlnych od Ziemi.

Naukowcy zbadali panujące tam temperatury, turbulencje i fale uderzeniowe. W przypadku obiektu MACS J0416 badano też, czy obserwujemy zaczynające się zderzenie gromad, czy jego końcówkę. Wyniki najnowszych analiz sugerują, że to sytuacja przed zderzeniem.

Na obrazach drugiej z gromad, MACS J0717, uwagę przyciągają źródła poddane soczewkowaniu grawitacyjnemu, które znajdują się za gromadą galaktyk. Wszystkie soczewkowane radioźródła na zdjęciu znajdują w odległościach od 7,8 do 10,4 miliarda lat świetlnych. Gdyby nie soczewkowanie grawitacyjne, które zadziałało jak szkło powiększające, nie dostrzeglibyśmy tych obiektów. Wszystko wskazuje również na to, że w przypadku MACS J0717 obserwujemy zderzenie aż czterech gromad galaktyk.

Ziemia leży w Galaktyce Drogi Mlecznej, a ta z kolei - Lokalnej Grupie Galaktyk. Grupa ta rozciąga się na obszarze około 10 milionów lat świetlnych. Jest częścią supergromady Laniakea. W Grupie Lokalnej znajdują się też m.in. Galaktyka Andromedy oraz szereg mniejszych galaktyk satelickich, m.in. Obłoki Magellana.

(ew/PAP/NASA)

Zobacz więcej na temat: NAUKA astronomia

Fale grawitacyjne - narzędzie do obserwacji świata

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2016 20:00
- Przewidywaliśmy, że istnieje coś takiego, ale do tej pory nie udało się tego zmierzyć - mówi o odkryciu fal grawitacyjnych Rafał Przybył z Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk.

Polacy przewidzieli, że fale grawitacyjne odkryjemy dzięki czarnym dziurom

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2016 19:11
Polsko-amerykański zespół, kierowany przez prof. Krzysztofa Belczyńskiego, już sześć lat temu przewidział, że pierwszym źródłem fal będzie kolizja czarnych dziur, a nie gwiazd neutronowych.

Rekordowo odległa galaktyka

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2016 23:55
Tak głęboko w kosmos i w jego przeszłość jeszcze nie zaglądano. Astronomowie zaobserwowali galaktykę, która powstała czterysta milionów lat po Wielkim Wybuchu, czyli po narodzinach wszechświata.