Planeta młodsza od piramid?

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2008 20:15
Brytyjscy astronomowie odkryli przy gwieździe HL Tau w konstelacji Byka “embrion” planety.

Brytyjscy astronomowie odkryli przy gwieździe HL Tau w konstelacji Byka “embrion” planety, który, jak twierdzą, ma mniej niż 2000 lat. Odległy układ jest oddalony od nas o 520 mln lat świetlnych. Dzięki podobnym odkryciom naukowcy mogą lepiej zrozumieć procesy kształtowania się planet.

2000 lat to, jak na planetę, niezwykle mało. W tej chwili jest ona w zasadzie kulą gazu i pyłu, która z czasem ma zmienić się w giganta podobnego do Jowisza.

Kierująca badaniami dr Jane Greaves z Uniwersytetu St Andrews w Szkocji mówi, że wzrost planety mógł się rozpocząć, kiedy system jej gwiazdy minął inny młody układ gwiezdny, co miało wydarzyć się około 1600 lat temu. Sam dysk gazowo-pyłowy, w którym zaczęła powstawać planeta, ma mieć mniej niż 100 000 lat. Jest on masywny i jasny, co sprawia, że okolice HL Tau są znakomitym miejscem do poszukiwania młodych planet.

Dr Greaves uważa, że odkrycie tak młodej planety jest wielka niespodzianką. – Wcale jej nie szukaliśmy i byliśmy naprawdę zaskoczeni, kiedy na nią natrafiliśmy – opowiada. Warto dodać, że następna co do ‘młodości’ planeta ma 10 milionów lat.

Jeśli proto-planeta miałaby ten sam wiek, co gwiazda, którą obiega (100 000 lat), i tak byłaby stukrotnie młodsza od obecnej rekordzistki. Ale naukowcy mają prawo przypuszczać, że może być jeszcze młodsza.

Za pomocą jednego z amerykańskich teleskopów VLA (Very Large Array), brytyjscy naukowcy zbadali system bardzo dokładnie. Zaobserwowali skaliste skupienia o wielkości kamyków. Ich obecność świadczy, że materia w dysku zaczyna zbijać się razem, aby w przyszłości stworzyć planetę. Kolejne badania potwierdziły, że to, co obserwują naukowcy, rzeczywiście jest zalążkiem planety, a nie np. skupiskiem gorącego gazu.

Planeta mogła zacząć kształtować się pod wpływem grawitacyjnej niestabilności dysku. Naukowcy spekulują, że mogło to być spowodowane przejściem w pobliżu innej młodej gwiazdy, XZ Tau. –Jeśli to przejście miało miejsce 1600 alt temu (a tak szacuja naukowcy – przyp. red.), to byłoby to niewiarygodnie niedawno – komentuje dr Greaves.

Na podstawie BBC

Kepler poszuka drugiej Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2009 13:01
NASA wysłała w kosmos najnowocześniejszy teleskop kosmiczny – Keplera. Jego misją będzie poszukiwanie planet takich jak Ziemia. W sobotę z Przylądka Canaveral na Florydzie wystartowała rakieta Atlas II, która wyniosła na orbitę teleskop kosmiczny najnowszej generacji – obserwatorium Kepler.

Niebo jest pełne ziemi?

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2008 13:02
Astronomowie odkryli układ planetarny, w którym znajduje się glob niewiele większy od Ziemi.

Wszystko płynie

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2009 12:21
No prawie. Podczas bombardowania Księżyca satelita LCROSS odkrył wodę.

Nowy brat Kopernika

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2010 13:11
Wiele wskazuje na to, że Mikołaj Kopernik miał jeszcze jednego brata.