Jury Folkowego Fonogramu Roku 2017 w składzie:

Lopa Kothari, Jan Pospieszalski, Simon Broughton, Tomasz Janas i Piotr Kędziorek

przyznało następujące nagrody:

Pierwszą nagrodę i tytuł Folkowego Fonogramu Roku 2017 otrzymuje Kapela Maliszów za płytę "Wiejski Dżez";

drugą nagrodę duet Maniucha Bikont i Ksawery Wójciński za album "Oj borom, borom";

trzecią nagrodę zespół Tęgie Chłopy za płytę "Wesele".

FINALIŚCI FOLKOWEGO FONOGRAMU ROKU 2017

Będą bić - Hańba
Będą bić - Hańba

"Będą bić!" - Hańba!

Czas wesela - Kapela Niwińskich
Czas wesela - Kapela Niwińskich

"Czas wesela" - Kapela Niwińskich

Idzie burza - Kożuch
Idzie burza - Kożuch

"Idzie burza" - Kożuch

Kraj za miastem - WoWaKin Trio
Kraj za miastem - WoWaKin Trio

"Kraj za miastem" - WoWaKin Trio

Oj borom, borom - Maniucha i Ksawery
Oj borom, borom - Maniucha i Ksawery

"Oj borom, borom…" - Maniucha i Ksawery

Osty - Sutari
Osty - Sutari

"Osty" - Sutari

Płyta tatarska - Karolina Cicha  Bart Pałyga
Płyta tatarska - Karolina Cicha Bart Pałyga

"Płyta tatarska" - Karolina Cicha & Bart Pałyga

Tańcz mój złoty - Warszawska Orkiestra Sentymentalna
Tańcz mój złoty - Warszawska Orkiestra Sentymentalna

"Tańcz mój złoty" - Warszawska Orkiestra Sentymentalna

Wesele - Tęgie Chłopy
Wesele - Tęgie Chłopy

"Wesele" - Tęgie Chłopy

Wiejski dżez - Kapela Maliszów
Wiejski dżez - Kapela Maliszów

"Wiejski dżez" - Kapela Maliszów

Pozostałe wydawnictwa

Raphael Rogiński i Taln Folkowym Fonogramem Roku 2023
Raphael Rogiński i Taln Folkowym Fonogramem Roku 2023

Raphael Rogiński i "Talán" Folkowym Fonogramem Roku 2023!

Po raz kolejny rozstrzygamy konkurs na najlepszą płytę z muzyką folkową wydaną w minionym roku w Polsce!

Konkurs na Folkowy Fonogram Roku, organizowany od 1998 roku w ramach festiwalu Mikołajki Folkowe w Lublinie, towarzyszy Festiwalowi Folkowemu Polskiego Radia "Nowa Tradycja" od 2002 roku i jest ważną pozycją dla wielbicieli i twórców muzyki folkowej. Jego celem jest promocja muzyki folkowej w Polsce.  Skierowany jest do muzyków działających w Polsce, inspirujących się tradycjami muzycznymi Polski i świata.

-----------------------------------------

WYNIKI FFR 2023

I miejsce "Talan" Raphaela Rogińskiego
II miejsce "Młynka kręci" zespołu Transatlantyk
III miejsce ex aequo: "Lilith Abi" zespołu Bastarda oraz "Hajda!" zespołu Hajda Banda / Гайда Банда

-----------------------------------------

Wybitny talent. On nie gra na gitarze, on ją skłania do śpiewu, do opowieści. Tu w dodatku językiem, który dziś w Polsce brzmi może egzotycznie, ale przecież stamtąd przyszliśmy. Jarosław Szubrycht

Raphael Rogiński i "Talàn" - na pierwszym miejscu za rok 2023

Gitarzysta Raphael Rogiński na tej płycie wybrał się na poszukiwanie korzeni Europy Wschodniej. Znalazł je na czarnomorskim stepie, tym morzu traw. Opowieść, która wyłania się z tych poszukiwań jest intymna, niezwykle osobista. Gitara Raphaela czasem po prostu szepcze dawno zapomniane historie. O utracie, tęsknocie, bólu, o radzeniu sobie z nimi, o pięknie i smutku.

Nagrodę ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.             


"Rozproszony, a czasami wymierzony rock (!), ale ogółem medytacyjny... z echami z innych światów, tak jakby dźwięki i melodi musiałby przemierzyć dalekie odległości, żeby do niego dotrzeć", ocenia dziennikarka BBC Lopa Kothari.

"Piękna, poruszająca muzyka czerpiąca zewsząd, nie tylko z Basenu Morza Czarnego, dokąd Raphael wybrał się w poszukiwaniu korzeni Europy Wschodniej. Słychać tu i we-wnętrzną deltę Nigru i tę Missisipi, stepy, Karpaty, Neapol i Stambuł. "Talan" to przejmująca medyta-cja nad światem, kulturą, ludzkością i przyrodą, podana w formie niezwykle intymnej, słychać tu każ-dy najmniejszy dźwięk, gitara wręcz czasem szepcze, jakby Raphael opowiadał tę swoją historię przy ognisku", pisze o tej płycie dziennikarz muzyczny Michał Wieczorek.

CZYTAJ TEŻ: Natchniona wspólnota z Hizbut Jámm

Na drugim miejscu w zestawieniu uplasowała się płyta "Młynka kręci" zespołu pod wodzą Michała Żaka - Transatlantyk. "Słucha się tej płyty jako świetnie zakomponowanej, ułożonej całości. A istotne jest także to, że – i symbolicznie, i całkiem dosłownie – patronują tej muzyce: ludowy muzykant z Wileńszczyzny, Jan Czarnecki i mistrz literatury – Witold Gombrowicz, nieprzypadkowa jest wszak nazwa zespołu. Ludowe źródła, folkowe natchnienia, jazz, muzyka świata, swoboda improwizacji, ale też elementy nowoczesności – rapowania czy swoistej transowości w paru fragmentach – tworzą tu specyficzny i pasjonujący artystyczny konglomerat. Walorem jest też muzyka – w całości komponowana przez członków zespołu, ale większość utworów odwołuje się do tradycji, powstała na motywach ludowych pieśni i melodii", ocenia Tomasz Janas.


Na trzecim miejscu w konkursie Ex aequo znalazły się płyty 
Bastarda Trio / Aleksić / Podrumac - Lilith Abi i Hajda Banda / Гайда Банда - Hajda! 
Dziewiąty album Bastardy to dziewiąty strzał w dziewiątkę. Wypracowali swój muzyczny język, ale ciągle go poszerzają i za każdym razem jest to wycieczka w fantastyczną stronę. Tak jest i tym razem, gdy wraz z Katariną Aleksić i Branislavą Podrumac zabierają się za koły-sanki z prawie całego świata" pisze Micha Wieczorek o Bastardzie. 
Z kolei hajda Banda ujęła zwłaszcza zagranicznych jurorów:
 "A good variety of music. Great intertwining violins and sometimes polyphonic vocals exploring a new geographical area of music", pisał Simon Broughton, a Lopa Kothari dodaje: "Just shows that folk music travels through time. Great debut of modern roots music with great energy"
Jury konkursu Folkowego Fonogramu Roku 2023 obradowało w składzie: Kuba Borysiak – dziennikarz Radiowego Centrum Kultury Ludowej, Simon Broughton – red. nacz. Magazynu Songlines (Wlk. Brytania), Tomasz Janas – krytyk muzyczny, Lopa Kothari – dziennikarka BBC (Wlk. Brytania), Hanna Szczęśniak – producentka, dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej, Jarosław Szubrycht – krytyk muzyczny, Magdalena Tejchma – dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej, Milan Tesař - Radio Proglas, przewodniczący World Music Charts Europe (Czechy), Aleksandra Tykarska – dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej, Manos Tzanakakis - Sto Kokkino 105 FM (Grecja) oraz Michał Wieczorek – krytyk.
 
.
Finaliści FOLKOWEGO FONOGRAMU ROKU 2023:
  1. „Hajda!” Hajda Banda / Гайда Банда wyd. Agencja Koncertowo-Wydawnicza Karrot Kommando

  2. „Lilith Abi” Bastarda Trio, Katarina Aleksic, Branislava Podrumac wyd. Audio Cave 

  3. „Mazurka Jazz Impressions” Marcin Pospieszalski Quartet, wyd. Fundacja Muzyki Niezależnej

  4. „Młynka kręci” Transatlantyk wyd. Requiem Records

  5. „Pieśni Wielkopostne” Basia Pospieszalska i Michał Bąk wyd. własne

  6. „Pogłosy” Kapela Niwińskich, wyd. własne

  7. Poleski Skład Smyczkowy wyd. Towarzystwo dla Natury i Człowieka

  8. „Rano” Michalove

  9. „Talan” Raphael Roginski wyd. Instant Classic

  10. „Tryptyk biłgorajski” Magda Kuraś Quintet wyd. Alpaka Records

Więcej szczegółów na www.nowatradycja.polskieradio.pl

Fonogram Źródeł 2023 - poznaj zwycięzców
Fonogram Źródeł 2023 - poznaj zwycięzców

Fonogram Źródeł 2023 - poznaj zwycięzców!

Co roku poznajemy najlepsze wydawnictwo z repertuarem tradycyjnym - Fonogram Źródeł. Podstawowym założeniem konkursu jest zmotywowanie lokalnych społeczności do przedstawiania swoich muzycznych tradycji oraz autentycznych artystów...

Po zapoznaniu się z 25 nadesłanymi do konkursu płytami jury postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia w konkursie Fonogram Źródeł 2023:

 

  • Nagrodę Specjalną w wysokości 7.500 zł Remigiuszowi Mazurowi-Hanajowi i wydawnictwu In Crudo za 5 albumów opublikowanych w formie cyfrowej:

- Kapela Dobrzeliniacy „Człowiek patrzy na nogi – to tak, jakby sam tańczył”,

- „Jest drabina do nieba 3 – Rok nabożny”,

- „Od Białegobłota”,

- „Od Wielunia – Sieczka brzęczy, owies brzęczy”,

- Śpiewacy z Baszkowa „Pieśni za umarłym”.

 

Albumy wydawnictwa In Crudo prezentują szczególną wartość. Zachowują wiernie autentyczne sytuacje muzykowania ludowego. Odwołują się do kontekstów muzykowania tradycyjnego oraz wypełniają lukę w badaniach terenowych. Dowartościowują regiony nierozpoznane badawczo lub słabo obecne w etnomuzykologii, wzbogacając stan dotychczasowej dokumentacji. Albumy prezentują doskonale wykonaną pracę koncepcyjną, popartą szeroką wiedzą i przemyślanym wyborem nagrań. Płyty wydawnictwa In Crudo wskazują na to, co najbardziej wartościowe, zwracają uwagę na kompozycję całości, tworzącą ekspresję wydobytą z samego układu nagrań. Spośród zgłoszonych płyt, na szczególną uwagę zasługuje album „Jest drabina do nieba 3 – Rok nabożny”, będący przemyślaną i bogatą antologią ludowych pieśni religijnych.

 

  • I nagrodę (ex aequo):

Albumowi „Wolniej. Kapela Jana Szymańskiego” wydanemu przez Łódzki Dom Kultury

oraz

płycie „Kapela Romana Wojciechowskiego”Fundacji Muzyka Zakorzeniona.

 

Oba wydawnictwa prezentują portrety wybitnych skrzypków z dwóch regionów województwa łódzkiego: łowickiego i opoczyńskiego. Odwzorowują żywiołowość i prawdziwość gry do tańca. Są to zapisy współczesnego grania kapeli obecnej tu i teraz. Nie są rekonstrukcją, ale autentycznym obrazem tego, że muzyka tradycyjna jest wciąż żywa.

 

 

  • II nagrodę (ex aequo):

Albumowi „Anna Andruszkiewicz z Wiżajn” wydanemu przez Świetlicę Gminną w Wiżajnach. Jury doceniło przygotowanie monografii dźwiękowej jednej z najwybitniejszych śpiewaczek z Suwalszczyzny, z zaakcentowaniem także jej roli jako mistrzyni śpiewu, przekazującej swoją wiedzą kolejnym pokoleniom.

oraz 

płycie „Hej z młodych lat! Biskupiański Zespół Folklorystyczny z Domachowa i Okolic” Fundacji Muzyka Zakorzeniona.

 

Jury nagrodziło bogaty wizerunek tradycji muzycznych, śpiewaczych i instrumentalnych wyrazistego regionu muzycznego ukazany z dbałością o zachowanie dziedzictwa muzycznego.

 

 

  • III nagrodę

Albumowi „Pieśni Poniemnia. Pieśni Beskidu Sądeckiego” wydanemu przez Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk o Kulturze i Sztuce, Instytut Muzykologii UW. Nagrodę przyznano za artystyczne ukazanie efektów badań etnomuzykologicznych oraz wzorcowy przykład ponowienia tradycji śpiewaczych ze szczególną dbałością o różnorodną stylistykę śpiewu przez grupę studentów prowadzonych przez Anastasię Niakrasavą.

 

  •  Wyróżnenie

Jury postanowiło również przyznać wyróżnienie płycie „Osoczniki. Tradycyjne pieśni męskie podlaskich Białorusinów” wydanej przez Stowarzyszenie Muzeum Małej Ojczyzny w Studziwodach, za kultywowanie lokalnych tradycji muzycznych podlaskich Białorusinów.

 

Jury nie wzięło pod uwagę 4 płyt niespełniających wymogów regulaminowych.


***

Więcej szczegółów na www.nowatradycja.polskieradio.pl

Konkurs Muzyki Folkowej 2024. Oto finaliści
Konkurs Muzyki Folkowej 2024. Oto finaliści

Konkurs Muzyki Folkowej 2024. Oto finaliści!

25. Festiwal folkowy Polskiego Radia „Nowa Tradycja” i jego najważniejsza część – Konkurs Muzyki Folkowej – startują 16 maja! Kogo usłyszymy na scenie im. Witolda Lutosławskiego? 

Po przesłuchaniu 71 nagrań nadesłanych przez artystów jury zakwalifikowało do udziału w finale Konkursu Muzyki Folkowej „Nowa Tradycja” następujących wykonawców (w kolejności alfabetycznej):

  1. Daj Ognia

  2. Duality

  3. Gary Gwadera

  4. GrandMother Jazz

  5. HrayBery / ГрайБери

  6. Magda Kuraś Quintet

  7. Napięcie

  8. Sam Kowalski

  9. SAWA

  10. SUFERI

  11. Zvanai

Wszystkim uczestnikom eliminacji serdecznie gratulujemy! 

Finaliści powalczą o Nagrodę Grand Prix ufundowaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego podczas Festiwalu Folkowego Polskiego Radia „Nowa Tradycja”. Przyznane będą także wyróżnienia w postaci nagrody publiczności – Burza Braw, nagrody specjalnej im. Czesława Niemena oraz nagrody radiowe: Jedynki, Dwójka oraz Czwórki. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina wręczy nagrodę finansową za interpretację mazurków. Przesłuchania konkursowe odbędą się w dniach 17-18 maja w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Transmisja wydarzenia na stronie Radiowego Centrum Kultury Ludowej, a także – w formie streamingu wideo. Wstęp wolny!

- Jedenaścioro finalistów wyłoniliśmy w redakcyjnym gronie po przesłuchaniu aż 71 zgłoszeń, które w tym roku napłynęły do konkursu. Cieszy nas duże zainteresowanie Konkursem Muzyki Folkowej, bo – zwłaszcza w roku jubileuszowym – jeszcze bardziej podkreśla ono dużą wartość i wagę wydarzenia w świecie muzyki, jego znaczenie dla artystów działających w szeroko pojętym folku. Wśród finalistów znalazło się aż dwóch solistów, co zdarza się rzadko, zespoły muzycznie bliskie tradycji, te mocno eksperymentujące oraz artyści splatający ludowe tradycje z różnymi twarzami jazzu, gatunku od dawna chętnie łączonego z folkiem. Konkurs Muzyki Folkowej został stworzony jako wydarzenie animujące życie muzyczne, zachęcające twórców do sięgania do korzeni. Ten zamysł nadal jest aktualny. Jesteśmy bardzo ciekawi tego, co pokażą nam finaliści podczas majowych występów w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie – zapowiada Hanna Szczęśniak z Radiowego Centrum Kultury Ludowej.

Dotychczasowymi laureatami Grand Prix byli: Lumpeks, Vocal Varshe feat. Jacaszek, Gęsty Kożuch Kurzu, Grochocki_Odorowicz, Banda Nella Nebbia, Trzy Dni Później, Cicha & Spółka, Poszukiwacze Zaginionego Rulonu, Agata Siemaszko, Wołosi i Lasoniowie, FolkRoll i Nasta Niakrasava, Sounds of Times, Karpatia, Maćko Korba, Niedźwiecki/Żak/Kierzkowski/Pulcyn, Żywiołak i Kwadrofonik, Joanna Słowińska z zespołem, Odpust Zupełny, Swoją Drogą, Cracow Klezmer Band, Muzykanci, Zawierucha oraz Piotr Damasiewicz "Into the Roots".

Festiwal Folkowy Polskiego Radia „Nowa Tradycja” jest jednym z najważniejszych polskich wydarzeń prezentujących muzykę folkową. Jest on organizowany przez Polskie Radio od 1998 roku z myślą o rodzimych artystach i muzykach folkowych. Jego głównym celem jest aktywizacja polskiego środowiska muzycznego czerpiącego inspiracje z folku, muzyki ludowej, tradycyjnej i mniejszości narodowych oraz tworzenie platformy do wymiany artystycznej i rozpowszechniania dorobku polskich twórców za granicą.

 

Koncert laureatów 25. Konkursu Folkowego Polskiego Radia „Nowa Tradycja” odbędzie się 19 maja w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

*** 

Więcej szczegółów dotyczących Konkursu Muzyki Folkowej na tegorocznym festiwalu Nowa Tradycja  niebawem!

Folkowy Fonogram Roku 2023 i... wszystko jasne
Folkowy Fonogram Roku 2023 i... wszystko jasne

Folkowy Fonogram Roku 2023 i... wszystko jasne!

10 albumów znalazło się w finale radiowego konkursu na najlepszą płytę z muzyką folkową roku 2023 - Folkowym Fonogramie Roku 2023! Oto one!

Folkowy Fonogram Roku i Fonogram Źródeł to dwa coroczne radiowe konkursy, które od lat stanowią najaktualniejszy i najszerszy obraz polskiego rynku muzycznego minionego roku w kategoriach: muzyka folkowa i tradycyjna. Najnowsze zestawienia zbiorą więc nagrania wyprodukowane w roku 2023, a spośród nadesłanych propozycji jury konkursów wybierze finalistów, a następnie zwycięzców.
.A oto oni!
Finaliści FOLKOWEGO FONOGRAMU ROKU 2023:
  1. „Hajda!” Hajda Banda / Гайда Банда wyd. Agencja Koncertowo-Wydawnicza Karrot Kommando

  2. „Lilith Abi” Bastarda Trio, Katarina Aleksic, Branislava Podrumac wyd. Audio Cave 

  3. „Mazurka Jazz Impressions” Marcin Pospieszalski Quartet, wyd. Fundacja Muzyki Niezależnej

  4. „Młynka kręci” Transatlantyk wyd. Requiem Records

  5. „Pieśni Wielkopostne” Basia Pospieszalska i Michał Bąk wyd. własne

  6. „Pogłosy” Kapela Niwińskich, wyd. własne

  7. Poleski Skład Smyczkowy wyd. Towarzystwo dla Natury i Człowieka

  8. „Rano” Michalove

  9. „Talan” Raphael Roginski wyd. Instant Classic

  10. „Tryptyk biłgorajski” Magda Kuraś Quintet wyd. Alpaka Records

Konkursy skierowane są do muzyków działających w Polsce, inspirujących się tradycjami muzycznymi Polski i świata. Konkurs na Folkowy Fonogram Roku, organizowana od 1998 roku, towarzyszy festiwalowi od 2002 roku i jest ważną pozycją dla wielbicieli i twórców muzyki folkowej. Celem konkursu jest promocja muzyki folkowej w Polsce. Wziąć w nim udział mogą zespoły, które działają w Polsce i wykonują muzykę inspirowaną tradycjami muzycznymi świata.

Wśród laureatów tej nagrody byli czołowi polscy muzycy związani z folkiem, muzyką świata, etno, eksperymentalną czy jazzem, m.in.: Muzykanci, Golec uOrkiestra, Kapela Brodów, Kapela ze Wsi Warszawa, Dikanda, Osjan, Indialucia, Lautari, Joanna Słowińska, Orkiestra św. Mikołaja, Kwadrofonik, Wołosi i Lasoniowie, Raphael Rogiński czy Maria Pomianowska, WoWaKin i wielu innych wspaniałych artystów.

***

Tytuł audycji: Źródła 

Prowadziła: Magdalena Tejchma

Data emisji: 18.03.2024

Godzina emisji: 15.15

Wydawnictwo in Crudo z Fonogramem Źródeł
Wydawnictwo in Crudo z Fonogramem Źródeł

Wydawnictwo in Crudo z Fonogramem Źródeł!

Co roku poznajemy najlepsze wydawnictwo z repertuarem tradycyjnym - Fonogram Źródeł. Podstawowym założeniem konkursu jest zmotywowanie lokalnych społeczności do przedstawiania swoich muzycznych tradycji oraz autentycznych artystów.

Do tej pory wśród nagrodzonych wydawnictw znajdowały się nie tylko pojedyncze albumy, ale i komplety płyt czy serie wydawnicze opublikowanych w danym roku przez jednego wydawcę. Poznajmy laureatów konkursu Fonogram Źródeł 2022!

Po zapoznaniu się z 19 zgłoszonymi do konkursu pozycjami, jury postanowiło przyznać następujące nagrody:

Nagrodę Specjalną i tytuł Fonogram Źródeł otrzymał Remigiusz Mazur-Hanaj i Wydawnictwo In Crudo. Tym razem za aż 6 albumów opublikowanych w formie cyfrowej! Nagrodę przyznano za szczególnie wartościową dokumentację wydarzeń związanych z przywracaniem pamięci o tradycjach muzycznych. Warto dodać, że to właśnie In Crudo jest pierwszym niezależnym wydawnictwem poświęconym muzyce tradycyjnej niestylizowanej. Powstało w 1999 i działa do dziś pod redakcją Remigiusza Mazura-Hanaja. W latach 80. XX w. artysta usłyszał z kasety Walerię Żarnochową. To było wyjątkowe przeżycie, zagadkowy komunikat, „fascynujący, ale jeszcze zamknięty”.

 

Od góry, od lewej: Akademia Muzyków Wędrownych w Narolu | Motywy żydowskie w polskiej muzyce ludowej | Antoni Suchorolski „Marysiu, tyś m​ó​j raj! I inne melodie kresowe” | Śpiewaczki z Nowej Rudy „Zabzili tu wzieprzka, a my o tem wziemy” | „Pieśni wędrowne, część 1”| Kapela Franciszka Grębskiego „Zagramy to, skąd pochodzimy. Z Powiśla” Od góry, od lewej: Akademia Muzyków Wędrownych w Narolu | Motywy żydowskie w polskiej muzyce ludowej | Antoni Suchorolski „Marysiu, tyś m​ó​j raj! I inne melodie kresowe” | Śpiewaczki z Nowej Rudy „Zabzili tu wzieprzka, a my o tem wziemy” | „Pieśni wędrowne, część 1”| Kapela Franciszka Grębskiego „Zagramy to, skąd pochodzimy. Z Powiśla”

 - Kupiłem rejestrator cyfrowy, później okazał się niewypałem, ale pozwolił mi nagrywać materiał przez 6 lat. Zaczęło się od Puszczy Białej, w którą wkręciłem się w sposób przypadkowy. Jeździłem na działkę do teściów, trochę się nudziłem, więc łaziłem, gadałem z ludźmi. Pani Kukwowa była osobą z wyposażeniem chaty z innej epoki. To było dla mnie bardzo ciekawe. Przez takich ludzi poznawałem świat – wspomina Mazur-Hanaj.

- Nie wiem czy jestem osobą, która ma za mało rąk i za dużo nóg, czy odwrotnie: za mało nóg i za dużo rąk. W każdym razie, coś jest ze mną nie tak. Robię dużo rzeczy, które lubię, za dużo rzeczy lubię, w ogóle za bardzo lubię życie. Rzeczywiście jestem takim wędrowcem. Nazwa zespołu, w którym się udzielam jest nieprzypadkowa. I tego lirniczego epizodu. Wszędzie obecny, wszędzie obcy. Tak się czuję. – w zeszłym roku mówił Remigiusz Mazur-Hanaj, zdobywca Fonogramu Źródeł.


Fundacja Muzyka Zakorzeniona otrzymała I nagrodę za album „Chłopi. Wesele Boryny”. Przyznano ją za rzetelną i udaną próbę odtworzenia muzyki weselnej z okolic Lipiec Reymontowskich z przełomu XIX i XX wieku. Jak wspomina Piotr Baczewski, prezes Muzyki Zakorzenionej, Fundacji zależało na przedstawieniu nie tylko samej muzyki, ale i kontekstu, w którym mogła się zrodzić. Dlatego pracy nad płytą zaproszony został naukowiec – dr. hab. Tomasz Nowak, muzykolog z Uniwersytetu Warszawskiego. Napisał tekst o łowickim weselu – jak koresponduje ono z nagraniami, które znalazły się na płycie oraz z opisami wesela w książce „Chłopi” Reymonta. Co także warte podkreślenia, album stworzyło młode pokolenie twórców i kontynuatorów muzyki tradycyjnej, którzy przywracają ją do żywego kontekstu (wśród nich m.in. Maria Stępień, Martyna Róża Grabowska czy Kapela Napięcie).  Jury postanowiło dodatkowo wyróżnić Fundację Muzyka Zakorzeniona za dokumentowanie różnorodnego współczesnego muzykowania tradycyjnego ze szczególnym uwzględnieniem młodszych pokoleń.


Sugerując się wynikami konkursów Fonogram Źródeł z ostatnich dwu lat, można pokusić się o stwierdzenie, że repertuar pogrzebowy staje się coraz popularniejszy w środowisku muzyki tradycyjnej. W roku 2021 I nagrodę zdobyli twórcy albumu „Tradycje pogrzebowe na Kurpiach. Gmina Kadzidło cz. 1”. Z kolei Fundacja Piszczałka za płytę „Ostatnia Przysługa” dostała w tym roku II nagrodę. Została ona przyznana za prezentację i utrwalenie unikatowego w polskiej fonografii roztoczańskiego repertuaru pogrzebowego na zespół dęty. Jest to pierwsze w Polsce wydawnictwo w całości poświęcone orkiestrowemu repertuarowi żałobnemu. Na albumie znalazły się marsze pogrzebowe w wykonaniu orkiestr dętych z Goraja, Zakrzewa, Zaburza i Zdziłowic.


Miejski Dom Kultury w Kolbuszowej nie po raz pierwszy został wyróżniony przez jury. Za portret wirtuoza skrzypiec i jego kapeli uwiecznione na albumie „Kazimierz Marcinek z kapelą. Muzykanci z Puszczy Sandomierskiej” MDK dostał III nagrodę w tegorocznym konkursie.

Jury Fonogramu Źródeł 2022 obradowało w składzie:

Maria Baliszewska – dziennikarka RCKL,
prof. dr hab. Piotr Dahlig – Instytut Muzykologii UW
Piotr Dorosz – dziennikarz RCKL,
dr Weronika Grozdew-Kołacińska – Instytut Sztuki PAN, Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina,
dr Ewelina Grygier – Instytut Muzykologii UW, Uniwersytet Muzyczny im. Fryderykaf Chopina,
Magdalena Tejchma – dziennikarka RCKL

***

Tytuł audycji: Źródła 

Prowadziła: Magdalena Tejchma

Data emisji: 27.04.2023

Godzina emisji: 15.15

Poznajmy finalistów Folkowego Fonogramu Roku
Poznajmy finalistów Folkowego Fonogramu Roku

Poznajmy finalistów Folkowego Fonogramu Roku!

Konkurs na Folkowy Fonogram Roku jest jedną z najważniejszych pozycji dla wielbicieli i twórców muzyki folkowej. Jego celem jest promocja muzyki folkowej w Polsce i ukazanie różnorodnego podejścia twórców do muzycznych tradycji świata. W poniedziałkowym magazynie „Źródła” ogłaszamy finalistów konkursu za rok 2022.

Nie trzymamy w niepewności, to finałowa jedenastka albumów Folkowego Fonogramu Roku!

  1. Dryf; Odpoczno, Audio Cave 
  2. Koptycus; Oleś Brothers & Dominik Strycharski, Audio Cave   
  3. Onyks; Karolina Lizer i jej Folk Orkiestra, Lizer Music 
  4. Północ; Polski Piach, Gustaff Records 
  5. RomTomDada; Kapela Irka Wojtczaka; Maciej Karłowski/Fundacja Słuchaj!  
  6. Rzeczy Ostatnie; Polskie Znaki, Adult Contemporary/Agora 
  7. Sad; Karolina Cicha & Swada, Wydźwięk
  8. Symfonia Beskidzka; Zbigniew Wałach, Józef Skrzek, Józef Broda, Joachim Mencel, Wojciech Golec i inni. Muzeum i Stowarzyszenie im. Artysty Jana Wałacha 
  9. Tamoj; Bastarda & Sutari, Audio Cave 
  10. Toloka; Wernyhora, Polskie Radio  
  11. Żałość; Naphta, Tańce 

Gratulacje!

W tym roku zgłoszono ponad 30 albumów o bardzo bogatym przekroju wykonawczym. Znalazły się wśród nich płyty żywo nawiązujące do muzyki tradycyjnej, czerpiące z polskich, jak i zagranicznych źródeł. Pojawili się wykonawcy inspirujący się jazzem, elektroniką czy ambientem. Cieszymy się z tej różnorodności brzmień, która idealnie wpisuje się w założenia konkursowe!

„Termin »folkowy« pragniemy rozumieć jak najszerzej, pozostając jednak na stanowisku, że muzyka tak określana powinna zawierać odniesienia do muzyki tradycyjnej oraz stanowić jej twórczą interpretację” – podkreślają organizatorzy konkursu na Folkowy Fonogram Roku 2022. Liczą się tu: dobór i oryginalność repertuaru, jakość techniczna nagrań oraz pomysł, poziom merytoryczny, a nawet okładka albumu.

Konkurs na Folkowy Fonogram Roku towarzyszy Festiwalowi Folkowemu Polskiego Radia „Nowa Tradycja” od 2002 roku, jednak pierwsze jego edycje odbywały się od roku 1998 w ramach festiwalu Mikołajki Folkowe w Lublinie. Jego celem jest promocja muzyki folkowej w Polsce. Wziąć w nim udział mogą zespoły, które działają w Polsce i wykonują muzykę inspirowaną tradycjami muzycznymi świata.

Wśród laureatów tej nagrody byli czołowi polscy muzycy związani z folkiem, muzyką świata, etno, eksperymentalną czy jazzem, m.in.: Muzykanci, Golec uOrkiestra, Kapela Brodów, Kapela ze Wsi Warszawa, Dikanda, Osjan, Indialucia, Lautari, Joanna Słowińska, Orkiestra św. Mikołaja, Kwadrofonik, Wołosi i Lasoniowie, Raphael Rogiński czy Maria Pomianowska, WoWaKin, Tęgie Chłopy i wielu innych wspaniałych artystów.


***

Tytuł audycji: Źródła 

Prowadził: Kuba Borysiak

Data emisji: 13.03.2023

Godzina emisji: 15.15

Kto to taki? To kusaki I inne maszkary zapustowe
Kto to taki? To kusaki I inne maszkary zapustowe

Kto to taki? To kusaki! I inne maszkary zapustowe

Ostatki, kuse dni, kusaki… Karnawał ma się ku końcowi. Posłuchajmy zatem, „jak to drzewiej na wsiach bywało” w czasie zapustów! Dziś w czasie ostatków myślimy przede wszystkim o dobrej zabawie. Kiedyś końcówce karnawału towarzyszył szereg obrzędów…

Z radiowych archiwów wysłuchaliśmy historii o ostatkach na Powiślu Kieleckim (nagrania z 1975 roku, wieś Boiska) oraz w Górach Świętokrzyskich (Radkowice). Czym były kobylaki? Jak wyglądały ostatkowe zabawy? O co chodziło w zwyczaju okurzania kozy? Gdzie biegały dziady zapustne?

Do tego współczesny materiał, nie bójmy się tego słowa – zapustowy hit! Ścięcie Śmierci czyli kusakowe widowisko w zapustny wtorek w Jedlińsku k. Radomia. To materiał nagrany w 2019 roku podczas Ścięcia Śmierci.

Dni szalone

- U nas, w Boiskach pod lasem, te ostatnie dni zapustów nazywano dniami szalonymi albo kusokami. W ten dzień kawalirka, chłopoki, parobki zaczęły się przebierać. Najwięcej było dawniej kożuchów. Odwracały te kożuchy kudłami do góry, copki se pozakładały rogate, powrósłem się opasały i tak latały od chałupy do chałupy i strasyły. Dzieci i babki się bały. Były diabły, była śmierć, babki się bały, ze już śmierć przychodzi, ze trzeba umirać. – opowiadała jedna z mieszkanek Boisk.   

Następnie przebranych chłopaków zaprzęgano w sanie, jak konie. Na saniach siadał „taki, co najbardziej lubił pić wódkę”. Taki kusokowy orszak zajeżdżał do co bogatszego gospodarza, prosząc o wódkę. A wódkę piło się „na len”. By dobrze obradzał.

- Bo nie było stylunów, nylunów, tylko lniane wszystko. A później, o 12.00, pili, żeby się urodziły kunopie. Zapruły tak na kunopie, ze już na pewno się urodziły, bo do rana! A rano było błoto, nie było szos! To tak popiły, ze rano to hulały po błodcie, az błoto piżgało!

- Gdy zbliżała się godzina 12.00 to już się powiadało: „Kuniec! Bo już za chwilę post”. To chłopaki pozbierały taleze, kropnęły o podłogę, potłukły. Mówią: „Teraz idzie ścisły post. Już mama nie da zodnemu zjeść ze słoniną!”. Talerze tłukly do tego, ze one były tłuste. A na post to już brały inne, świeże. – zdradziła kusakowe obrzędy inna kobieta.

- I później tańcowały do białego rana! Już nie patrzyły, ze już post!

- W kusoki, po wsi Radkowicach, jak i po innych wsiach, chodziły przebierańce, nazywane dziadami…

- … Malowały się węglami, burakami, żeby śmiesznie wyglądały. No i sły na wieś…

A na wsi powrozami dziady biły starych kawalerów i stare panny. Kto dostał, musiał się okupić darami – jajkami, kwaterkami wódki…

- Zeby było z czym do karcmy jechać na wiecór! Bo na wiecór jechali my do karcmy, wołali my i młodych i starych, kto był na drodze! I tam dopiero my te jajka smażyli, gotowali i tak my się ciesyli, żeby zakończyć tego kusoka weselem. Żeby to tak grało wsystko! – doprecyzowała jedna z kobiet.

Po północy także tańczono „na len i na konopie”. Podczas tańca podskakiwano jak najwyżej, by tak wysoko rosły, a dzieci nie chodziły gołe. Panny pilnowały się także, by w ostatni dzień karnawały nie pleść kądzieli.

Ścięcie Śmierci

W Jedlińsku pod Radomiem, corocznie w zapustny wtorek ścina się Śmierć. Po ulicach miasteczka hasają przebierańcy, po południu, wraz z orkiestrą, prowadzą na ścięcie Śmierć. Jej głowę ścina się katowskim mieczem, po czym jej ciało wiezie się na plebanię… To jedyny taki zwyczaj w Europie, trwa od XVI wieku.

Przed pandemiczną przerwą – w 2019 roku – Magdalena Tejchma obserwowała obrzęd wraz z Kubą Borysiakiem. O zwyczaju mówią dla nas: Agnieszka Gryzek z Gminnego Centrum Kultury i Kultury Fizycznej w Jedlińsku oraz Witold Makulski, od 30 lat wcielający się w rolę kata. Dźwiękowo nagranie uzupełnią teksty ze Ścięcia Śmierci nagrane przez Piotra Gana, który także obserwował i nagrywał widowisko w latach 60.

- Geneza zwyczaju jest związana z historią naszego miasta, które istnieje od 1530 roku – tłumaczy Agnieszka Gryzek. – To pozostałości po Igrzyskach Rakowskich. Widowisko oglądał i spisał w XIX wieku ksiądz Jan Kloczkowski…

Krzyk i hałas w dużym mieście, ludzie się licznie ze wszystkich stron gromadzą

Wyszło mężów przeszło dwieście, a tam wielką zbrodniarkę prowadzą

Każdy ciekawie się pyta, kto to taki, niecny zbrodzień

Skąd on do miasta zawitał, czy to swój, czy obcy przechodzeń…

- Samo widowisko, obrzęd ścięcia Śmierci, to swoiste widowisko teatralne. Mieszczanie chwytają zbrodniarkę, Śmierć i prowadzą ją przed sąd… Nie chcę opowiadać dokładnie, bo nas Państwo nie odwiedzicie – śmieje się Agnieszka Gryzek. – Zgodnie z wielowiekową tradycją, po widowisku będzie trwała zabawa. To ostatni dzień karnawału!

W rolę Śmierci wciela się jeden z mieszkańców Jedlińska. Który? To wiedzą tylko wtajemniczeni! Zapustny wtorek przed nami (21.02.2023) – warto odwiedzić Jedlińsk i poznać tajemniczy obrzęd ścięcia Śmierci (wieść gminna niesie, że rozpocznie się on ok. godziny 13.00)

Baśnie ludowe górą!


cudowne lekarstwo nikidw.jpg
Bajki - cudowne lekarstwo
Rozmowa z Joanną Papuzińską

Ponadto – miła wiadomość dla miłośników folkloru literackiego: „Cudowne lekarstwo i inne bajki ludowe. Podkarpacie” – książka Joanny Papuzińskiej z ilustracjami Joli Richter-Magnuszewskiej zdobyła Nagrodę Główną w XXI edycji konkursu „Świat Przyjazny Dziecku” zorganizowanego przez Komitet Ochrony Praw Dziecka.

„Sięganie po niemożliwe, doprowadzanie do tego, że jakaś niemożliwa sytuacja staje się możliwa, dzięki działaniom bohatera, to właśnie sens baśni”, mówiła Joanna Papuzińska.

W audycji przypomnieliśmy rozmowę z pisarką, poetką, autorką bajek i opowieści dla najmłodszych – Joanną Papuzińską. Jeszcze z okazji Dnia Dziecka z autorką rozmawiała Patrycja Zisch. 

***

Tytuł audycji: Kiermasz pod kogutkiem 

Prowadziła: Magdalena Tejchma

Data emisji: 19.02.2023

Godzina emisji: 5.05

 

Podhale na szkle malowane i konkursy fonograficzne RCKL
Podhale na szkle malowane i konkursy fonograficzne RCKL

Podhale na szkle malowane i konkursy fonograficzne RCKL

Zima zabieliła już polskie krajobrazy, warto ruszyć w góry! I to nie tylko po to, by podziwiać ośnieżone szczyty. W "Kiermaszu pod kogutkiem" przyjrzymy się zakopiańskiej wystawie sztuki ludowej i zaprosimy do wzięcia udziału w konkursach fonograficznych Radiowego Centrum Kultury Ludowej.

Kilka dni temu w Zakopiańskim Centrum Kultury Rodzimej Czerwony Dwór odbył się wernisaż prac Marty Walczak Stasiowskiej. Przez znawców witrochromii jest ona uważana za najbardziej tradycyjnie malującą artystkę Podhala, podtrzymującą dawne tradycje malowania na szkle. Artystka zajmuje się tą sztuką przeszło 20 lat i właśnie z jubileusz 20-lecia pracy twórczej uświetnia wystawa jej prac w Czerwonym Dworze. O wzruszającej historii Marty Walczak stasiowskiej opowiadała nam Małgorzata Wnuk – kuratorka wystawy.

Poznaj innych artystów ludowych malujących na szkle:

Marta Walcak Stasiowska jest córką malarza na szkle – Zdzisława Walczaka. Jej technika jest jednak odmienna, z pewnością jednak mocno zakorzeniona w góralskiej tradycji – Walczak Stasiowska jest rodowitą Góralką z Zakopanego. Droga artystki do witrochromii poprzedzona była innymi pasjami – ukończyła m.in. technikum tkackie (założone w Zakopanem jeszcze przez Helenę Modrzejewską), próbowała swoich sił w łyżwiarstwie szybkim, tańczyła i śpiewała w zespole im. Bartusia Obrochty. Swoje zawodowe życie Marta Walczak Stasiowska związała z pielęgniarstwem. Pracowała na oddziale neonatologii w Zakopanem, w międzyczasie – wraz z mężem – działała także jako krótkoterminowa rodzina zastępcza…

- Myślę, że to czuwanie przy dzieciach było silnym impulsem, by powrócić do malowania na szkle. Wtedy właśnie na szklane tafle zaczęły spływać różnobarwne anioły. Tańczące, chroniące pod skrzydłami dzieci, muzykę góralską, anioły kwietne, pełne radości… Później doszły do tego madonny. Można śmiało powiedzieć, że tak jak pisanie ikon jest aktem modlitwy, tak dla Marty Walczak Stasiowskiej jest nim malowanie obrazów na szkle. – mówiła Małgorzata Wonuczka Wnuk, kuratorka.

Tematyka prac artystki to wciąż przede wszystkim anioły i Madonny, także te podhalańskie, jak np. Ludźmierska. Walczak Stasiowska wziąć doskonali swoją technikę, znawcy witrochromii uznają ją za jedną z najbardziej tradycyjnych malarek. Jest wierna prostocie, tła jej obrazów są przede wszystkim ciemne, obrazy są zdobne w motywy kwiatowe.

- Jej obrazy są bardzo ciepłe. I nie mówię tu tylko o użytych barwach. O cieple stanowią też matczyne twarze Madonn. Myślę, że wpływa na to właśnie jej doświadczenie macierzyństwa – podkreśla Małgorzata Wnuk.

Marta Walczak Stasiowska może poszczycić się znacznymi osiągnięciami. Swe prace pokazała na 28 wystawach indywidualnych w kraju i zagranicą oraz 118 wystawach zbiorowych. Prace artystki znajdują się m.in. w: Austrii, Bułgarii, Francji, Finlandii, Niemczech, RPA czy USA. Marta Walczak Stasiowska bardzo chętnie prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą a także z osobami dorosłymi w postaci warsztatów oraz zielonych szkół. Chętnie bierze udział w akcjach charytatywnych, zwłaszcza na rzecz dzieci. O uznaniu wśród znawców świadczą liczne wyróżnienia i nagrody, w tym: Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Dyplom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za szczególne zasługi w upowszechnianiu kultury ludowej, Doroczna Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie twórczości ludowej i inne. [z materiałów wystawy]

Wystawa prac Marty Walczak Stasiowskiej ma charakter przekrojowy. Możemy podziwiać na niej prace najstarsze, jak i te, które „jeszcze pachną farbą”. Ekspozycję zwiedzać można do 25 marca br. w Centrum Kultury Rodzimej Czerwony Dwór w Zakopanem.

Marta Walczak Stasiowska, św. Katarzyna Marta Walczak Stasiowska, św. Katarzyna

Ponadto zapraszamy do wzięcia udziału w konkursach fonograficznych Radiowego Centrum Kultury Ludowej. Rozpoczął się nabór do Fonogramu Źródeł Folkowego Fonogramu Roku! A skoro ruszają radiowe konkursy, przypomnimy fragment rozmowy z Remkiem Hanajem, muzykiem, wydawcą, zdobywcą Nagrody Specjalnej Fonogramu Źródeł za rok 2021.

Wszystkie szczegóły dotyczące wzięcia udziału w konkursach fonograficznych dostępne są »TUTAJ«Nabór trwa do 20 lutego br.

 

***

Tytuł audycji: Kiermasz pod kogutkiem 

Prowadziła: Magdalena Tejchma 

Data emisji: 22.01.2023

Godzina emisji: 5.05

 

Balkantron - Sarakina + Peyo Peev
Balkantron - Sarakina + Peyo Peev

"Balkantron" - Sarakina + Peyo Peev

Caminos del Sur Drogi Południa - Carmen Azuar, Tomasz Kaszubowski
Caminos del Sur Drogi Południa - Carmen Azuar, Tomasz Kaszubowski

"Caminos del Sur Drogi Południa" - Carmen Azuar, Tomasz Kaszubowski

Devla Devla - Dikanda
Devla Devla - Dikanda

"Devla Devla" - Dikanda

Directions - Sebastian Wypych, Rasm Al.-Mashan, Buba Badije Kuyateh
Directions - Sebastian Wypych, Rasm Al.-Mashan, Buba Badije Kuyateh

"Directions" - Sebastian Wypych, Rasm Al.-Mashan, Buba Badije Kuyateh

Free-Folk-Jazz - Improvision Quartet
Free-Folk-Jazz - Improvision Quartet

"Free-Folk-Jazz” - Improvision Quartet

Gambia - Buba  Bantamba
Gambia - Buba Bantamba

"Gambia" - Buba & Bantamba

Hala - Królestwo Beskidu
Hala - Królestwo Beskidu

"Hala" - Królestwo Beskidu

Havet - The Art. Of Escapism
Havet - The Art. Of Escapism

"Havet" - The Art. Of Escapism

Hejnały - Wcias
Hejnały - Wcias

"Hejnały" - Wcias

Jola Literska protest songs pieśni Lutra - Literska, Bienek, Mucha, Rusek
Jola Literska protest songs pieśni Lutra - Literska, Bienek, Mucha, Rusek

"Jola Literska protest songs pieśni Lutra” - Literska, Bienek, Mucha, Rusek

Karolina Skrzyńska Palcem po wodzie
Karolina Skrzyńska Palcem po wodzie

"Karolina Skrzyńska Palcem po wodzie"

Kolędnicy zazierajom - Jan Karpiel Bułecka i Przyjaciele
Kolędnicy zazierajom - Jan Karpiel Bułecka i Przyjaciele

"Kolędnicy zazierajom" - Jan Karpiel Bułecka i Przyjaciele

Łoj - Anna Maria Huszcza, Marcin Albert Steczkowski
Łoj - Anna Maria Huszcza, Marcin Albert Steczkowski

"Łoj!" - Anna Maria Huszcza, Marcin Albert Steczkowski

Mezihra - Caravana Banda
Mezihra - Caravana Banda

"Mezihra" - Caravana Banda

Pieśni, śpiwki i śpiwanki - Grupa Folklorystyczna Pokolenia
Pieśni, śpiwki i śpiwanki - Grupa Folklorystyczna Pokolenia

"Pieśni, śpiwki i śpiwanki” - Grupa Folklorystyczna Pokolenia

Pieśni wielkopostne CZUWANIE Z PIEŚNIĄ - Zespół Regionalny MAGURZANIE z Łodygowic
Pieśni wielkopostne CZUWANIE Z PIEŚNIĄ - Zespół Regionalny MAGURZANIE z Łodygowic

"Pieśni wielkopostne CZUWANIE Z PIEŚNIĄ" - Zespół Regionalny MAGURZANIE z Łodygowic

Puste noce - Laboratorium Pieśni
Puste noce - Laboratorium Pieśni

"Puste noce" - Laboratorium Pieśni

Ruska bursa - Sestry Boczniewicz Project
Ruska bursa - Sestry Boczniewicz Project

"Ruska bursa" - Sestry Boczniewicz Project

Skład niearchaiczny - Skład Niearchaiczny
Skład niearchaiczny - Skład Niearchaiczny

"Skład niearchaiczny" - Skład Niearchaiczny

Sny panny z wanny folk botaniczny - Olga Hanowska
Sny panny z wanny folk botaniczny - Olga Hanowska

"Sny panny z wanny folk botaniczny" - Olga Hanowska

Śpiewnik kolędowy - Warszawska Orkiestra Sentymentalna
Śpiewnik kolędowy - Warszawska Orkiestra Sentymentalna

"Śpiewnik kolędowy" - Warszawska Orkiestra Sentymentalna

W moim ogródeczku - Zespół Dziecięcy Fleciki
W moim ogródeczku - Zespół Dziecięcy Fleciki

"W moim ogródeczku…" - Zespół Dziecięcy "Fleciki"

Viasna - Ulyanica
Viasna - Ulyanica

"Viasna" - Ulyanica

Yejku - Bajania - Yejku
Yejku - Bajania - Yejku

"Yejku - Bajania" - Yejku

Zbliżam się kTobie - Jacek Mielcarek, Jakub Mielcarek
Zbliżam się kTobie - Jacek Mielcarek, Jakub Mielcarek

"Zbliżam się k’Tobie” - Jacek Mielcarek, Jakub Mielcarek

Zbójnickie - Krzysztof Trebunia Tutka  Tymon Tymański
Zbójnickie - Krzysztof Trebunia Tutka Tymon Tymański

"Zbójnickie" - Krzysztof Trebunia Tutka & Tymon Tymański

Z folkiem przez Polskę - Folkbabeczki
Z folkiem przez Polskę - Folkbabeczki

"Z folkiem przez Polskę" - Folkbabeczki

***

.

Regulamin
Płyty zgłoszone do Folkowego Fonogramu Roku 2017

KONTAKT

Festiwal Folkowy Polskiego Radia
NOWA TRADYCJA

Radiowe Centrum
Kultury Ludowej
al. Niepodległości 77/85,
00-977 Warszawa

telefon: 22 64 55 301
nowatradycja2@polskieradio.pl