Nauka

Kawa zasili diesla

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2011 12:00
Kawowe fusy da się wykorzzystać ponownie. W zmodyfikowanym procesie transestryfikacji nawet 93 procent kwasów tłuszczowych zawartych w kawowych fusach można przetworzyć w biodiesel.

Nowo odkryty proces zapewne nie wpłynie na globalne ceny ropy, ale z pewnością może przyczynić się do mądrego wykorzystania odpadów.

Badacze z New University of Lisbon (Portugalia) wraz z kolegami z Hiszpanii opracowali nową technologię przetwarzania kawowych fusów (zwykłych odpadów po zaparzeniu kawy) w biodiesel, którym można napędzać silniki spalinowe. Proces transestryfikacji, który przekształca zawarte w fusach kwasy tłuszczowe (trójglicerydy) w ekologiczny diesel nie jest skomplikowany, a co więcej można go przeprowadzić od początku do końca w pojedynczym reaktorze.

Reakcja prowadzona jest w temperaturze podwyższonej do około 300 stopni Celsjusza. W tych warunkach, z resztek kawy zawieszonych w nadkrytycznym metanolu (temperatura reakcji znacznie przewyższa temperaturę wrzenia tej cieczy) wymywane są z fusów kwasy tłuszczowe i poddawane następnie w podwyższonym ciśnieniu (10 Mpa) procesowi transestryfikacji metanolem. Cała reakcja przemiany trójglicerydów z kawy w biodiesel zachodzi w atmosferze dwutlenku węgla (CO2).

Według naukowców, to właśnie dodatek dwutlenku węgla jest kluczem do sukcesu, to jest wydajnej i prowadzonej w znacznie mniej radykalnych warunkach reakcji transestryfikacji kwasów tłuszczowych. Ta sama reakcja przeprowadzana bez dodatku CO2 wymagałaby podgrzania reaktora do 330 stopni Celsjusza przy jednoczesnym podwyższeniu ciśnienia o dalsze 20 MPa.

Jak twierdzą autorzy odkrycia, nowa metoda nie została wytworzona z myślą o obniżaniu globalnych cen ropy naftowej poprzez przetwarzanie kawowych fusów. Nadrzędnym celem było pokazanie, że odpady organiczne trafiające na kompostownik mogłyby być wykorzystane między innymi do syntezy biodiesla.

(ew/pap)

Czytaj także

Super wtrysk

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2010 16:59
Czy zwykły silnik może palić dwa razy mniej niż najbardziej ekonomiczne samochody hybrydowe? Okazuje się, że tak.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Przez korki tracimy miliardy

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2011 20:22
Cztery miliardy 200 milionów złotych tracą mieszkańcy siedmiu największych polskich miast przez korki - tak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Benzyna czy diesel?

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2011 10:15
Zazwyczaj olej napędowy był tańszy niż benzyna. Obecnie ceny wyrównały się. Radzimy na co zwracać uwagę przy kupnie samochodu.
rozwiń zwiń