95 lat temu, 15 lipca 1916 roku William Boeing, amerykański przemysłowiec, konstruktor lotniczy i jeden z pionierów lotnictwa założył z Georgem Westerveltem firmę B&W, która obecnie jest największym koncernem lotniczym, zbrojeniowym i kosmicznym na świecie.
Boeing produkuje różne typy samolotów przeznaczonych dla wojska i służb cywilnych. Uczestniczy też w programach badania kosmosu, produkując zespoły i podzespoły do rakiet wynoszących na orbitę sztuczne satelity.
Replika pierwszego Boeninga. Fot. wikipedia
Do dziś Boeing tworzy najlepiej wyposażone i najczęściej eksploatowane na świecie samoloty cywilne. Najnowszą konstrukcją jest Boeing 787 Dreamliner. Samoloty te będą latały w barwach PLL LOT od 2012 roku.
Firma Boeing została założona w 1916 roku w Seattle. Pierwszym samolotem wyprodukowanym przez nią był wodnosamolot Boeing Model 1. William Boeing konstruował łodzie latające, samoloty pocztowe, samoloty treningowe. Pierwszym samolotem powstałym z myślą o przewozach pasażerskich był Boeing Model 6, znany również pod oznaczeniem B-1. W 1927 roku Boeing założył linie lotnicze, które uruchomiły regularne połączenie między Chicago a San Francisco. Firma inwestowała w nowe technologie i jako pierwsza na amerykańskim rynku producentów lotniczych zastosowała w swoich samolotach konstrukcje ze spawanych stalowych ram, które w latach 30. zastąpiono profilowanymi elementami metalowymi.
Boeing 787 ostatnie dziecko firmy. Fot. wikipedia
W czasie II wojny światowej zakłady Boeinga produkowały głównie samoloty bombowe. Większość zatrudnionych w zakładach koncernu stanowiły kobiety. Zaprojektowane przez Boeinga bombowce powstawały w ramach wojennej kooperacji również w innych fabrykach, między innymi Lockheeda, Douglasa i Bella. Pod koniec wojny zakłady Boeinga zatrudniały 45 tysięcy ludzi.
W połowie lat 40. firma Boeing zaczęła wkraczać w erę samolotów odrzutowych. Jednym z nich był B-52, używany w amerykańskim lotnictwie do dziś. Po zakończeniu II wojny światowej firma prowadziła badania nad napędem rakietowym i rakietami bojowymi. Boeing włączył się też w podbój przestrzeni kosmicznej. Efektem tego były: Lunar Orbiter - urządzenie które przesłało na Ziemię zdjęcia blisko stu procent powierzchni Księżyca, pierwszy człon rakiety Saturn oraz pojazd księżycowy wykorzystany podczas trzech ostatnich misji programu Apollo.
W połowie lat 80. samoloty Boeinga a także ich wojskowe wersje stały się podstawowym wyposażeniem wielu linii lotniczych i sił zbrojnych. Boeing, wykorzystując doświadczenia z okresu programu Apollo, współpracował też przy budowie promów kosmicznych i międzynarodowej stacji kosmicznej.