Radiowe Centrum Kultury Ludowej

Nasze niematerialne: Polonez – taniec polski

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2025 09:00
Niegdyś tańczono go na dworach królewskich, magnackich i szlacheckich. Dziś tańczymy go na placach i ulicach, pod gołym niebem i na przestronnych salach, na scenach, a czasem i w domach. Tańczą go dorośli, młodzież i dzieci, umysły ścisłe i humanistyczne. Bite zostają kolejne rekordy, organizowane są szeroko zakrojone akcje. Rozpoczynamy nim wesela, bale karnawałowe, a wreszcie - studniówki.
Audio
Korneli Szlegel, Polonez pod gołym niebem, XIX w.
Korneli Szlegel, "Polonez pod gołym niebem", XIX w. Foto: domena publiczna

Od pierwszych jego dźwięków porusza się coś w sercu, wypełniając nierzadko dumą i wzruszeniem. Polonez to kolejny z 6 polskich wpisów, które poza miejscem na Krajowej Liście Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego, znalazły się również na Międzynarodowej Reprezentatywnej Liście Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości i w rzeczy samej jest jedną z tych polskich nielicznych tradycji, z którymi Polacy są identyfikowani i które są rozpoznawalne na całym świecie.

Polonez jest tańcem, który często nazywa się chodzonym, pieszym i polskim, a w przeszłości również wielkim, przodkiem, polizonem, polonejzą, wolnym, czy obchodnym. Najstarsze tańce tego typu udokumentowane zostały na terenie Polski już w XVI wieku, choć jego zasadnicza forma muzyczna i choreotechniczna stosowana do dziś wykrystalizowała się w XVIII wieku.

Polonez był znany na terenie całej Polski i tańczony przez różne warstwy społeczne, które uważały go za część swojego dziedzictwa kulturowego. Taniec ten był nieodłącznym elementem królewskiego ceremoniału, uroczystości i balów magnackich, zwyczajów i zabaw szlacheckich, towarzyszył uroczystym spotkaniom w resursach i mieszczańskich salonach, był nieodłącznym elementem weselnej obyczajowości chłopskiej. Polonezy znajdowały swoje miejsce w dziełach operowych, utworach muzycznych, literaturze i przekazach ustnych. Stanowiły element dumy narodowej, którym szczycono się przed przedstawicielami innych narodowości, a także wyrazem tożsamości stanowej, którą między innymi w tańcu przekazywano następnym pokoleniom. [mat. Narodowy Instytut Dziedzictwa]


Opowiadały: Zofia Czechlewska - kierowniczka baletu Państwowego Zespołu Pieśni i Tańca Mazowsze oraz Magdalena Zalipska - kierowniczka działu Edukacji i Popularyzacji Tańca Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. 

***

Cykl Nasze niematerialne przygotowuje Aleksandra Stec.