Badania, które przeprowadzili doktorzy Gottfried Schlaug i Ellen Winner, ukazały się 29 października w czasopiśmie naukowym PLoS ONE. Próbą badawczą było 41 dzieci, które uczyły się gry na pianinie lub instrumentach strunowych przez co najmniej trzy lata, oraz 18 dzieci, które nie umiały grać na żadnym instrumencie. Wszystkie dzieci uczyły się, oczywiście, muzyki w szkole, ale młodzi adepci instrumentalistyki poświęcali dodatkowy czas na lekcje poza szkołą i ćwiczenia w domu.
Fakt, że uczniowie szkół muzycznych lepiej wypadali w testach związanych z dziedziną dźwięku lub w zajęciach manualnych, nie zdziwił nikogo. Ciekawe były natomiast wyniki w kwestiach, które na pozór nie mają z muzyką nic wspólnego – na przykład językowe IQ czy wyobraźnia przestrzenna. Okazało się, że im dłużej dzieci uczyły się grać na instrumencie, tym lepsze były ich wyniki w testach. Wniosek jest prosty: edukacja muzyczna pozytywnie wpływa na możliwości dziecka, nie tylko te bezpośrednio związane z muzyką. Żeby jednak zbadać korelację pomiędzy edukacją w szkole muzycznej i nabytą inteligencją, potrzebne są kolejne badania.
(ew)