Do życia potrzebne są zaledwie 473 geny

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2016 20:00
Żywe organizmy mają ich tysiące lub dziesiątki tysięcy, a wystarczy zaledwie 473. Dowiedli tego amerykańscy genetycy, którzy w laboratorium stworzyli syntetyczną bakterię. Oczywiście nie była ta praca od zera.
  • Tylko 473 geny potrzebne do życia - IAR, Rafał Motriuk
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay/dom publ.

Naukowcy wzięli gotowy materiał, czyli znaną bakterię Mycoplasma mycoides, która żyje w organizmach na przykład krów. Usunęli z niej jej DNA i wszczepili własną, syntetyczną mieszankę genów. Bakteria zaczęła się dzielić, co oznacza, że jest ona żywym organizmem. 473 to rekord minimalnej liczby genów niezbędnych do życia; żaden ze znanych nauce organizmów nie ma ich tak mało.

Autor badań, dr Craig Venter mówi, że nigdy nie wiadomo, które geny są niezbędne, a bez których można się obejść. - Jak się nie wie nic o samolotach i z Boeinga 777 usunie się jeden silnik, to on nadal będzie latał. Więc można sądzić, że nie jest to kluczowa część,
do momentu, w którym usunie się drugi silnik - mówi Venter.

Naukowcy sądzą, że w przyszłości zmniejszą tę minimalną liczbę genów do trzystu. Dla porównania kura ma ponad szesnaście tysięcy genów, człowiek dwadzieścia dwa, a winogrona trzydzieści tysięcy.
Wyniki badań, prowadzonych przez dwadzieścia lat, publikuje tygodnik „Science”.

(IAR)

Zobacz więcej na temat: NAUKA genetyka biologia

Manipulacja genami wydarzeniem roku według "Science"

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2015 23:00
Kontrowersyjna metoda manipulowania genami - CRISPR to naukowy przełom roku według tygodnika „Science”. Autorzy analizy piszą, że ta technologia może być cenna dla medycyny, ale jednocześnie niesie ze sobą poważne wątpliwości etyczne.

Naukowe kontrowersje wokół CRISPR

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2016 10:45
Biologia, biochemia i genetyka - przeglądamy najważniejsze odkrycia z tych dziedzin w minionym roku.

Geny działają jak klocki Lego

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2016 17:00
- Świetnie rozumiemy już, jak funkcjonuje pojedynczy gen. Ale ze znajomości cegły nie wynika wcale znajomość architektury - mówił o sytuacji we współczesnej genetyce prof. Paweł Golik.