NASA podsumowuje rok

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2011 07:00
10 lat działalności stacji kosmicznej ISS, bakterie potrafiące o DNA opartym o arsen, wreszcie przelot w pobliżu komety Hartley 2 - to według amerykańskiej agencji kosmicznej NASA najważniejsze osiągnięcia w roku 2010.

Jednym z najważniejszych osiągnięć amerykańskiej agencji jest 10-lecie działalności Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS. To najdroższy projekt mieszkaniowy w historii ludzkości. Dzieki niej od 2000 roku człowiek nieprzerwanie znajduje się na orbicie okołoziemskiej (zobacz, ile osób przebywa w tej chwili w kosmosie).

Kometa, woda i arsen

NASA dumna jest też z sondy kosmicznej Deep Impact, która w ramach misji EPOXI przeleciała w pobliżu komety Hartley 2, przesyłając zdjęcia jej jądra. W 2010 roku obserwacje rozpoczęło też nowe kosmiczne obserwatorium Słońca wysłane przez NASA, noszące nazwę Solar Dynamics Observatory.

Oczywiście, za swój olbrzymi sukces agencja uznała odkrycie bakterii potrafiących funkcjonować w środowisku wypełnionym trującym arsenem, a nawet zastąpić nim fosfor w swojej strukturze DNA.

Kolejnym sukcesem badawczym NASA jest zaobserwowanie planety pozasłonecznej znajdującej się w takiej odległości od swojej gwiazdy, że na powierzchni planety może występować woda w postaci ciekłej.

Najnowsze wyniki analizy danych z księżycowych sond LCROSS i LRO pozwoliły naukowcom ustalić, że grunt w stale zacienionych kraterach zawiera wodę w postaci kryształków lodu. Okazało się też, że Księżyc jest chemicznie aktywny i ma cykl wodny.

NASA otworzyła biuro do spraw nowych technologii, które mogą być użyte w przyszłych misjach kosmicznych i opublikowała "mapę drogową" 14 obszarów na których będzie się skupiać. Z kolei sekcja aeronautyki skupiała się w roku 2010 na zredukowaniu hałasu powodowanego przez samoloty oraz emisji i zużycia paliwa. Przygotowane opracowania koncepcyjne dla samolotów mogą zostać zrealizowane w praktyce za 20-25 lat.

Loty komercyjne i pomoc dla górników

Agencja podkreśla sukces współpracujących z nią komercyjnych firm. Największym było wystrzelenie przez SpaceX rakiety Falcon 9 z kapsułą Dragon. Po raz pierwszy komercyjnej firmie udało się wynieść ładunek na niską orbitę okołoziemską i bezpiecznie sprowadzić go z powrotem na Ziemię (przeczytaj więcej >>>). Po zakończeniu eksploatacji przez NASA wahadłowców, firma SpaceX ma przeprowadzić co najmniej 12 misji dostawczych do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS.

NASA chwali się też pomocą techniczną, której udzieliła  chilijskim górnikom: wysłała na półkulę południową specjalistów doświadczonych w pracy z ludźmi przebywającymi w ekstremalnych warunkach. Doświadczenie specjalistów z NASA pomogło rownież w usuwaniu plamy ropy w Zatoce Meksykańskiej (dzieki obserwacjom satelitarnym).

Kapsuła Dragon zastąpi rosyjskie Sojuzy?

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2010 21:47
Po raz pierwszy prywatna firma wyniosła na orbitę okołoziemską statek kosmiczny i następnie sprowadziła go na ziemię.

SpaceX Dragon wylądował

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2010 17:01
Prywatna firma SpaceX przejmie wkrótce obowiązek dostaw na Międzynarodową Stację Kosmiczną. To prawdziwa rewolucja w NASA.

NASA: rok 2010 rekordowo ciepły

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2010 03:27
Według wstępnych wyliczeń NASA 2010 rok będzie najcieplejszy w historii.

2010: 7 najważniejszych odkryć naukowych

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2010 13:40
W roku 2010 odkryliśmy, że życie może opierać sie na arsenie, a nasi przodkowie krzyżowali się z neandertalczykami. CERN, który potrafi już produkować większe ilości antymaterii, otwiera się na członków spoza Europy.

Rea w obiektywie NASA

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2011 07:00
Amerykańska agencja kosmiczna NASA opublikowała nowe zdjęcia drugiego pod względem wielkości księżyca Saturna. Wykonała je zasłużona sonda Cassini.