Badacze z General Motors pracują nad szybami samochodowymi, które będą wspomagały kierowców, obrazując to co dzieje się na drodze. Będzie to możliwe dzięki współpracy laserów, czujników podczerwieni i kamer. Nowa technologia będzie szczególnie pomocna osobom o słabszym wzroku i starszym kierowcom.
Opracowywane najnowsze szyby nie będą lekarstwem usprawniającym wzrok, ale sprawią, że dostrzeżemy obiekty, które mogłyby umknąć naszej uwadze. Przykładem sytuacji, w której widoczność jest szczególnie niska, jest jazda podczas mgły. Wtedy granice jezdni mogłyby być wyświetlane na szybie, a osoby lub zwierzęta wykryte przez sensory podczerwieni, zostałyby wyraźnie zaznaczone.
Wizualizacje obiektów na szybie samochodu możliwe są dzięki specjalnym, przeźroczystym powłokom, które świecą, gdy padnie na nie światło ultrafioletowe. Cała trudność polega na zbieraniu danych na podstawie których możliwe byłoby poprawne wyświetlanie przedmiotów i sygnalizowanie niebezpieczeństw. Wiele czujników musi określić pozycję auta względem drogi, ale równie istotne jest śledzenie ruchu głowy kierowcy. Informacje o położeniu głowy i kierunku wzroku są niezbędne, by komputer mógł prawidłowo, bez zniekształceń wyświetlić obraz na szybie. Naukowcy dbają też o to, by kierowcy nie byli w żaden sposób rozpraszani nadmiarem wiadomości o sytuacji na drodze. Wzmacniane będą jedynie te obiekty, które są bezpośrednio na trasie przejazdu, lub już znajdują się w polu widzenia prowadzącego.
- Dla każdego kierowcy irytujące jest by mieć coś na szybie. Potrzeba przecież widzieć drogę, jaką ma się przed sobą. Dlatego my tylko wzmacniamy obraz świata, jaki rzeczywiście znajduje się przed kierowcą. Wybierane są tylko istotne elementy – komputer lokalizuje na przykład krawędź drogi i rysuje linię na szybie – mówi Thomas Seder, odpowiedzialny za badania.
W przeszłości pojawiały się już wyświetlacze „wbudowane” w szybę. Niestety pokazywały jedynie proste dane, takie jak prędkość, dystans, czy odtwarzana w danym momencie stacja radiowa lub płyta. Istnieją także cyfrowe tablice rozdzielcze zawierające ostrzeżenia i informujące o obiektach przed autem. To rozwiązanie również nie jest wystarczające – kierowca musi spojrzeć w dół, by dowiedzieć się szczegółowo, co znajduje się na drodze.
Innowacja rozwiązania polega na tym, że ekranem staje się cała szyba i obraz widziany jest z każdej pozycji. Kolejnym wyzwaniem inżynierów będzie z pewnością integracja nowej technologii z systemami nawigacji GPS.
Przemysław Goławski