W programie koncertu znalazły się Aria i perpetuum mobile na orkiestrę smyczkową Jana Krenza, Lamento na obój i orkiestrę smyczkową Joanny Wnuk-Nazarowej, Niké Hésitante na tenor i orkiestrę smyczkową Piotra Mossa oraz Serenada G-dur op. 2 na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza.
Na scenie obok znakomitej dyrygentki Agnieszki Duczmal i jej orkiestry zobaczymy Mariusza Pędziałka (obój) i Piotra Kusiewicza (tenor).
Mariusz Pędziałek studiował w klasie oboju Edwarda Szcześniaka, odbył także kurs mistrzowski pod kierunkiem Lothara Kocha. W 1977 r. odbył pierwsze tournee artystyczne wraz z grupą studentów krakowskiej PWSM po USA. Otrzymał Grand Prix Konfrontacji Studentów Szkół Artystycznych. Jest członkiem Kwintetu Dętego Filharmoników Krakowskich oraz koncertmistrzem orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Koncertuje jako solista grając z wybitnymi dyrygentami takimi jak m.in. Agnieszka Duczmal, Jan Krenz, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, i orkiestrami Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, Sinfoniettą Cracovią, Filharmonią Narodową, Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Krakowską. Współpracuje z Grzegorzem Turnauem. Wielokrotnie występował na festiwalu Warszawska Jesień. Nagrywał też muzykę teatralną i filmową dla takich kompozytorów jak m.in. Zygmunt Konieczny, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Zbigniew Preisner. Występował też w spektaklach teatralnych; w Teatrze Stu, Teatrze Rampa i Teatrze Starym, gdzie był wykonawcą i autorem muzyki w słynnym spektaklu Jerzego Stuhra Kontrabasista.
W swoim dorobku ma wiele solowych nagrań radiowych (dla Polskiego Radia, Radio France, Radia Węgierskiego), telewizyjnych i płytowych m.in. z utworami obojowymi Grażyny Bacewicz.
Otrzymał nominację do nagrody płytowej Fryderyk 2001 za nagranie Koncertu na obój i harfę Witolda Lutosławskiego z harfistką Anną Sikorzak-Olek. Zapraszany jest do międzynarodowych projektów, jako juror konkursów i wykładowca kursów muzycznych.
Piotr Kusiewicz, tenor, jeden z najwybitniejszych polskich śpiewaków. Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Gdańsku, uzyskując dyplom w klasie fortepianu profesora Zbigniewa Śliwińskiego oraz dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu profesora Jerzego Szymańskiego.
W 1978 roku otrzymał I Nagrodę i dwa wyróżnienia na XIII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Antonina Dworzaka w Karlovych Varach.
Artysta występuje na estradach koncertowych oraz na scenach operowych w Polsce i na świecie, m.in. w Alte-Oper we Frankfurcie n/Menem, w Théâtre des Champs-Élysées, w filharmonii Berlińskiej, Monachijskiej, Kolońskiej, w Palais des Beaux Arts w Brukseli, Royal Festival Hall w Londynie, w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Gewandhaus w Lipsku, Musikverein w Wiedniu, w Montrealu, Mediolanie, Sztokholmie, Moskwie oraz w Jerozolimie, Seulu, Tokio i na Gwadelupie.
Ma w repertuarze ponad 130 dzieł oratoryjnych, opery Haendla i Monteverdiego. Jest cenionym interpretatorem muzyki współczesnej, wykonuje m.in. dzieła Pendereckiego, Lutosławskiego, Kilara, Preisnera. Kompozytorzy często powierzają mu prawykonania swoich utworów. Artysta jest pierwszym i jak dotąd jedynym polskim wykonawcą Paroles tissées Witolda Lutosławskiego.
Jako pianista wielokrotnie występował ze znakomitymi polskimi śpiewakami takimi jak Urszula Mitręga, Jadwiga Rappé, czy Jerzy Mechliński.
Jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu artystycznym Piotra Kusiewicza był udział w wykonaniu opery Król Roger Szymanowskiego pod dyrekcją Charlesa Dutoit w Paryżu, Montrealu, nowojorskiej Carnegie Hall a także w Tokio w latach 1996-2002. Przełomowym momentem w artystycznych poszukiwaniach artysty stało się nagranie wspólnie z Mariuszem Klimkiem płyty zawierającej piosenki z pogranicza pop - jazz.
Piotr Kusiewicz jest profesorem śpiewu i kierownikiem Katedry Wokalistyki Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz profesorem śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W marcu 2008 roku Piotr Kusiewicz otrzymał krzyż Pro Ecclesia et Pontifice, najwyższe odznaczenie przyznane osobom świeckim przez papieża Benedykta XVI.
![''](/4de5f956-d0f5-42fe-a711-407b18c2365b.file?format=200x250)
Jan Krenz fot. archiwum Filharmonii Krakowskiej
Jan Krenz, ur. 1926, należy do generacji muzyków, która rozpoczynając działalność po wojnie dała fundamenty życiu muzycznemu w naszym kraju. Jest jednym z najwybitniejszych polskich dyrygentów ale również komponuje. Pełnił funkcje dyrektora artystycznego i I dyrygenta Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (1953-67), dyrektora artystycznego i I dyrygenta Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie (1968-73), Generalnego Dyrektora Muzycznego miasta Bonn (1979-82), dyrygenta orkiestry Radia Duńskiego w Kopenhadze i orkiestry Yomiuri Nippon Symphony w Tokio (1968-73). Dyrygował gościnnie najsławniejszymi orkiestrami europejskimi i amerykańskimi, gościł w Chinach, Mongolii, Australii, Nowej Zelandii. Dokonał szeregu nagrań, które w większości obejmują dzieła kompozytorów polskich. W 2005 r. objął stanowisko dyrektora artystycznego i I dyrygenta Filharmonii Krakowskiej, które piastował do 2008 r.
Warsztat kompozytorski Jana Krenza charakteryzuje "odkrywcza wyobraźnia wspomagana kunsztowną techniką instrumentacyjną najpełniej wyrażoną w kolorystyce orkiestrowej powiązanej jednak zawsze z koncepcją dramaturgiczną".
Aria i perpetuum mobile na orkiestrę smyczkową powstała w 2004 r. Polskie prawykonanie utworu miało miejsce w Katowicach podczas 1. Festiwalu Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza, w czerwcu 2005 r. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia dyrygował kompozytor.
Joanna Wnuk-Nazarowa, ur. 1949, studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury i kompozycji. Pracowała na stanowisku kierownika muzycznego w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie oraz w Teatrze Starym w Krakowie. Od 1974 r. jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Krakowie. W twórczości kompozytorskiej Joanny Wnuk-Nazarowej ważne miejsce zajmuje muzyka teatralna (m.in. Król umiera Ionesco, Mizantrop Moliera w Teatrze Starym) oraz do spektakli Teatru Telewizji (m.in. Sen srebrny Salomei Słowackiego). Dokonała również szeregu opracowań muzycznych spektakli telewizyjnych (m.in. w reżyserii Kazimierza Kutza: Kolacja na cztery ręce, Antygona w Nowym Jorku, Emigranci, Wujaszek Wania).
W 1991 r. wygrała konkurs na stanowisko dyrektora naczelnego Filharmonii w Krakowie, w latach 1997-1999 pełniła funkcję Ministra Kultury i Sztuki. Od 2000 r. jest dyrektorem naczelnym i programowym Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Była inicjatorką i pomysłodawczynią wszystkich projektów orkiestry: Maratonu twórczości Góreckiego, Pociągu do muzyki Kilara, Muzycznej podróży morskiej, Dnia Kilara, Festiwalu GÓRECKI ● PENDERECKI – w 75. rocznicę urodzin a także biennale Festiwalu Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza. Wciąż wykłada na macierzystej uczelni.
W czerwcu 2008 r. minęło 35 lat od jej debiutu kompozytorskiego i dyrygenckiego, a w 2009 r. obchodzi 40-lecie pracy pedagogicznej.
Lamento na obój i orkiestrę smyczkową to kameralna wersja nigdy nie wykonanego utworu Requiem II na sopran i wielką orkiestrę symfoniczną z 1974 r. Powstała ona w 1983 r. na zamówienie Toruńskiej Orkiestry Kameralnej z myślą o wybitnym oboiście Mariuszu Pędziałku. Prawykonanie odbyło się w kwietniu 1985 r., podczas trasy koncertowej Brodnica – Tczew – Toruń. Dyrygował Stanisław Welanyk.
Piotr Moss, ur. 1949, studiował kompozycję w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej, w klasie Grażyny Bacewicz, a po jej śmierci u Piotra Perkowskiego. W latach 1974-1976 studiował również prywatnie kompozycję u Krzysztofa Pendereckiego.
W 1976 r. wyjechał do Paryża na roczne stypendium Rządu Francuskiego, by pracować pod kierunkiem Nadii Boulanger, legendarnej wychowawczyni kilku pokoleń kompozytorskich z całego świata.
Po powrocie do Warszawy kontynuował działalność kompozytorską. W 1981 r. osiedlił się w Paryżu, a w 1989 r., odnowił kontakty z Polską. Obecnie dzieli czas między Warszawę i Paryż. W roku obchodzi jubileusz 60-lecia urodzin i 40-lecia pracy twórczej. Z tej okazji zarówno w Polsce jak i we Francji odbędzie się szereg wykonań jego muzyki.
Niké hésitante to francuska wersja wiersza Zbigniewa Herberta Nike która się waha z tomiku Struna światła. Autorem przekładu jest polskiego pochodzenia tłumacz Jacques Burko. Utwór do tego tekstu skomponowałem w 2008 r. zachęcony przez Panią Małgorzatę Kołcz organizującą koncerty z utworami napisanymi do poezji Herberta, w ramach festiwalu Poety odbywającego się w zeszłym roku.
Niké hésitante na tenor i smyczki to moja druga próba, po Brewiarzu, zmierzenia się z twórczością poetycką autora Pana Cogito. (...) Niké hésitante to wiersz przepełniony bolesną ironią. Muzyka podkreśla tu przede wszystkim wymiar tragiczny tekstu.
Prawykonanie kompozycji odbyło się w sierpniu 2008 r. w Gdańsku. Śpiewał Piotr Kusiewicz a towarzyszyła mu Sinfonietta Nordica, którą dyrygował Paweł Kos-Nowicki.
Mieczysław Karłowicz (1876-1909), kompozytor i dyrygent, twórca nowoczesnej polskiej muzyki symfonicznej, najwybitniejszy polski reprezentant późnoromantycznego poematu symfonicznego. To on przeniósł do muzyki polskiej najnowsze zdobycze w dziedzinie instrumentacji łącząc twórczo odkrycia brzmieniowe, harmonikę i ekspresję Richarda Straussa i Richarda Wagnera. Niemal całkowicie poświęcił się tworzeniu w ramach jednego gatunku – poematu symfonicznego. Oprócz 6 poematów symfonicznych skomponował 22 pieśni, koncert skrzypcowy A-dur op. 8 i jedną symfonię. Mieczysław Karłowicz był nie tylko wybitnym kompozytorem, ale także znakomitym taternikiem, pionierem narciarstwa, fotografikiem i publicystą. Zmarł zasypany lawiną śnieżną w Tatrach podczas samotnej wycieczki górskiej. Rok 2009, w którym przypada 100 rocznica śmierci, jest w szczególny sposób poświęcony kompozytorowi.
Serenada G-dur op. 2 na orkiestrę smyczkową powstała w 1897 r., w czasie studiów Karłowicza w Berlinie, a prawykonanie miało miejsce w kwietniu tego samego roku w Berlinie. Berliner Philharmonisches Orchester dyrygował profesor kompozycji Mieczysława Karłowicza Heinrich Urban. W tym wczesnym dziele kompozytora zaznacza się wpływ Piotra Czajkowskiego.
Data koncertu 17 maja, niedziela, godz. 18:00. Poznań Aula UAM, ul. Wieniawskiego 1.