Dla studentów z Koła Naukowego „Cyborg” (Wydział Inżynierii Mechanicznej
i Robotyki AGH) był to debiut w zawodach organizowanych przez Amerykańskie Towarzystwo Astronautyczne (AAS), Amerykański Instytut Lotnictwa
i Astronautyki (AIAA) oraz NASA.
Ekipa z Akademii Górniczo-Hutniczej była jedynym reprezentantem naszego kraju w konkursie.
Studenci z AGH Space System utorowali sobie drogę do finału znakomitymi wynikami w eliminacjach. W pierwszym etapie, przeprowadzonym przez specjalistów
z NASA, uzyskali oni 97,6% punktów, zaś w drugim etapie kwalifikacji otrzymali od sędziów notę 99,2%. Dzięki tak znakomitym wynikom mogli oni pojechać na czerwcowe finały do Burkett (Teksas) podczas których nie dali szans międzynarodowej konkurencji.
Celem zawodów jest symulacja podróży sondy przez atmosferę planety
z jednoczesnym pobieraniem kompleksowych danych telemetrycznych podczas opadania. W etapie finałowym młodzi konstruktorzy mieli za zadanie zaprezentować możliwości skonstruowanej przez nich sondy planetarnej, która, wyniesiona przez rakietę na jeden kilometr, zbierze informacje o atmosferze
i planecie. Rakieta z której korzystał zespół AGH Space System została skonstruowana przez Polskie Towarzystwo Rakietowe.
Sonda planetarna zawiera w sobie precyzyjne czujniki wykonujące pomiary wysokości, mierzące temperaturę wewnętrzną oraz temperaturę otoczenia, stan lotu, parametry stabilizacji, poziom zasilania czy kąt opadania. Wszystkie te dane są transmitowane do stacji naziemnej za pomocą modułów radiowych. Wszystkie czujniki umieszczone są w osłonie z włókna szklanego. Mieszczą się w niej także między innymi spadochron i kapsuła zabezpieczająca, która podczas zawodów przewozi niezwykle delikatny ładunek testowy – jajko (dodatkowe punkty przyznawane są za dostarczenie jajka w nienaruszonym stanie z powrotem na ziemię).
W skład zespołu wchodzi siedmioro studentów: Adam Kurzak (lider zespołu), Bartosz Postulka (konstrukcja mechaniczna), Bartosz Moczała (elektronika), Jakub Rachucki (stacja naziemna), Robert Betka (system kontroli lotu), Weronika Mrozińska (system bezpieczeństwa ładunku) oraz Tomasz Fuchs (mechanika
i organizacja). Opiekunem zespołu jest dr hab. inż. Tomasz Buratowski.
(ew/AGH)