Odczytali ludzki genom sprzed 7 tys. lat

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2012 13:03
Próbki genomu z Hiszpanii są starsze o ok. 1700 lat od Oetziego, myśliwego z Alp Tyrolskich, którego szczątki znaleziono kilka lat temu w topniejącym lodowcu. Na razie znamy tylko część sekwencji DNA dawnych ludzi, ale już wiemy o nich więcej.
Odczytali ludzki genom sprzed 7 tys. lat
Foto: Glow Images/East News

Sekwencjonowanie DNA wymaga dobrego, niezniszczonego materiału gemetycznego. Właśnie dlatego badania dawnych genów jest utrudnione. Tym razem próbki materiału genetycznego pobrano z kości dwóch łowców-zbieraczy, które znaleziono na stanowisku archeologicznym La Brana-Arintero w Hiszpanii. Stanowisko zostało odkryte przypadkiem w 2006 roku.

Pobrane DNA stanowi zaledwie ułamek (1,34 i 0,5 proc.) całego genomu, ale naukowcom udało się jednak pobrać całe DNA mitochondrialne jednego z osobników. Mitochondrialne DNA jest krótsze w stosunku do tego w jądrach komórkowych, dziedziczymy je po linii żeńskiej.

Co się okazało? Badania wskazują, że ówcześni mieszkańcy Półwyspu Iberyjskiego nie byli spokrewnieni z dzisiejszymi Hiszpanami. Bliżej im za to do dzisiejszych północnych Europejczyków. Zdaniem badaczy populacje łowców-zbieraczy z tego okresu, zwanego mezolitem, były dość jednolite genetycznie. - Ci łowcy-zbieracze byli nomadami o wspólnych korzeniach. Mimo odległości geograficznej, ludzie z regionów, które dzisiaj znajdują się w obrębie Anglii, Niemiec, Litwy, Polski i Hiszpanii, mieli takie samo DNA mitochondrialne – wyjaśnia główny autor badań, Carles Lalueza-Fox z Consejo Superior de Investigaciones Cientificas.

Jak podkreślają naukowcy, próbki z Hiszpanii są starsze o ok. 1700 lat od Oetziego, myśliwego z Alp Tyrolskich, którego szczątki znaleziono kilka lat temu w topniejącym lodowcu.

Naukowcy dodają, że ich celem jest kompletne zsekwencjonowanie DNA obu osobników i porównanie go z DNA dzisiaj żyjących ludzi. Wyniki analiz opublikowano na łamach pisma "Current Biology".

(ew)

Polscy naukowcy zbadali DNA kobiety sprzed 4 tys. lat

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2010 14:29
Profil genetyczny kobiety ze schyłku neolitu, czyli sprzed ok. 4 tys. lat udało się odtworzyć naukowcom z Zakładu Medycyny Sądowej Pomorskiej Akademii Medycznej (PAM). Genetycy badają szczątki znalezione w grobie w Czelinie (Zachodniopomorskie).

Znamy geny Oetziego

Ostatnia aktualizacja: 28.07.2010 12:00
Wokół Oetziego, człowieka z lodu, robi się naprawdę gorąco.

Neandertalczyk miał żyłkę do technologii

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2010 07:00
Pada kolejny bastion umiejętności człowieka anatomicznie współczesnego.

Indianka – pramatka Islandczyków

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2010 17:00
Kto pierwszy przywiózł Indianina do Europy? Hiszpanie chętnie oddadzą pierwszeństwo... Wikingom.

Pierwsi rolnicy przyszli do Europy z południa

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2012 11:30
Mamy kolejne dowody, że rolnictwo pojawiło się w Europie wraz z falą migracji, idącej od południa ku północy kontynentu. Takiego scenariusza dowodzą badania genetyczne szczątków ludzi z epoki kamienia - czytamy w "Science".