Odpowiednią umowę podpisano w środę w Ministerstwie Energii. W skład konsorcjum wchodzą Politechniki: Warszawska, Gdańska i Poznańska, Uniwersytety Warszawski i Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza oraz Instytut Metali Nieżelaznych.
- Bardzo zależny nam na współpracy, nie tylko dlatego, że niesie korzyści, ale dlatego, że to współpraca, a nie konkurencja będzie motorem napędowym gospodarki przyszłości - powiedział rektor Politechniki Warszawskiej prof. Jan Szmidt.
Jak stwierdził prof. Szmidt, obecnie trzeba się skupić na doskonaleniu ogniw, które mamy, ale za chwilę pojawią się nowe technologie, które będziemy chcieli wdrożyć już jako polski produkt. Dodał, że jest pewien, iż "jesteśmy skazani na sukces".
Bateria ropą przyszłości
NAUKA w portalu PolskieRadio.pl
Minister energii Krzysztof Tchórzewski podkreślił, że w temacie elektromobilności rząd idzie konsekwentnie do przodu, m.in. tworząc odpowiednie regulacje i wskazując źródła finansowania.
Ocenił, że jeszcze przez jakiś czas problem powszechnego magazynowania energii elektrycznej nie zostanie rozwiązany, ale to nie znaczy, że nie mamy rozwijać elektromobilności i np. tworzyć własnego samochodu elektrycznego.
Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz wyraziła nadzieję, że w przyszłości Polska z importera ropy zmieni się w eksportera baterii, które nazwała "ropą przyszłości". - To bateria napędza elektromobilność, to bateria jest najkosztowniejszą jej częścią - zaznaczyła.
- Odejścia od tej drogi już raczej nie ma, ale nie wiemy jeszcze, jak ta bateria będzie wyglądała za 5 czy 10 lat - powiedziała. - Zebrany tutaj potencjał naukowy pozwala patrzeć z optymizmem na to, ze Polska na pewno weźmie udział w tworzeniu odpowiedzi na to pytanie - stwierdziła minister.
Wiceminister energii Michał Kurtyka przypomniał, że Polska, obok Niemiec, Francji i Szwecji, znalazła się w elitarnej grupie państw, pracujących nad systemami magazynowania energii w ramach inicjatywy UE Battery Alliance.
- Zastanawiamy się, jak stworzyć właściwe warunki, by europejskie technologie baterii się rozwinęły, żeby powstali europejscy producenci i fabryki ogniw w Europie - wyjaśnił. - Jeśli XX wiek był wiekiem pojazdu spalinowego, to paliwem mobilności XXI wieku staje się bateria litowo-jonowa - dodał.
kk