Nauka

Pierwsza kampania reklamowa dla małp

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2011 12:30
Tak, proszę Państwa. W ramach eksperymentu twórcy reklam postanowili potraktować tresowane małpy jak ludzi. Redaktorzy "New Scientist" widzieli już nawet blilboardy.
Pierwsza kampania reklamowa dla małp
Tak, proszę Państwa. W ramach eksperymentu twórcy reklam postanowili potraktować tresowane małpy jak ludzi - informuje "New Scientist". 
Niedawno naukowcy odkryli, że kapucynki czubate (Cebus apella) potrafią zrozumieć wartość pieniądza i podczas gier ekonomicznych zachowują się w sposób podobny do ludzi. Jeśli małpy znają się na pieniądzach, to czy poznają się na reklamach? - zastanawiali się specjaliści z agencji reklamowej "Proton", Keith Olwell i Elizabeth Kiehner.
Wraz z Laurie Santosem z Yale University, specjalistą od ssaków naczelnych i ewolucji ludzkiego umysłu, Olwell i Kiehner przygotowali kampanię, której koncepcję zaprezentowano na cenionym przez ludzi z branży Międzynarodowym Festiwalu Reklamy w Cannes.
Zespół chce stworzyć dwie marki pokarmu - a właściwie dwa rodzaje różniącej się zabarwieniem galaretki - przeznaczone specjalnie dla kapucynek czubatych. Aby się przekonać, czy reklama zmieni zachowanie małp, badacze umieszczą bilboardy w pobliżu zagrody zajmowanej przez małpy. Oba rodzaje pokarmu będą dla zwierząt nowością i mają być równie smaczne, ale reklama ma im, oczywiście, wmówić, że jest inaczej. Podczas kampanii kapucynki będą mogły wybierać, którą galaretkę wolą.
Jak twierdzą spece od reklamy, wyzwaniem jest skierowanie przekazu reklamowego do zwierząt, pozbawionych kultury i języka, a także zdolnych do skoncentrowania uwagi tylko przez krótki czas. Trzeba się było skoncentrować na samej istocie reklamy, na możliwie najprostszym przekazie.
Projekty billboardów nie zostały na razie ujawnione, jednak widział je redaktor "New Scientist". Relacjonuje, że na jednym widoczna jest samica kapucynki w wyzywającej pozycji, eksponującej genitalia oraz próbka pokarmu A. Na drugim billboardzie pokarmowi A towarzyszy wizerunek dominującego samca. Ponieważ małpy lubią oglądać na obrazkach genitalia i dominujących samców alfa, promowane jedzenie powinno im się miło kojarzyć. 
Jak widać, reklamy dla małp nie są aż tak bardzo różne od ludzkich. A skutki kampanii powiedzą nam na pewno wiele o nas samych.

Niedawno naukowcy odkryli, że kapucynki czubate (Cebus apella) potrafią zrozumieć wartość pieniądza i podczas gier ekonomicznych zachowują się w sposób podobny do ludzi. Jeśli małpy znają się na pieniądzach, to czy poznają się na reklamach? - zastanawiali się specjaliści z agencji reklamowej "Proton", Keith Olwell i Elizabeth Kiehner.

Wraz z Laurie Santosem z Yale University, specjalistą od ssaków naczelnych i ewolucji ludzkiego umysłu, Olwell i Kiehner przygotowali kampanię, której koncepcję zaprezentowano na cenionym przez ludzi z branży Międzynarodowym Festiwalu Reklamy w Cannes.

Zespół chce stworzyć dwie marki pokarmu - a właściwie dwa rodzaje różniącej się zabarwieniem galaretki - przeznaczone specjalnie dla kapucynek czubatych. Aby się przekonać, czy reklama zmieni zachowanie małp, badacze umieszczą bilboardy w pobliżu zagrody zajmowanej przez małpy. Oba rodzaje pokarmu będą dla zwierząt nowością i mają być równie smaczne, ale reklama ma im, oczywiście, wmówić, że jest inaczej. Podczas kampanii kapucynki będą mogły wybierać, którą galaretkę wolą.

Jak twierdzą spece od reklamy, wyzwaniem jest skierowanie przekazu reklamowego do zwierząt, pozbawionych kultury i języka, a także zdolnych do skoncentrowania uwagi tylko przez krótki czas. Trzeba się było skoncentrować na samej istocie reklamy, na możliwie najprostszym przekazie.

Projekty billboardów nie zostały na razie ujawnione, jednak widział je redaktor "New Scientist". Relacjonuje, że na jednym widoczna jest samica kapucynki w wyzywającej pozycji, eksponującej genitalia oraz próbka pokarmu A. Na drugim billboardzie pokarmowi A towarzyszy wizerunek dominującego samca. Ponieważ małpy lubią oglądać na obrazkach genitalia i dominujących samców alfa, promowane jedzenie powinno im się miło kojarzyć. 

Jak widać, reklamy dla małp nie są aż tak bardzo różne od ludzkich. A skutki kampanii powiedzą nam na pewno wiele o nas samych.

(ew/pap)

Czytaj także

Człowiek, szympans – dwa bratanki?

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2010 14:00
Linie ewolucyjne ludzi i szympansów rozdzieliły się wcześniej niż sądzono.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szympansy opłakują swoje dzieci

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2011 12:50
Okazuje się, że żałoba cechuje nie tylko ludzi! Naukowcy nagrali film, na którym szympansica "opłakuje" swoje zmarłe młode.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Mandryle w ZOO stworzyły własną kulturę

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2011 11:45
Małpy z ZOO w Colcester mają własny gest do porozumiewania się z innymi. Zachowują się inaczej niż mandryle żyjące na wolności.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Małpy też wątpią w siebie

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2011 12:00
Udowodnili to naukowcy. Jak tego dokonali? Obserwowali małpy grające w gry komputerowe.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szympansy mówią na migi i palą

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2011 10:00
Szympansy bardzo sprawnie porozumiewają się dzięki gestykulacji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Uśmiech szympansa

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2011 16:37
Naukowcy z University of Portsmouth odkryli kolejną wspólną cechę szympansa i człowieka. Szympansy śmieją się, nawet, gdy sytuacja nie jest zabawna, tylko do towarzystwa innym osobnikom - to pomaga w kształtowaniu relacji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kiedy śmieją się szympansy?

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2011 16:37
Naukowcy z University of Portsmouth odkryli kolejną wspólną cechę szympansa i człowieka. To zdolność do śmiechu.
rozwiń zwiń