Nauka

Awatar na Facebooku mówi, z jakiej kultury jesteś

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2012 00:02
Zdjęcia profilowe wstawiane na portale społecznościowe przez ludzi ze wschodniej i zachodniej kultury różnią się między sobą - wynika z badania opublikowanego w "International Journal of Psychology".
Zdjęcia profilowe wstawiane na portale społecznościowe przez ludzi ze wschodniej i zachodniej kultury różnią się między sobą - wynika z badania opublikowanego w "International Journal of Psychology".
Naukowcy przeanalizowali fotografie umieszczane w internecie przez użytkowników popularnego serwisu Facebook. Okazało się, że osoby pochodzące ze Stanów Zjednoczonych i innych krajów zachodnich decydowały się na zdjęcia, które przedstawiały ich twarze w zbliżeniu. Natomiast mieszkańcy państw położonych we wschodniej Azji woleli fotografie oddalone, które zawierały więcej tła.
 
Wyniki nie są zaskakujące, gdyż potwierdzają rezultaty uzyskane w poprzednich badaniach dotyczących wpływu czynników kulturowych na preferencje poznawcze. Kultury wschodnie, kolektywistyczne, są bardziej wyczulone na elementy kontekstowe, podczas gdy kultury zachodnie, indywidualistyczne, wolą skupiać się na konkretnych szczegółach.
 
Badacze zauważyli jeszcze jedną prawidłowość - wpływy kulturowe mogą zmieniać się w czasie i zależą od miejsca, w którym aktualnie mieszkamy. Widać to na przykładzie azjatyckich studentów, uczących się na amerykańskich uniwersytetach, którzy podobnie, jak ich zachodni znajomi, preferują zdjęcia profilowe ze zbliżeniem na twarz. 

Naukowcy przeanalizowali fotografie umieszczane w internecie przez użytkowników popularnego serwisu Facebook. Okazało się, że osoby pochodzące ze Stanów Zjednoczonych i innych krajów zachodnich decydowały się na zdjęcia, które przedstawiały ich twarze w zbliżeniu. Natomiast mieszkańcy państw położonych we wschodniej Azji woleli fotografie oddalone, które zawierały więcej tła. 

Wyniki nie są zaskakujące, gdyż potwierdzają rezultaty uzyskane w poprzednich badaniach dotyczących wpływu czynników kulturowych na preferencje poznawcze. Kultury wschodnie, kolektywistyczne, są bardziej wyczulone na elementy kontekstowe, podczas gdy kultury zachodnie, indywidualistyczne, wolą skupiać się na konkretnych szczegółach. 

Badacze zauważyli jeszcze jedną prawidłowość - wpływy kulturowe mogą zmieniać się w czasie i zależą od miejsca, w którym aktualnie mieszkamy. Widać to na przykładzie azjatyckich studentów, uczących się na amerykańskich uniwersytetach, którzy podobnie jak ich zachodni znajomi, preferują zdjęcia profilowe ze zbliżeniem na twarz.

(ew/pap) 

Czytaj także

Moje konto, moja twierdza (?)

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2012 16:50
W ostatnim okresie rośnie liczba przestępstw internetowych. Na ataki narażone są m.in. nasze konta na portalach społecznościowych. Jak się przed nimi chronić i co robić w razie włamania - sprawdzaliśmy w audycji "Czwarty Wymiar".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Uzależnienie od portali społecznościowych. Czy jesteś nałogowcem?

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2012 18:00
Facebook, Twitter i sprawdzanie maili są silniejszymi pokusami niż alkohol i papierosy, a sprawdzanie skrzynki mailowej po kilkadziesiąt razy dziennie jest coraz bardziej powszechną praktyką.
rozwiń zwiń
Czytaj także

W sieci czai się niejedno licho

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2012 18:34
Rosnąca popularność internetu jest wprost proporcjonalna do coraz większej liczby oszustów, który próbują wykorzystać ludzką naiwność. Jak się przed nimi bronić – radził gość "Czwartego wymiaru".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Internet: 1 minuta

Ostatnia aktualizacja: 10.05.2012 00:00
Intel zwizualizował rzeczywistość i zdarzenia określone czasem: 1 minuta w Internecie to 6 milionów odslon Facebooka lub ponad 200 milionów maili.
rozwiń zwiń