Historia

Okna na świat II RP. Dokąd latały polskie samoloty, dokąd pływały polskie transatlantyki? [INFOGRAFIKA]

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2024 05:46
"Granice polskości zakreśli zasięg polskich samolotów" – to hasło przedwojennego LOT-u obrazuje doskonale, że połączenia lotnicze (a także oceaniczne) z Polski postrzegano w odrodzonej Niepodległej nie tylko w kategoriach prestiżu, ale także racji stanu.  
MS Batory fot.NAC
MS Batory fot.NACFoto: NAC

Okna na świat II RP

Lataj z LOT-em

W 1928 roku znacjonalizowano rynek połączeń lotniczych w Polsce. W ich miejsce powołano Linie Lotnicze LOT. Flota złożona z ponad 20 maszyn zaczęła obsługiwać sieć połączeń krajowych i zagranicznych. Choć latanie LOT-em nie należało do najtańszych (cena biletu z Warszawy do Krakowa odpowiadała miesięcznej pensji nauczyciela), to przedsiębiorstwo sukcesywnie powiększało zasięg i liczbę miejsc, w które można było polecieć samolotami polskich linii. W 1939 roku sieć połączeń lotniczych LOT-u wynosiła ponad 10 tys. km i obejmowała 15 krajów. Na 1940 rok planowano otwarcie linii transatlantyckiej. Plany te pokrzyżował wybuch wojny.

Polskie transatlantyki

W 1930 roku powstało (przy początkowym współudziale Duńczyków) Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe. Jego celem była obsługa linii transatlantyckich. Pierwsza z nich prowadziła przez Kopenhagę, kanadyjski Halifax aż do Nowego Yorku. Początkowo obsługiwały ją trzy jednostki – "Polonia", "Kościuszko" i "Pułaski". Połączenie ze Stanami i Kanadą miało nie tylko przyciągnąć do korzystania z polskich połączeń setki emigrantów, ale też zapewnić łączność z Polonią z USA i Kanady.

Drugie połączenie uruchomiono w 1933 roku. Polski armator wykorzystał dużą emigrację polskich Żydów do Palestyny. W celu obsługi tego wychodźstwa PTTO (przemianowane wkrótce na Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe) uruchomiło specjalną linię do palestyńskich portów Hajfa i Jafa. Linia rozpoczynała się w rumuńskim porcie Konstanca, z którym PKP utworzyły specjalne połączenie.

Trzecim połączeniem była tzw. Linia południowoamerykańska, która łączyła z kolei Gdynię m.in. z Rio de Janeiro i Buenos Aires. Jej celem była obsługa polskiego wychodźstwa do Ameryki Południowej. Utrzymanie linii wiązało się nie tylko z doraźną obsługą połączeń, ale było także narzędziem realizacji planów kolonialnych II RP, które zakładały wykup ziem w Ameryce Południowej. O tym, jak istotna była obsługa tej linii świadczy to, że na jej potrzeby zakupiono przed wojną dwa drobnicowce, które miały przewozić towary z Polski do Ameryki Południowej.

Czytaj także

Masowe wywózki Polaków z Kresów Wschodnich w 1940 roku

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2017 19:12
- Plany deportacyjne były gotowe już w 1939 roku. W grudniu zapadła decyzja. Można powiedzieć przewrotnie, że większość tych deportacji Polaków była jak na warunki rosyjskie prowadzona całkiem humanitarnie, ale trzeba podkreślić, że w Rosji nigdy nie było szacunku do życia ludzkiego. Nie tylko dla bolszewików człowiek był nawozem historii - mówił prof. Janusz Odziemkowski. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

[INFOGRAFIKA] ORP "Orzeł" - krótka i barwna historia najsłynniejszego polskiego okrętu podwodnego

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2024 06:00
7 lutego 1939 roku ORP "Orzeł" - okręt, którego niezwykłe dzieje do dziś rozpalają wyobraźnię pasjonatów historii - przybył do portu w Gdyni.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Z jakim wrogiem Polska musiała walczyć we wrześniu 1939? Porównanie potencjałów armii

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2024 05:43
Polska została napadnięta we wrześniu 1939 roku przez przeważające siły wrogich armii. 1 września 1939 roku granice II RP przekroczyły wojska Niemiec i Słowacji. 17 września zdradziecki cios zadał Polsce ZSRR. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pierwsze wybory parlamentarne w odrodzonej Polsce [INFOGRAFIKA]

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2024 06:00
Zorganizowanie wyborów parlamentarnych trzy miesiące od odzyskania niepodległości, w kraju scalonym z trzech obszarów o zupełnie odmiennej kulturze politycznej, w kraju, którego wszystkie granice płonęły, zakrawa na cud. A jednak ten cud administracyjny ziścił się 105 lat temu, 26 stycznia 1919 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Walka z analfabetyzmem w II Rzeczpospolitej [INFOGRAFIKA]

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2024 05:45
Dzięki wysiłkom administracji i społeczników udało się w dużym stopniu wyeliminować analfabetyzm wśród najmłodszych, ale w 1939 roku wciąż wiele pozostawało do zrobienia.
rozwiń zwiń