Gen, który decyduje o kształcie twarzy

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2012 13:30
Holenderscy naukowcy znaleźli gen, który wpływa na kształt twarzy. Może stać się wspaniałym narzędziem medycyny sądowej i pomóc w odtwarzaniu wyglądu na podstawie DNA.
Gen, który decyduje o kształcie twarzy
Foto: Glow Images/East News
Gen, który zmienia decyduje o kształcie twarzy
Badacze z Erasmus University Medical Center w Rotterdamie przebadali niemal 10 000 osób i odkryli gen, którego różne wersje odpowiadają różnym kształtom twarzy. - To ekscytujące badania, początek studiów nad kształtowaniem się morfologii ludzkiej twarzy - mówi prof. Manfred Kayser, który kierował badaniami. - Być może któregoś dnia będziemy w stanie wykonać portret osoby tylko na podstawie jej genów - dodaje.
Badania opublikowano na łamach czasopisma Plos One.

Badacze z Erasmus University Medical Center w Rotterdamie przebadali niemal 10 000 osób i odkryli gen, którego różne wersje odpowiadają różnym kształtom twarzy. - To ekscytujące badania, początek studiów nad kształtowaniem się morfologii ludzkiej twarzy - mówi prof. Manfred Kayser, który kierował analizami. - Być może któregoś dnia będziemy w stanie wykonać portret osoby tylko na podstawie jej genów - dodaje.

Naukowcy wykorzystali obrazy twarzy wykonane za pomocą rezonansu magnetycznego MRI oraz zwykłe zdjęcia portretowe. Dzięki temu powstała mapa punktów charakterystycznych, według których oszacowano wymiary twarzy. Potem dokonano analizy genomu badanych, aby sprawdzić, pod jakimi względami się różnią. Okazało sę, że pięć genów (PRDM16, PAX3, TP63, C5orf50 i COL17A1) ma wpływ na to, jak wyglądamy.

Już poprzednie badania wskazywały, że na podstawie DNA da się ustalić kolor oczu i włosów, a nawet wiek, w kórym pobrano daną próbkę (czyli np. wiek w chwili śmierci).

Badania opublikowano na łamach czasopisma Plos One.

(ew/upi.com/bbc/pap)

Zobacz więcej na temat: DNA medycyna

Oetzi miał brązowe oczy, a krewnych ma na Sardynii

Ostatnia aktualizacja: 01.03.2012 11:50
Badania nad "Człowiekiem Lodu" nie ustają. Właśnie pojawiły się nowe informacje.

Naukowcy odtwarzają ewolucję ze sztucznym DNA

Ostatnia aktualizacja: 23.04.2012 09:35
Przy użyciu syntetycznych wersji DNA oraz RNA naukowcom udało się naśladować chemię procesów życiowych - informuje "Nature".

Prehistoryczne wirusy wbudowane w nasze DNA

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2012 13:31
Naukowcy znaleźli w ciele człowieka liczne ślady wirusów sprzed milionów lat.

Odczytali ludzki genom sprzed 7 tys. lat

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2012 13:03
Próbki genomu z Hiszpanii są starsze o ok. 1700 lat od Oetziego, myśliwego z Alp Tyrolskich, którego szczątki znaleziono kilka lat temu w topniejącym lodowcu. Na razie znamy tylko część sekwencji DNA dawnych ludzi, ale już wiemy o nich więcej.

DNA może być starsze od życia

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2012 13:05
Badacze są coraz bliżej udowodnienia, że DNA jest w stanie samoistnie wyłonić się z substancji chemicznych. Brytyjscy specjaliści sądzą, że DNA mogło pojawić się na początku istnienia Ziemi i że jest starsze od życia.