Poznajcie Elipsę
Zbigniew Szklarski, wraz z zespołem współpracowników z Zakładu Pojazdów Elektrycznych w radomskim ZNTK, stworzył nowy polski samochód o napędzie elektrycznym. Laminatowe nadwozie Elipsy zaprojektowała Paulina Stępień, absolwentka łódzkiej ASP.
Niewielki, zwrotny pojazd o masie 700 kg powstał na bazie głównie polskich podzespołów. Napęd zapewniają dwa bezszczotkowe silniki elektryczne prądu stałego (umieszczone w tylnych wahaczach przestrzennych) o mocach ok. 3 KM i momencie obrotowym 6,5 Nm. Wieczorem wystarczy podłączyć Elipsę do gniazdka, aby do rana ją podładować.
Prędkość maksymalna auta to 26,5 km/h. Zasięg bez obciążenia wynosi ok. 130 km, z ładunkiem – ok.70 km. We wnętrzu mieszczą się 2 osoby. Pełne dane techniczne znajdują się na stronie: http://www.elipsavehicle.com/userfiles/elipsa/contents/File/elipsa_dane_techniczne(1).pdf
Elipsa ma kilka wersji, m.in. osobową ze skrzynią ładunkową lub zamykanym kufrem oraz wersję golfową. Powstała też Elipsa - ciężarówka z otwartą lub zamkniętą skrzynią. Auto ma kilka wariantów kolorystycznych.
Autko nie ma może zbyt dużych osiągów, ale za to jest ciche i nie emituje spalin. Dzięki temu może znaleźć zastosowanie na obszarach zamkniętych dla ruchu pojazdów spalinowych oraz w dużych halach produkcyjnych, budynkach, magazynach. Konstruktorzy polecają Elipsę do użytku w firmach transportowych, cateringowych czy kurierskich, zakładach przemysłowych, centrach logistycznych, lotniskach, szpitalach, sanatoriach oraz obiektach sportowych i rekreacyjnych (np. parki, zoo).
Od marzenia do rzeczywistości
Elipsa jest maleńka, ale to pierwsze od kilkudziesięciu lat całkiem polskie auto. „Zbudowanie samochodu to marzenie każdego, kto chociaż trochę interesuje się motoryzacją. Mnie udało się je spełnić” – mówi z dumą Zbigniew Szklarski.
Oficjalna premiera tego elektrycznego samochodziku była zwiastunem międzynarodowego festiwalu designu Łódź Design 2007. Tak zachwalała ją Małgorzata Ludwisiak, dyrektor Łódź Design: „Elipsa, po pierwsze: reprezentuje najlepszy design, po drugie: jest zaprojektowana przez polskiego projektanta, po trzecie: wyprodukowana przez Polski kapitał”.
Nie skończyło się na szczęście tylko na obiecującym prototypie. Elektryczne autko właśnie wchodzi na rynek. Z seryjną produkcją wystartowały Radomskie Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego, w których Elipsa się narodziła. Cena polskiego elektrycznego auta to ok. 25 tys. zł netto.
Agnieszka Labisko