Twórcy nazywają „Obrock” „nową” sztuką Stanisława Ignacego Witkawicza, ponieważ scenariusz niemal w całości powstał ze zderzenia wątków dramatu „Matka” z listami Marii Witkiewiczowej i Stanisława Ignacego. Twórcy rozsypali wymienione teksty. Na nowo poukładała je Ewa Ignaczak. -Chciałbym, żeby odbiorcy mieli świadomość tego, że chociaż scenariusz spektaklu „Obrock” niemal w całości powstał w oparciu o dramat „Matka” tych dwóch tekstów nie należy ze sobą łączyć. W którymś momencie chcieliśmy nawet zrezygnować z mówienia o naszej „nowej” sztuce w kontekście dramatu „Matka” po to, by można było wynaleźć nową wartość tego materiału- mówi Bartosz Zaczykiewicz, reżyser spektaklu.
Punktem wyjścia dla spektaklu była głowa Witkacego widziana od środka. Twórcy zadali sobie pytanie: co jest w głowie twórcy, kiedy przystępuje do działania? Jak wygląda od wewnątrz, kiedy kotłują się w niej pytania o np. rzeczy wysublimowane, przyziemne, tajemnicę istnienia czy byty materialne? Jakie miejsce zajmuje w tym wszystkim sumienie artysty, jakie przeżywa rozterki i nadzieje? Jaka jest cena wierności idei twórczej? W tejże głowie, zdaniem twórców, rozgrywa się walka o rolę i miejsce sztuki jako czynu. Głowa Witkacego w jego artystycznym, życiowym i intelektualnym uwikłaniu. Myśli, sieczka, obrok, Obrock.
Bartosz Zaczykiewicz do współpracy zaprosił dwójkę znakomitych aktorów - Irenę Jun oraz Jarosława Gajewskiego.
WYGRAJ BILET:
Aby wygrać podwójne zaproszenie na dzisiejszy spektakl (29 stycznia 2010, godz. 19.30) należy odpowiedzieć na pytanie: Jak należy tłumaczyć słowo "Obrock"?
Prawidłowe odpowiedzi należy przesyłać na adres: kultura.konkurs@polskieradio.pl
W tytule wiadomości należy podać tytuł spektaklu, w treści odpowiedź, imię i nazwisko oraz wybrany termin spektaklu. Ze zwycięzcami konkursu skontaktujemy się drogą mailową.